21 zrekonstruowanych cyfrowo filmów, w tym dzieła Wajdy, Hasa i Kieślowskiego, wyświetlać będzie od środy nowojorskie Lincoln Center. Retrospektywa klasyki polskiego kina przebiegać ma pod hasłem „Martin Scorsese Presents: Masterpieces of Polish Cinema”.
Wybór filmów w serii, która w ciągu najbliższych dwóch lat trafi także do innych miast amerykańskich oraz do Kanady, jest dziełem jednego z najwybitniejszych żyjących reżyserów filmowych, laureata Oscara za „Infiltrację”, Martina Scorsese.
"Przegląd +Martin Scorsese przedstawia arcydzieła polskiego kina+ zawiera wiele rewelacji i bez względu na to, czy ktoś jest z nimi zaznajomiony, czy nie, stanowi niezwykłą okazję, aby odkryć wielkość polskiego kina na dużym ekranie, w doskonale odnowionej cyfrowej wersji” – zapowiadał retrospektywę twórca „Taksówkarza” i „Wściekłego byka”.
Nowojorską imprezę otworzą 5 lutego pochodzące z 1976 roku „Barwy ochronne” Krzysztofa Zanussiego, który będzie obecny na prezentacji swego filmu, oraz „Człowiek z żelaza” Andrzeja Wajdy z roku 1981.
Wśród arcydzieł polskiego kina znajdą się m.in. „Eroica” (1957) Andrzeja Munka, „Ostatni dzień lata” (1958) Tadeusza Konwickiego, „Krzyżacy” Aleksandra Forda i „Matka Joanna od aniołów” Jerzego Kawalerowicza(obydwa z 1960), a także „Pamiętnik znaleziony w Saragossie” (1964) Wojciecha Hasa oraz „Przypadek (1981) Krzysztofa Kieślowskiego.
Jak podkreślają organizatorzy największej retrospektywy polskiego kina w Ameryce z Film Society of Lincoln Center, obejmuje ona twórczość najbardziej renomowanych filmowców kraju. Przedstawia filmy zrealizowane w latach 1957-1987. Zostały one zrekonstruowane cyfrowo i opatrzone nowymi podtytułami z angielskim tłumaczeniem.
"Polska kinematografia narodowa jest od dawna jedną z najwspanialszych, a okres przedstawiany w programie był szczególnie płodny" – podkreślił dyrektor programowy Film Society Dennis Lim. Jak zapewniał, każdy z filmów zasługuje na uwagę i ponowne odkrycie.
Retrospektywa możliwa jest dzięki The Film Foundation Scorsese. Niedochodowa fundacja zabiega o środki umożliwiające prezentację arcydzieł światowego kina i finansuje prace konserwacyjne w celu ratowania ich przed zniszczeniem.
Zadowolenie ze zorganizowania przeglądu wyraził Zanussi. „Na rynku amerykańskim filmy nieamerykańskie są wielką rzadkością. Dlatego tak cenna jest inicjatywa, którą firmuje Martin Scorsese, niekwestionowany autorytet w świecie filmu. Publiczność nowojorska ma częściej szansę zetknąć się z filmem zagranicznym, ale ten przegląd wyjedzie poza Wschodnie Wybrzeże i tym bardziej jest dla nas cenny” – powiedział PAP polski reżyser.
Organizatorzy przeglądu z Film Society of Lincoln Center przypominają, że Scorsese otrzymał w roku 2011 doktorat honorowy w łódzkiej szkole filmowej. Spotkał się tam z polskim ekspertem ds. Rekonstrukcji cyfrowej filmu Jędrzejem Sablińskim. Zaowocowało to ostatecznie zorganizowaniem retrospektywy, której kuratorem jest amerykański reżyser.
W finale nowojorskiego przeglądu, 15 lutego, pokazane zostaną dwa filmy z 1972 roku: „Trzeba zabić tę miłość” Janusza Morgensterna oraz „Wesele” Andrzeja Wajdy.
Retrospektywę zobaczą także miłośnicy X Muzy w kilkudziesięciu miastach, a pośród nich w Waszyngtonie, Chicago, Filadelfii, a także w Montrealu i Toronto w Kanadzie. Ostatnim etapem "Masterpieces of Polish Cinema" będzie Los Angeles.
Polskimi organizatorami retrospektywy są Fundacja Propaganda, DI Factory oraz Instytut Adama Mickiewicza. Dystrybucją w Ameryce Północnej zajmuje się firma Milestone Film.
Z Nowego Jorku Andrzej Dobrowolski (PAP)
Więcej informacji na stronie internetowej: www.mspresents.com
Reklama