(Inf. własna) – We wrześniu w Instytucie Sztuki zostaną zamknięte cztery wystawy:
• A Mind at Play. Fotografie, których autorzy zakładali wywołanie u widza skojarzeń z wcześniejszymi subiektywnymi doświadczeniami i próbowali dociekać, jak można manipulować taką percepcją. Prace Kennetha Josephsona, Roberta Cumminga, Andre Kertesza i innych.
Do 7 września w galeriach 1-4.
• Collecting for Chicago: Prints, Drawings, and Patronage. Przegląd najważniejszych nabytków muzeum z dziedziny grafiki i rysunku w ciągu ostatnich 40 lat.
Do 14 września w galeriach 124-127.
• New Light on Old Mas-ters: Research on Northern European and Spanish Paintings before 1600 in the Art Institute. Wystawa prezentuje wyniki przeprowadzonych nowatorskimi technikami badań, pokazując, jak wybrane dzieła Starych Mistrzów były tworzone, kolekcjonowane i prezentowane.
Do 14 września w galerii 267.
• Benin – Kings and Rituals: Court Art from Nigeria. Zbiory sztuki z królewskiego dworu w Beninie (Nigeria). Spektakularne dzieła w brązie i kości słoniowej, powstałe od XV do XX wieku, m.in. plakiety pałacowe, rzeźby z ołtarzy, przedmioty rytualne i regalia. Sztuka królewska z Beninu potwierdza centralne miejsce, jakie zajmuje w tej kulturze oba, czyli boski król, i obrazuje jego boską naturę, podkreślając ciągłość historii kraju od przybycia przedstawicieli Portugalii w XV w.
Ekspozycja obejmuje około 220 dzieł sztuki ze zbiorów w Nigerii, Europie i Stanach Zjednoczonych.
Do 21 września, Regenstein Hall.
Otwarte zostaną wystawy:
• Daniel Burnham’s Plan of Chicago. Monumentalny plan Chicago, sporządzony w 1909 roku, bezprecedensowy projekt urbanistyczny, w dużym stopniu zrealizowany. Burnham promował koncepcję miasta z dużą przestrzenią publiczną. Mapy, wykresy, rysunki w perspektywie i akwarele.
Od 6 września do 15 grudnia 2009 w galerii 24.
• Focus: Vincent Fecteau, New Work. Artysta plastyk z San Francisco przekształca zwykłe materiały, jak gąbka, muszle, sznurki, spinacze do papieru, łupiny orzechów – w rzeźby, w których oryginalne przedmioty są trudne do rozpoznania.
Od 11 września do 30 listopada w galerii 139.
• Of National Interest: Photographs from the Collection. Gustave Le Gray fotografował na zlecenie Napoleona III ćwiczenia wojskowe, August Sander z własnej inicjatywy sporządził katalog warstw społecznych w Niemczech, a Robert Frank pokazał życie w USA jako konformistyczne, płytkie i rozbite.
Od 13 września do 11 stycznia 2009 w galeriach 2-4.
• Deft Hands, Discerning Eyes: Chinese and Korean Ceramics from the Harry B. and Bessy K. Braude Memorial Collection.
Najważniejsze eksponaty pochodzą z okresu chińskiej dynastii Tang (VII i VIII w.) i dynastii Song (X-XIII w.). Pokazana jest też inspirowana nimi współczesna ceramika koreańska.
Od 18 września do 7 czerwca 2009 w galerii 106.
• Henri Cartier-Bresson and the Art of Photography of Paris. W stulecie urodzin wielkiego francuskiego fotografa – porównanie jego prac z rysunkami, grafiką i malarstwem Salvadora Dali, Giorgia de Chirico, Matisse’a, Mondriana i Picassa.
Od 20 września do 4 stycznia 2009 w galerii 1.
W dalszym ciągu można oglądać:
• The Bill Peet Storybook Menagerie. Po 27 latach pracy jako główny artysta-animator Walta Disneya Bill Peet poświęcił się ilustrowaniu książek dla dzieci. Na wystawie: szkice z okresu „disneyowskiego” i ilustracje z 14 spośród jego 34 opublikowanych książek.
Do 24 maja 2009 w galeriach 15-16.
• Beyond Beauty: Botanical Motifs and Metaphors in Late Imperial China. XVII- i XVIII-wieczna ceramika, przedmioty dekoracyjne i malarstwo, których tematyka łączy motywy roślinne z ideałami humanistycznymi.
Do 19 października w galerii 108.
• Yokohama-e: 19th Century Prints of Americans in Japan. Yokohama-e (Obrazy Jokohamy) przedstawiają komandora Perry i jego okręty, wizerunki Amerykanów w porcie Jokohamy i amerykańskie miasta z wyobraźni japońskich artystów.
Do 25 października w galerii 107.
Stałe wystawy:
• Neither Man Nor Beast: Animal Images on Ancient Coins. Na monetach starożytnej Grecji, Rzymu i Egiptu można zobaczyć wiele wizerunków ludzko-zwierzęcych mitycznych stworów, jak sfinksy czy centaury, a także herosów, bóstw i władców ze zwierzęcymi atrybutami, podkreślającymi ich cechy.
Galeria 155.
• Big, Small. Odwrócenie skali – wielkie przedmioty w miniaturze i małe w powiększeniu.
Galeria 10.
• Death on the Nile. Kiedy Antinous, młody towarzysz podróży rzymskiego cesarza Hadriana, utonął w Nilu w 130 roku p.n.e., władca upamiętnił go, ustawiając jego rzeźbione wizerunki w miastach imperium.
Galeria 153.
• Zero Gravity: The Art Institute, Renzo Piano, and Building for a New Century.
Galeria 50.
• Faces, Places, and Inner Spaces. Interaktywna ekspozycja edukacyjna, przybliżająca dzieła sztuki z różnych kultur, okresów i regionów.
Galeria 14 (Kraft Center).
• The Touch Gallery. Jak zmysł dotyku pomaga w odbiorze dzieła sztuki.
Galeria 10.
• Ruling Families. Wizerunki władców na rzymskich monetach. Galeria 15.
• • •
The Art Institute of Chicago znajduje się przy 111 S. Michigan Avenue.
Godziny otwarcia:
• od poniedziałku do środy 10:30 rano – 5 po południu,
• w czwartki i piątki do 9 wiecz.,
• w soboty i niedziele 10 rano – 5 po południu.
Wstęp – dorośli $12, dzieci powyżej 12 lat, uczniowie, studenci i seniorzy (od 65 lat) $7. Dzieci do 12 lat wchodzą bezpłatnie.
Inf.: tel. (312) 443-3600 i www.artic.edu.
Oprac.: K. Cygielska
Mieszkańcy Chicago należący do Chicagowskiej Biblioteki Publicznej mogą wypożyczyć w dowolnym oddziale biblioteki kartę „Check Us Out”, uprawniającą do bezpłatnego wstępu do dziewięciu muzeów, w tym do Instytutu Sztuki.
Wrzesień w Instytucie Sztuki
-