W lipcu w Instytucie Sztuki zostaną otwarte dwie wystawy:
• Arthur Pope and a New Survey of Persian Art. Wybitny historyk sztuki Arthur Pope był specjalistą w dziedzinie kultury i sztuki perskiej, a także kolekcjonerem sztuki islamu. Na wystawie znajdą się: ceramika, kafelki,tekstylia, malarstwo i szkło z własnych zbiorów Instytutu Sztuki.
Od 17 lipca do 3 października w Regenstein Hall.
• Henri Cartier-Bresson: The Modern Century. Cartier-Bresson, jeden z najwybitniejszych twórców w his-torii fotografii, po przeżyciu trzech lat w obozie jenieckim podczas II w.św. zaczął dokumentować zmieniający się świat. Jako współzałożyciel agencji Magnum umożliwił wielu reporterom zachowanie twórczej niezależności. Wystawa obejmuje ponad 300 fotografii, m.in. z Francji, Indii, Indonezji, Chin i ZSRR po śmierci Stalina.
Od 25 lipca do 3 października w Regenstein West.
W dalszym ciągu można oglądać:
• Sound & Vision. Powstałe w latach 1970. prace z rozmaitych dziedzin medialnych ukazują symbiotyczne relacje między sztukami plastycznymi a muzyką.
Do 29 sierpnia w galerii 188.
• "Kindly Cable Me at the Earliest Moment": James Henry Breasted's Role in Building the Egyptian Collection – fascynująca korespondencja dyrektora Art Institute Charlesa Hutchinsona z Jamesem Breastedem, założycielem chicagowskiego Oriental Institute, który podczas podróży do Egiptu nabywał dzieła sztuki dla Art Institute.
Do 1 września w galerii 154.
• Stanley Greenberg: Architecture under Construction. Wielkoformatowe czarno-białe fotogramy Greenberga mają za przedmiot awangardowe budow-le w trakcie powstawania i ukazują złożoność współczesnych konstrukcji i ich wewnętrzną estetykę, rzadko widoczną w ukończonym budynku.
Do 6 września w galerii 286 (Galeria Kurokawa w Modern Wing).
• Chicago Stories: Prints and H.C. Westermann–See America First. Osiągnięcia grafiki chicagowskiej z okresu II w.św., kiedy powracający z frontu żołnierze wstępowali na studia w Instytucie Sztuki. Na wystawie znajdą się prace Very Berdich, Philipa Hansona i H.C. (Cliffa) Westermanna.
Do 8 września w galeriach 124–127.
• Roger Hiorns. Londyński artysta w swoich obiektach przestrzennych, instalacjach i imprezach typu performance wykorzystuje niezwykłe materiały dla osiągnięcia niepokojących rezultatów. Jego największe zainteresowanie budzą silniki wymontowane z samochodów i samolotów.
Na wystawie znajdą się dwa silniki Pratt and Whitney TF33 z samolotów zwiadowczych Boeing EC135.
Do 19 września na Blum Family Terrace.
• Pierre Huyghe: Les Grands Ensembles. Francuski plastyk Pierre Huyghe stosuje wiele rozmaitych środków (w tym instalacje, publiczne imprezy i wideo), aby analizować, jak sposoby narracji wpływają na nasze poczucie rzeczywistości. Wykorzystuje do tego architekturę, film, wzornic-two i muzykę. Jedną z jego trudnych do interpretacji prac jest prowokacyjny projekt "Les Grands Ensembles (Housing Projects)".
Do 19 października w gal. 186.
• Everyday Adventures Growing Up: Art from Picture Books. Ekscytujący i przerażający świat, przedstawiany w książkach dla dzieci przez ilustratorów z poczuciem humoru, wdziękiem, prostotą i cieniem tajemniczości.
Do 28 listopada w Ryan Education Center i gal. 10.
• Looking After Louis Sullivan: Photographs, Drawings, and Fragments. Fotografie Johna Szarkowskiego, Aarona Siskinda i Richarda Nickela, przedstawiające budynki i inne obiekty według projektów Louisa Sullivana oraz oryginalne rysunki architekta i fragmenty ornamentów z jego budynków.
Do 12 grudnia w galeriach 1–2 i 24.
• Selections from the Donna and Howard Stone Collection. Wybitni kolekcjonerzy sztuki współczesnej Donna i Howard Stone są również znani ze wspierania środowiska artystycznego w Chicago. Jest to pierwsza wystawa prac z ich zbiorów, w tym darów, jakie w ciągu trzech dziesięcioleci otrzymał Art Institute of Chicago.
Wystawie towarzyszy 160-stronicowy barwny katalog.
Do 19 grudnia w gal. 182–184 i 186.
Stałe wystawy:
• BIGsmall. Odwrócenie skali – wielkie przedmioty w miniaturze i małe w powiększeniu.
Galeria 10.
• The Touch Gallery. Jak zmysł dotyku pomaga w odbiorze dzieła sztuki.
Galeria 10.
• Neither Man Nor Beast. Wizerunki zwierząt na starożytnych monetach.
Galeria 155.
• What's Greek about a Roman Copy? Rzymskie kopie greckich oryginałów – m.in. Fidiasza, Praksytelesa i Lizyppa – były wykonywane przez utalentowanych rzeźbiarzy. Wiele z oryginałów nie przetrwało i znamy je tylko z rzymskich kopii, często w mniejszych rozmiarach.
Galeria 156.
• • •
The Art Institute of Chicago znajduje się przy 111 S. Michigan Avenue.
Godziny otwarcia:
• od poniedziałku do środy i w piątki 10:30 rano – 5 po południu,
• w czwartki 10:30 – 8 wieczorem,
• w soboty i niedziele 10 rano – 5 po południu.
Wstęp: dorośli $18, dzieci od 14 lat, studenci i seniorzy (od 65 lat) $12. Dzieci poniżej 14 lat wchodzą bezpłatnie. Mieszkańcy Chicago (z dowodem zamieszkania) płacą o $2 mniej.
W czwartki w godzinach 5 po południu – 8 wieczorem wstęp bezpłatny.
Cena biletu obejmuje wystawy specjalne i szatnię.
Inf.: tel. (312) 443-3600 i www.artic.edu.
Oprac.: K. Cygielska
Mieszkańcy Chicago należący do Chicagowskiej Biblioteki Publicznej mogą wypożyczyć w dowolnym oddziale biblioteki kartę "Check Us Out", zapewniającą bezpłatny wstęp do dziewięciu muzeów, w tym do Art Institute.