W czerwcu w Instytucie Sztuki zostaną otwarte dwie nowe wystawy:
- Focus: Magnus von Plessen - jeden z najbardziej interesujących malarzy niemieckich, wypracował sobie indywidualny styl. Pracuje w Berlinie, koncentruje się na portretach, architekturze i martwych naturach.
Od 2 czerwca do 31 sierpnia w Galerii 139.
- A View with a Room: Abelardo Morelląs Camera Obscura Photographs - znane od starożytności zjawisko odwróconego obrazu w camera obscura ("ciemny pokój" po łacinie) znajduje dziś wielu entuzjastów wśród zawodowych fotografów. Kubańczyk Abelardo Morell zajmuje się taką fotografią (po polsku dość nie-szczęśliwie zwaną "otworkową") od 1991 roku.
Od 4 czerwca do 16 października w Galeriach 3 i 4.
W dalszym ciągu będą otwarte wystawy:
- Expanded Galleries of American Art with Loans from the Terra Foundation for American Art Collection - 350 dzieł powstałych od czasów kolonialnych do 1950 roku, ze zbiorów własnych Art Institute, oraz 50 najlepszych obrazów wypożyczonych na długi okres z Fundacji Terra. Prace Mary Cassatt, Johna Singera Sargenta, Edwarda Hoppera, Georgii OąKeeffe, Granta Wooda i innych. Wystawa potwierdza reputację muzeum jako jednego z największych ośrodków sztuki amerykańskiej na świecie.
W Galeriach 161-273 (dwa piętra Rice Building).
- 1945: Creativity and Crisis, Chicago Architecture and Design of the World War II Era - około 80 rysunków i modeli wybranych z bogatych zbiorów Art Institute.
Do 8 stycznia 2006 w Ga-lerii 227.
- Spirit into Matter: The Photographs of Edmund Teske - dorobek znaczącego, ale mało znanego fotografa (1911-1996), który rozpoczął karierę w Chicago w latach 1930., a ww 1943 przeniósł się do Los Angeles. Jego fotografie pokazują, jak pamięć i sny wpływają na percepcję widzianego świata.
Do 31 lipca w Galeriach 1 i 2.
- The Floating World Emerges: Selections from the Clarence Buckingham Collection, Part II - druga część wystawy wczesnej grafiki japońskiej (lata 1680-1760) obejmuje prace takich artystów, jak Hishikawa Moronobu, Sugimura Jihei i czołowi twórcy szkoły Torii.
Do 31 lipca w Galerii 107.
- Zero Gravity: The Art Institute, Renzo Piano, and Bu-ilding for a New Century - światowej sławy włoski architekt Renzo Piano rozpoczął w 1999 r. projektowanie nowego, północnego skrzydła dla Instytutu Sztuki. Wystawa pokazuje, obok projektu, studio tego wybitnego twórcy.
W Galerii 200.
- Marcus Aurelius: Portrait of a Roman Emperor - rzymska statua Marka Aureliusza po odrestaurowaniu w J.Paul Getty Museum w Los Angeles, w drodze do Muzeum Pergamon w Berlinie. Wokół niej zbudowano wystawę na temat portretu w starożytności.
Do 30 września w Galerii 156.
Stałe wystawy:
- Faces, Places, and Inner Spaces - interaktywna ekspozycja edukacyjna, przybliżająca dzieła sztuki z różnych kultur, okresów i regionów.
Galeria 14 (Kraft Education Center).
The Touch Gallery (Ga-leria dotyku) - pozwala przekonać się, jak zmysł dotyku może pomóc w odbiorze dzieła sztuki. Galeria 10.
- Ruling Families - Wizerunki władców na rzymskich monetach. Galeria 15.
The Art Institute of Chicago mieści się w Parku Granta przy Michigan Avenue.
Godziny otwarcia:
- w poniedziałki, środy, czwartki i piątki w godz. 10:30 rano - 4:30 po południu;
- we wtorki 10:30 rano - 8 wieczorem;
- w soboty i niedziele 10 rano - 5 po południu;
Sugerowana opłata: dorośli $10; dzieci powyżej 5 lat, uczniowie, studenci i emeryci $6, dla członków wstęp bezpłatny. ("Sugerowana" oznacza, że coś zapłacić trzeba, jednak można dać mniej).
We wtorki wstęp wolny, z wyjątkiem wystaw specjal-nych.
Adres Art Institute w internecie: www.artic.edu.
Opracowanie:
K. Cygielska