0,00 USD

Brak produktów w koszyku.

Ogłoszenia(773) 763-3343

Strona głównaUncategorizedSzlakiem Dziedzictwa Polskiego

Szlakiem Dziedzictwa Polskiego

W dnich od 27 maja do 10 czerwca 2007 roku odbyła się wycieczka do Polski zorganizowana przez Teresę Abick, wiceprezeskę Związku Narodowego Polskiego, pod patronatem Wydziału Oświaty ZNP.

Wycieczka rozpoczęła się w Warszawie. Był to punkt zbiorczy, gdzie wszyscy uczestnicy wycieczki z różnych stanów USA spotkali się. Przewodniczka odświeżyła nam historię Powstania Warszawskiego, nabstępnie wyruszyliśmy do klasztoru św. Lipki, gdzie zapoznaliśmy się z historią tego obiektu oraz wysłuchaliśmy wspaniałego koncertu organów kościelnych. Na nocleg zatrzymaliśmy się w Olsztynie.

W drodze do Malborka zapoznaliśmy się z kulturą i obyczajami kaszubskimi, ale nie byliśmy w stanie w pełni ich zrozumieć. Była to bardzo ciekawa lekcja o narzeczach językowych w Polsce. Zwiedziliśmy zamek Krzyżaków w Malborku i zapoznaliśmy się z tą częścią historii Polski.

W Trójmieście pogoda, niestety, nie dopisała, niewiele skorzystaliśmy z wizyty na molo w Sopocie. Dotarliśmy do Gdańska, gdzie wysłuchaliśmy wspaniałego koncertu gry na organach w Katedrze Oliwskiej, po czym dotarliśmy do Starego Miasta w Gdańsku. Dla wielu z nas, którzy nigdy nie widzieli Gdańska, sławny Rynek, ulica Długa, Złota Brama – zrobiły ogromne wrażenie.

W drodze do Wrocławia zatrzymaliśmy się w Poznaniu nad jeziorem Malta. Odwiedziliśmy klasztor w Licheniu, który dla wielu był wielkim zaskoczeniem. Jest to ogromny obiekt, wspaniała architektura, przepych, a przecież to nowa budowla. Wrocław był następnym naszym przystankiem, tam zwiedziliśmy Stare Miasto, popłynęliśmy Odrą, zwiedziliśmy Panoramę Racławicką i Uniwersytet Wrocławski. W wolnym czasie wielu z nas korzystało z samodzielnego odkrywania zabytków, rynkowych kawiarni i sklepów.
Punktem kulminacyjnym naszej wycieczki było odwiedzenie Cudownego Obrazu w Częstochowie. Mieliśmy szansę na modlitwę i prywatne refleksje. Odwiedziliśmy także miasto rodzinne naszego ukochanego Ojca Świętego Jana Pawła II – Wadowice. Byliśmy w kościele Jego Chrztu i w pobliżu domu rodzinnego, zajadając się ulubionymi kremówkami Papieża.

Południe Polski, Zakopane. Na nowicjuszach i nas wszystkich polskie góry zrobiły niesamowite wrażenie. Pogoda dopisała, zwiedziliśmy tereny, obejrzeliśmy słynną procesję Bożego Ciała, po czym wyjechaliśmy na Gubałówkę. Panorama zaparła nam dech w piersiach. Następnego dnia wszyscy uczestniczyliśmy w kapitalnym spływie Dunajcem. Niezapomniany moment. Przepiękny krajobraz, tradycje i obyczaje, o których mówili flisacy. Ostatnim naszym przystankiem był Kraków, dawna stolica Polski i urzekające Stare Miasto. Ponieważ zamieszkaliśmy na Starym Mieście, wszyscy mieliśmy szansę w wolnym czasie odkrywać zakątki Starówki.

W każdym regionie Polski wchłanialiśmy tradycje i obyczaje. Była to prawdziwa lekcja historii i geografii Polski. Jedyne w swoim rodzaju wrażenia: jazda furmanką, przycupnięcie w polach maków i habrów, nauka tańców regionalnych Kaszub, Krakowa, górali. Dla podniebienia raj – smak kuchni regionalnej nie do podrobienia.

Całej naszej wycieczce przewodniczyła wiceprezeska ZNP Teresa Abick oraz jej sekretarka Marysia Środoń, którym to serdecznie dziękujemy w imieniu wszystkich uczestników za tak wspaniałe zorganizowanie wyprawy. Należy także podziękować kierowcy autokaru panu Bartkowi Sławińskiemu za przejechanie ponad 3,000 kilometrów, bez żadnych incydentów i dowiezienie nas do celu. Zapewne ta wycieczka nie byłaby tak wspaniała, gdyby nie przewodnik wycieczki pan Tomasz Skrzypczak, który poświęcił dla nas każdą chwilę, będąc do naszej dyspozycji tak jak obiecał: 7 dni w tygodniu 24 godziny dziennie. Jego wiedza o Polsce pomogła nam zapoznać się z naszym krajem rodzinnym, a dla wielu z krajem rodzinnym dziadków i pradziadków.
Jeszcze raz dziękujemy wszystkim zaangażowanym w zorganizowanie naszej wycieczki, którzy dbali o nas, jak również uczestnikom. Była to jedna z wielu wycieczek organizowanych przez Wydział Oświaty ZNP i wiceprezeskę Teresę Abick. Staropolskie “Bóg zapłać”.