To proste. Wojna i sztuka to przeciwieństwa. Wojna i pokój to przeciwieństwa. Sztuka to pokój - napisał w światowym orędziu z okazji przypadającego w środę 62. Międzynarodowego Dnia Teatru norweski dramatopisarz, laureat literackiej Nagrody Nobla w 2023 r. Jon Fosse.
27 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru. Z tej okazji co roku Międzynarodowy Instytut Teatralny (ITI) publikuje orędzie wybitnego artysty skierowane do teatralnych profesjonalistów, amatorów i miłośników teatru. Pierwsze w 1962 r. napisał francuski pisarz Jean Cocteau. W ubiegłym roku jego autorką była egipska aktorka Samiha Ayoub.
W tym roku autorem orędzia jest norweski dramatopisarz, laureat zeszłorocznej Nagrody Nobla w dziedzinie literatury, Jon Fosse. Przesłanie na Międzynarodowy Dzień Teatru 2024 zatytułował "Sztuka to pokój". Publikujemy tekst jego orędzia w przekładzie Haliny Thylwe udostępniony PAP przez Polski Ośrodek ITI.
"Każdy człowiek jest niepowtarzalny, a jednocześnie taki sam jak wszyscy inni ludzie. Niepowtarzalność jest zewnętrzna, można ją, rzecz jasna, dostrzec, ale w każdym człowieku istnieje coś wewnątrz, co należy wyłącznie do niego. Możemy to nazwać duszą albo duchem – albo nie musimy nazywać, tylko zostawić" - napisał Fosse.
Zwrócił uwagę, że "jednocześnie, mimo różnic, jesteśmy sobie równi". "Ludzie ze wszystkich części świata są fundamentalnie równi, niezależnie od języka, którym mówią, od koloru skóry i niezależnie od koloru włosów" - podkreślił.
"Może to swoisty paradoks, że jesteśmy jednocześnie równi i różni. Może człowiek jest paradoksalny w wyniku napięcia między ciałem a duchem, między tym, co najbardziej przyziemne i immanentne, a tym, co transcenduje owe materialne, przyziemne ograniczenia" - czytamy w orędziu norweskiego pisarza.
"Ale sztuka, dobra sztuka, w zadziwiający sposób potrafi łączyć to, co niepowtarzalne, z tym, co uniwersalne, ba, potrafi sprawić, by niepowtarzalne, ktoś mógłby powiedzieć +obce+, stało się powszechnie, uniwersalnie zrozumiałe" - napisał Fosse. "Tym samym sztuka rozsadza granice między językami, częściami świata, krajami. W ten sposób łączy nie tylko to, co cechuje każdego człowieka, ale również, w nieco innym znaczeniu, to, co cechuje grupy ludzi, na przykład narody" - wyjaśnił.
Zwrócił uwagę, że "sztuka nie czyni tego poprzez ujednolicanie wszystkiego, przeciwnie, pokazuje różnice, ba, obcość". "W każdej dobrej sztuce właśnie to, co obce, to, czego w pełni nie rozumiemy, a mimo to na swój sposób rozumiemy, co być może można nazwać enigmatycznym, co fascynuje, ba, co tworzy transcendencję, przekroczenie, jest tym, co wszelka sztuka musi w sobie mieć i do czego musi prowadzić" - przekonywał.
"Nie przychodzi mi do głowy lepszy sposób łączenia przeciwieństw niż sztuka. Właśnie ona jest przeciwieństwem gwałtownego konfliktu, który, co zbyt często widzimy, znajduje swoje ujście w destrukcyjnych próbach zniszczenia obcego, tego niepowtarzalnie innego, nierzadko poprzez wykorzystanie najbardziej bestialskich odkryć nowej technologii. Czy to będzie terroryzm, czy to będzie wojna" - napisał Fosse. "Bo człowiek ma również swoją zwierzęcą stronę i kiedy napędza go instynkt, wtedy ten drugi, obcy, nie jest postrzegany jako ktoś fascynująco enigmatyczny, ale jako zagrożenie dla własnej egzystencji" - tłumaczył. "Wtedy niepowtarzalność i uniwersalnie pojmowaną różnorodność zastępuje równość kolektywna i to, co inne, stanowi zagrożenie, które trzeba zniszczyć. To, co zewnętrznie inne, na przykład religia albo ideologia polityczna, stają się czymś, co trzeba zwalczyć i unicestwić" - wyjaśnił.
Podkreślił, że "wojna to walka przeciwko temu, co w człowieku najgłębsze, wyjątkowe". "I jest to zarazem walka przeciwko wszelkiej sztuce, przeciwko temu, co w sztuce najgłębsze" - zaznaczył.
"Postanowiłem mówić o sztuce w ogóle, a nie wyłącznie o sztuce teatru, dlatego że w każdej dziedzinie sztuki, w każdej dobrej sztuce, w jej najgłębszej istocie, chodzi o to samo, chodzi o to, żeby to, co niepowtarzalne, osobliwe, stało się uniwersalne" - napisał. "Sztuka łączy niepowtarzalne z uniwersalnym w swoim wyrazie artystycznym. Nie poprzez usuwanie swoistości, tylko poprzez jej uwydatnianie, aby wyraźnie wybrzmiało to, co obce" - zapewnił pisarz.
"To proste. Wojna i sztuka to przeciwieństwa. Wojna i pokój to przeciwieństwa. Sztuka to pokój" - zakończył orędzie Jon Fosse.
Jon Fosse (ur. 29 września 1959 r. w Haugesund) jest norweskim pisarzem i dramaturgiem, uznawanym za jednego z najwybitniejszych współczesnych dramatopisarzy norweskich. Pisze w języku nynorsk.
"Jego debiut powieściowy +Raudt, svart+ (+Czerwone, czarne+) ukazał się w 1983 r., niedługo potem pisarz wydał książkę +Stengd gitar+ (+Zamknięta gitara+) (1985) i tomik poezji +Engel med vatn i augene+ (+Anioł z wodą w oczach+, 1986). W 1989 r. wraz z Alf-Kare Bergiem napisał książkę dla dzieci +Uendelig seint+ (+Nieskończenie późno+), za którą otrzymał Nagrodę Literacką dla Literatury Dziecięcej w Języku Nynorsk (Den Nynorske barnelitteraturprisen)" - napisano w informacji, dodając, że "była to pierwsza z wielu nagród, którymi uhonorowano Jona Fossego."
Podkreślono, że "jego pierwsza sztuka teatralna +Og aldri skal vi skiljast+ (+I nigdy się nie rozłączymy+) wystawiona została w 1994 r.".
Przypomniano, że jest autorem powieści, poezji, książek dla dzieci, esejów i sztuk teatralnych. "Jego twórczość zalicza się do norweskiego postmodernizmu. Książki Fossego przetłumaczono na ponad 50 języków, w tym polski, a dramaty wystawiono na wielu scenach świata" - napisano.
Jak wyjaśniono, "Fosse nie tylko pisze książki, ale także tłumaczy je na nynorsk (m.in. utwory Federico Garcíi Lorki)". "Jest autorem +tłumaczenia+ na nynorsk +Peer Gynta+ Henryka Ibsena. Od 1994 r. wraz z innym norweskim pisarzem Janem Kjaerstadem redaguje czasopismo +Bok+ (+Książka+). Piastuje także ważne funkcje w norweskich stowarzyszeniach pisarzy" - czytamy w informacji o pisarzu.
"W 1994 r. Fosse zadebiutował na deskach Sceny Narodowej w Bergen (Den Nationale Scene) sztuką +Og aldri skal vi skiljast+ (+I nigdy się nie rozłączymy+). Od tamtej pory napisał ponad 30 sztuk teatralnych. Jego najbardziej znane dramaty to +Namnet+ (+Imię+) z 1995 r. i +Barnet+ (+Dziecko+) z 1997 r." - napisano, dodając, że "Fosse jest jednym z najczęściej wystawianych współczesnych dramaturgów, a jego twórczość jest zaliczana do tzw. teatru postdramatycznego".
"Składająca się z siedmiu części +Septologia+ jest nazywana +opus magnum Fossego+. Pierwszym utworem prozatorskim Fossego, jaki ukazał się w języku polskim była książka +Drugie imię. Septologia I-II+ (2023). W 2024 r. w języku polskim ukazała się jego powieść +Białość+" - czytamy w przesłanej informacji.
Wyjaśniono, że "niektóre dramaty Fossego ukazały się w poświęconym jego twórczości tomie +Sztuki teatralne+ (2005), a część sztuk została opublikowana na łamach czasopisma +Dialog+".(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski