We wrześniu w Instytucie Sztuki zostaną otwarte cztery wystawy:
• Jitish Kallat: Public Notice 3. Na swoją pierwszą wystawę w amerykańskim muzeum indyjski artysta przygotował specjalną instalację, która łączy dwa ważne momenty historyczne: I Parlament Religii Świata w 1893 roku (w obecnym budynku Instytutu Sztuki) i terrorys-tyczny zamach na World Trade Center i Pentagon równo 108 lat później.
Instalacja jest komentarzem na temat ewolucji tolerancji religijnej i fanatyzmu w XX i XXI wieku.
Od 11 września do 2 stycznia 2011 na Grand Starcase.
• Ballplayers, Gods, and Rainmaker Kings: Masterpieces from Ancient Mexico – ekspozycja przygotowana przez Museo Nacionalde Antropologia w Ciudad Mexico, Museo Arqueologico de la Universidad Veracruzana i Art Institute of Chicago – dla uczczenia 200-lecia niepodległości Meksyku i 100-lecia rewolucji 1910 roku.
Prekolumbijskie rzeźby ujawniają specyficzne style i formy sztuki różnych społeczności, które rozwijały się w latach od 900 p.n.e. do 1521.
Od 16 września do 2 stycznia 2011 w Regenstein East.
• Lewis Baltz: Prototypes/Ronde de Nuit. Tematyka fotografii Baltza z lat 1965–71 koncentruje się na dialektycznym związku między prostymi, geometrycznymi formami powojennego krajobrazu przemysłowego a zróżnicowaną kulturą, która je zrodziła.
Od 25 września do 9 stycznia 2011 w Galerii 188.
• Gray Collection: Seven Centuries of Art. Jeden z najwybitniejszych amerykańskich właścicieli galerii, Richard Gray, i jego żona, historyk sztuki Mary Lackritz Gray, zgromadzili nieporównywalną do innych kolekcję malarstwa, rysunków i rzeźb od XV wieku do dziś. Wystawa obejmuje ponad 120 najważniejszych w ich zbiorach prac na papierze, które wyszły z pracowni takich mistrzów, jak Guercino, Tiepolo, Rubens, Delacroix, Degas, Seurat, Picasso, Matisse i Miro.
Wystawie towarzyszy ilustrowany katalog, pełen tekstów ponad 50 ekspertów o poszczególnych pracach.
Zamknięte zostaną wystawy:
• "Kindly Cable Me at the Earliest Moment": James Henry Breasted's Role in Building the Egyptian Collection – korespondencja dyrektora Art Institute Charlesa Hutchinsona z Jamesem Breastedem, założycielem chicagowskiego Oriental Institute, który podczas podróży do Egiptu nabywał dzieła sztuki dla Art Institute.
Do 1 września w galerii 154.
• Stanley Greenberg: Architecture under Construction. Czarno-białe fotografie awangardowych budowli w trakcie powstawania ukazują złożoność i wewnętrzną estetykę współczesnych konstrukcji.
Do 6 września w galerii 286 (Galeria Kurokawa w Modern Wing).
• Selections from the Donna and Howard Stone Collection. Wybitni kolekcjonerzy sztuki współczesnej Donna i Howard Stone są również znani ze wspierania środowiska artystycznego w Chicago. Jest to pierwsza wystawa prac z ich zbiorów. Towarzyszy jej 160-stronicowy barwny katalog.
Do 19 września w gal. 182–184 i 186.
• Roger Hiorns. Londyński artysta w swoich obiektach przestrzennych, instalacjach i imprezach typu performance wykorzystuje niezwykłe materiały dla osiągnięcia niepokojących rezultatów. Na wystawie znajdują się dwa silniki Pratt and Whitney TF33 z samolotów zwiadowczych Boeing EC135.
Do 19 września na Blum Family Terrace.
W dalszym ciągu można oglądać:
• Arthur Pope and a New Survey of Persian Art. Perska ceramika, kafelki, tekstylia, malarstwo i szkło ze zbiorów Instytutu Sztuki.
Do 3 października w Regenstein Hall.
• Henri Cartier-Bresson: The Modern Century. Cartier-Bresson, jeden z najwybitniejszych twórców w historii fotografii, współzałożyciel słynnej agencji Magnum, po II w.św. zaczął dokumentować zmieniający się świat. Wystawa obejmuje ponad 300 fotografii, m.in. z Francji, Indii, Indonezji, Chin i ZSRR.
Do 3 października w Regenstein West.
• Pierre Huyghe: Les Grands Ensembles. Francuski plastyk Pierre Huyghe pokazuje, jak sposoby narracji wpływają na nasze poczucie rzeczywistości. Wykorzystuje do tego architekturę, film, wzornictwo i muzykę.
Do 19 października w gal. 186.
• Everyday Adventures Growing Up: Art from Picture Books. Przedstawiany przez ilustratorów książek dla dzieci ekscytujący i przerażający świat, pełen humoru, wdzięku, prostoty i tajemniczości.
Do 28 listopada w Ryan Education Center i gal. 10.
• Looking After Louis Sullivan: Photographs, Drawings, and Fragments. Fotografie Johna Szarkowskiego, Aarona Siskinda i Richarda Nickela, przedstawiające budynki i inne obiekty według projektów Louisa Sullivana oraz oryginalne rysunki architekta i fragmenty ornamentów z jego budynków.
Do 12 grudnia w galeriach 1–2 i 24.
Stałe wystawy:
• BIGsmall. Odwrócenie skali – wielkie przedmioty w miniaturze i małe w powiększeniu.
Galeria 10.
• The Touch Gallery. Jak zmysł dotyku pomaga w odbiorze dzieła sztuki.
Galeria 10.
• Neither Man Nor Beast. Wizerunki zwierząt na starożytnych monetach.
Galeria 155.
• What's Greek about a Roman Copy? Rzymskie kopie greckich oryginałów – m.in. Fidiasza, Praksytelesa i Lizyppa – wykonane przez utalentowanych rzeźbiarzy.
Galeria 156.
• • •
The Art Institute of Chicago znajduje się przy 111 S. Michigan Avenue.
Godziny otwarcia:
• od poniedziałku do środy i w piątki 10:30 rano – 5 po południu,
• w czwartki 10:30 – 8 wieczorem,
• w soboty i niedziele 10 rano – 5 po południu.
Wstęp: dorośli $18, dzieci od 14 lat, studenci i seniorzy (od 65 lat) $12. Dzieci poniżej 14 lat wchodzą bezpłatnie. Mieszkańcy Chicago (z dowodem zamieszkania) płacą o $2 mniej.
W czwartki w godzinach 5 po południu – 8 wieczorem wstęp bezpłatny.
Cena biletu obejmuje wystawy specjalne i szatnię.
Inf.: tel. (312) 443-3600 i www.artic.edu.
Oprac.: K. Cygielska
Mieszkańcy Chicago należący do Chicagowskiej Biblioteki Publicznej mogą wypożyczyć w dowolnym oddziale biblioteki kartę "Check Us Out", zapewniającą bezpłatny wstęp do dziewięciu muzeów, w tym do Art Institute.