W Museum of Contemporary Photography (MoCP) można do 26 września oglądać dwie wystawy:
• John Baldessari: A Print Retrospective from the Collections of Jordan D. Schnitzer and His Family Foundation.
Wystawa obejmuje fotografie znanego artysty z czterdziestu lat "po malarstwie", od 1970 r. do chwili obecnej, wypożyczone ze zbiorów Jordana Schnitzera z Oregonu.
Baldessari w 1970 roku zarzucił malarstwo i intensywnie zajął się fotografią, do której – dla większej przystępności pisał teksty i dołączał kolorowe wycinane formy, tworząc z nich unikalne kolaże. Został później określony jako artysta konceptualny. W latach 1980. zaczął wykorzystywać kadry filmowe, które formował, zmieniał, oprawiał w ramy i aranżował powtórnie, aby nadać im nowe znaczenia.
Jego prace powstawały w czasie, gdy wiele amerykańskich pracowni graficznych w celu uwspółcześnienia środków wyrazu wprowadzało elementy technik fotograficznych. Foto-akwaforta, litografia fotoofsetowa i fotograwiura były już stosowane przy produkcji współczesnej grafiki, ale nie do tworzenia obrazów fotograficznych, do czego dążył Baldessari.
Setki obrazów, jakie stworzył przy użyciu tych technik i opublikował w Kalifornii, Nowym Jorku i Europie, świadczą o jego poważnym potraktowaniu swojej metody.
• Paula McCartney: Bird Watching.
Leśne krajobrazy Pauli McCartney są pełne bardzo kolorowych, sztucznie do nich włączonych, malowanych ptaków, starannie wkomponowanych w fotografie drzew i krzewów.
Artystka rozpoczęła cykl Bird Watching w roku 2003, a w 2010 wyszedł jej album pod tym samym tytułem, wydany wspólnie przez Princeton Architectural Press i chicagowskie Muzeum Współczesnej Fotografii.
• • •
Działające przy Columbia College muzeum znajduje się przy 600 S. Michigan Ave. Jest czynne od poniedziałku do soboty od godz. 10 rano do 5 po południu, w czwartki do 8 wieczorem, w niedziele od 12 w południe do 5 po poł.
Wstęp bezpłatny, otwarty dla wszystkich.
Inf.: tel. (312) 663-5554, www.mocp.org.
/Kc