We wrześniu w Instytucie Sztuki zostaną otwarte wystawy:
• Exposure: Matt Kee-gan, Katie Paterson, Heather Rasmussen.
Różne podejścia do sztuki fotografii czworga wyróżniających się młodych artystów.
Od 3 września do 4 marca 2012 w Galerii 188.
• Design Inspiration: 19th-Century American Builder's Manuals and Pattern Books.
XIX-wieczne podręczniki budowlane były podstawą w budownictwie przed pojawieniem się profesjonalnej architektury. Dla klientów klasy średniej, których nie było stać na architekta, były wskazówką, co będzie w dobrym guście.
Od 6 września do 1 listopada 2012 w Ryerson and Burnham Libraries.
• Bertrand Goldberg: Architecture of Invention.
Dramatyczne rzeźbiarskie formy i innowacyjna inżynieria budynków projektowanych przez Goldberga silnie wpłynęły na miejski krajobraz Chicago, zwłaszcza Marina City (1959–1967). Pierwsza retrospektywna wystawa ukazuje historyczne tło jego osiągnięć – od eksperymentalnych początków w Bauhaus do wizjonerskich planów dla powojennych miast amerykańskich.
Od 17 września do 15 stycznia 2012 w Galeriach 283–285.
• Inside Marina City: A Project by Iker Gil and Andreas E.G. Larsson.
Projekt architekta Ikera Gila i fotografa Andreasa Larssona skupia się na mieszkańcach Marina City i ich personalnych przestrzeniach życiowych wewnątrz znanych z wyglądu zewnętrznego wieżowców.
Od 17 września do 15 stycznia 2012 w Galerii 286.
Zamknięte zostaną:
• Making History: Women of the Art Institute.
Materiały archiwalne, ukazujące wkład ośmiu kobiet, m.in. Georgii O'Keefe, w historię i zasoby Art Institute.
Do 5 września w Ryerson and Burnham Libraries.
• Jitish Kallat: Public Notice 3.
Instalacja indyjskiego artysty – łącząca parlament Religii Świata w 1893 roku z zamachem na WTC i Pentagon 108 lat później – jest komentarzem na temat tolerancji religijnej i fanatyzmu w XX i XXI wieku.
Do 11 września na Grand Staircase.
• City and Country: Views of Urban and Rural Japan.
W I poł. XX wieku japońskie miasta szybko się rozwijały, zwłaszcza Tokio, gdzie w dzielnicach Ginza i Shinjuku tłumy odwiedzały eleganckie sklepy i kawiarnie. Budziło to nostalgię za spokojnym życiem na wsi. Zjawiska te znalazły odbicie w pracach wielu artystów.
Do 18 września w Galerii 107.
• Pea White: Restless Rainbow.
Instalacja kalifornijskiej artystki odpowiada na pytanie, co by się stało, gdyby tęcza uległa zakłóceniom.
Do 20 września na Bluhm Family Terrace.
• Souvenirs of the Barbizon: Photographs, Paintings, and Works on Paper.
Współistnienie malarstwa z fotografią we francuskim regionie Barbizon po wynalezieniu "malowania światłem" w 1839 roku. Barbizon i Lasek Fontainebleau stały się ośrodkiem współpracy fotografów i malarzy.
Do 25 września w Allerton Galleries 2–4.
• Ralph Eugen Meatyard: Dolls and Masks.
Ralph E. Meatyard (1925–1972), optyk z Lexington, Kentucky, choć nie rozpoznany we wczesnej historii fotografii, wywarł na nią znaczący wpływ. Fotografował swoich przyjaciół i krewnych w maskach lub lalki na tle dziwnych krajobrazów.
Do 25 września w Allerton Gallery 1.
W dalszym ciągu można oglądać:
• Windows on the War: Soviet TASS Posters at Home and Abroad, 1941–1945.
Sowiecka agencja TASS zaangażowała w czasie II wojny światowej setki plastyków i pisarzy do propagandowego poparcia wysiłków wojennych. Pracując w moskiewskim studio TASS-a produkowali oni ręcznie niemal jeden plakat na każdy dzień wojny. Wysyłane do wielu krajów plakaty otrzymywał również chicagowski Art Institute.
Do 23 października w Regenstein Hall.
• Belligerent Encounters: Graphic Chronicles of War and Revolution, 1500-1945.
Na wystawie, zorganizowanej równolegle z ekspozycją plakatów wojennych TASS-a, znajdują się ilustrujące konflikty zbrojne europejskie grafiki, plakaty i rysunki ze zbiorów własnych Instytutu Sztuki.
Do 23 października w Galleriach 124–127.
• Avant-Garde Art in Everyday Life.
Niemal sto lat temu artyści w środkowej i wschodniej Europie zażądali, aby prawdziwa sztuka zrewolucjonizowała przedmioty i zwyczaje codziennego życia. Wykorzystywali nowe rytmy i obrazy zrodzone w przemyśle. Na wystawie jest ponad 300 prac wpływowych artystów z Holandii, Czech, Rosji, Niemiec i Łotwy– fotografie, fotomontaże, fotograficznie ilustrowane książki i plakaty oraz wyroby z porcelany i szkła.
Do 9 października w Galeriach 182–184.
• Eija-Liisa Ahtila: The House.
Fińska artystka w swojej instalacji wideo "Talo/The House" ogarnia widza, zakłócając postrzeganie przestrzeni i czasu oraz zacierając granicę między rzeczywistością a iluzją.
Do 23 października w Gallerii 186.
• Artful Alphabets: Five Picture Book Artists.
Jak dzieci widzą litery? Pięcioro ilustratorów prezentuje sposoby działania na wyobraźnię dzieci i zachęcania ich do czytania.
Do 6 listopada w Ryan Education Center.
• Japanese Kimono, 1915–1940: From Tradition to Ready-to-Wear.
Wystawa ukazuje rolę tradycyjnych motywów kimona i żakietu haori w ujawnianiu wieku, klasy, statusu społecznego i stanu cywilnego Japonki w okresie Taisho (1912–1926) i wczesnym okresie Showa (1926–1989).
Do 13 listopada w Galeriach 55, 57–59.
• Fujinuma Noboru: Master of Bamboo.
Mistrz i innowator japońskiego koszykarstwa artystycznego wykorzystuje bambus jako podstawowe tworzywo.
Do 13 listopada w Galerii 109.
Stałe wystawy:
• BIGsmall. Odwrócenie skali – wielkie przedmioty w miniaturze i małe w powiększeniu.
Galeria 10.
• The Touch Gallery. Jak zmysł dotyku pomaga w odbiorze dzieła sztuki.
Galeria 10.
• Neither Man Nor Beast. Wizerunki zwierząt na starożytnych monetach.
Galeria 155.
• What's Greek About Roman Copy? Rzymskie kopie greckich oryginałów – m.in. Fidiasza, Praksytelesa i Lizyppa – wykonane przez utalentowanych rzeźbiarzy.
Galeria 156.
• Chagall's America Windows. Witrażowe arcydzieła Marca Chagalla po pięcioletniej konserwacji.
Galeria 144.
• Arms and Armor: High-lights of the Permanent Collection.
Galeria 236.
• • •
The Art Institute of Chicago znajduje się przy 111 S. Michigan Avenue.
Godziny otwarcia:
• od poniedziałku do środy oraz w piątki i soboty 10:30–5 po południu,
• w czwartki 10:30–8 wieczorem.
Wstęp: dorośli $18, dzieci od 14 lat, studenci i seniorzy (od 65 lat) $12. Dzieci poniżej 14 lat wchodzą bezpłatnie. Mieszkańcy Chicago (z dowodem zamieszkania) płacą o $2 mniej.
Cena biletu obejmuje wystawy specjalne i szatnię.
Dla mieszkańców Illinois wstęp wolny w drugą środę każdego miesiąca.
Inf.: tel. (312) 443-3600 i www.artic.edu.
Oprac.: K. Cygielska