Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 15 listopada 2024 02:50
Reklama KD Market

Groby Pańskie w Polsce często z odniesieniami do wojny w Ukrainie

Kościół zniszczony przez Rosjan w Ukrainie, niebiesko-żółte flagi albo potłuczone szkło okienne, spalone belki, Chrystus przysypany gruzem - Groby Pańskie w wielu miastach nawiązują różnymi elementami i symbolami do trwającej wojny w Ukrainie. Są także aranżacje mówiące, że każde cierpienie ma swój kres.

Grób Pański w archikatedrze warszawskiej św. Jana Chrzciciela nawiązuje do wojny na Ukrainie. Monstrancja została umieszczona na fragmencie makiety zburzonego muru. Poniżej znajdują się rozrzucone fragmenty cegieł i spalonych belek. Obok grobu ustawiono skarbonkę do składania ofiar na pomoc dla Ukrainy.

Również grób w kościele akademickim p.w. św. Anny na Krakowskim Przedmieściu został zbudowany z gruzów symbolizujących zburzone miasto. Figura Chrystusa jest częściowo przysypana przez gruz i inne fragmenty zburzonego budynku. Również obok tego grobu można złożyć ofiarę na pomoc Ukrainie.

W położonym nieopodal kościele sióstr franciszkanek służebnic Krzyża pw. św. Marcina Grób Pański został zdominowany przez wizerunek płaczącego Chrystusa w koronie cierniowej oraz cytat „Ja jestem z Wami” po polsku i ukraińsku, zaczerpnięty z fragmentu Ewangelii wg św. Mateusza.

W dolnym kościele bazyliki p.w. Świętego Krzyża mottem Grobu Pańskiego są słowa „Zburzcie tę świątynię, a ja w trzy dni ją odbuduję” zaczerpnięte z Ewangelii wg św. Jana. Po obu stronach figury Chrystusa znajdują się wielkoformatowe fotografie zniszczonego przez Rosjan kościoła na Ukrainie oraz zniszczonej przez Niemców Warszawy. Wśród nich jest fotografia figury Chrystusa niosącego krzyż, która w 1944 r. została zrzucona na chodnik przed wejściem do świątyni.

Od wielu lat w kościele Wizytek p.w. Groby Pańskie tworzą artyści. W tym roku jego autorem jest rzeźbiarz Xawery Wolski. Instalacja „Biała szata” nawiązuje do Ewangelii wg św. Jana, który opisuje rzucanie losów przez rzymskich żołnierzy. Stawką ich gry były szaty ukrzyżowanego Chrystusa. Na cegłach rozłożono białą, lnianą szatę, a obok niej misę chrzcielną.

Również w położonym na Nowym Mieście kościele Paulinów przygotowano Grób Pański zaprojektowany przez rzeźbiarkę Katarzynę Kowal. Po obu stronach krzyża znajdują się zranione dłonie. Symbolika grobu nawiązuje do umieszczonych obok słów papieża Benedykta XVI wygłoszonych w Wielką Środę w 2009 r.: „Śmierć Chrystusa mówi o tym, jak wiele cierpienia i zła ciąży nad ludzkością w każdej epoce: o miażdżącym ciężarze naszego umierania, o nienawiści i przemocy, która dzisiaj wciąż powoduje rozlew krwi na ziemi. Męka Pana trwa nadal w cierpieniach ludzi. Jak słusznie pisze Blaise Pascal: +Konanie Jezusa trwać będzie aż do skończenia świata+”.

W Krakowie aranżację Grobu Pańskiego oglądać można w krypcie kościoła pijarów przy ul. Pijarskiej. Tył grobu podświetlony został na kolory niebieski i żółty, czyli barwy ukraińskiej flagi. Znajdujący się na ich tle krajobraz przestawia wojenne zniszczenie i chaos oraz leżące, połamane krzyże. W bliższym planie widać natomiast kwietne aranżacje również w kształcie krzyży, obok których na wysokim postumencie umieszczona została monstrancja. Z symboliki całej aranżacji płynie przekaz, że nawet najgorszy czas musi mieć swój kres, a problemy zostaną w końcu zwalczone.

W kościołach w centrum Szczecina zdecydowano się na tradycyjne przyozdobienie Grobów Pańskich. W bazylice pw. św. Jana Chrzciciela, a także w kościołach pw. św. Wojciecha (parafia wojskowa) i Najświętszego Serca Pana Jezusa w aranżacji Grobu Pańskiego postać Chrystusa otaczają liczne kwiaty, nie widać nawiązań do sytuacji wojennej. Podobnie jest w Bazylice Archikatedralnej św. Jakuba Apostoła; w pobliżu głównego ołtarza wisi natomiast flaga Ukrainy. Przy wejściu do katedry zbierane są dary i datki na potrzeby uchodźców. (PAP)

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama