W maju w Instytucie Sztuki zostaną otwarte trzy nowe wystawy:
• Artist's Caricatures from the World's Columbian Exposition.
Ponad pięćdziesiąt karykatur, wykonanych przez artystów pracujących przy Światowej Wystawie Kolumbijskiej w 1893 roku, której aspekt architektoniczny i dekoracyjny nadzorował Daniel H. Burnham.
Od 11 maja do 4 lipca w Ryerson and Burnham Libraries.
• Uta Barth.
Artystka z Los Angeles od ponad 20 lat analizuje różnice między postrzeganiem wzrokowym a fotograficznym. W najnowszym cyklu pt. "…and to draw a bright white line with light" Barth przekształca prostą obserwację – ruch pasma światła na zasłonie okiennej – w skomplikowane doświadczenie fotograficzne na temat percepcji i upływu czasu.
Od 14 maja do 14 września w Galeriach 188–189.
• Fujinuma Noboru: Master of Bamboo.
Mistrz i innowator japońskiego koszykarstwa artystycznego wykorzystuje bambus jako podstawowe tworzywo.
Od 28 maja do 13 listopada w Galerii 109.
Zamknięte zostaną:
• Color and Rhythm: Henri Matisse's Jazz.
Matisse był jednym z artystów tworzących wspólnie z pisarzami artystyczne książki (livres d'artiste) o ograniczonym nakładzie. "Jazz" jest jego największym osiągnięciem w tej dziedzinie.
Do 10 maja w Ryerson and Burnham Libraries. Zamknięta w soboty i niedziele.
• American Modern: Abbott, Evans, Bourke-White.
W latach 1930. fotografowie przekroczyli granice dokumentalnej rejestracji rzeczywistości i ich prace – traktowane jako dzieła sztuki – znalazły się na ścianach muzeów i galerii. Ten przełomowy okres ilustruje wystawa prac amerykańskich fotografów: Berenice Abbott, Walkera Evansa i Margaret Bourke-White.
Do 15 maja w Gal. 1–4.
• June Wayne's Narrative Tapestries: Tidal Waves, DNA and Cosmos.
Uprawiająca litografię i wciąż badająca możliwości farby artystka z Los Angeles pokazuje dynamiczne tkaniny, stworzone na podstawie jej własnych litografii w latach 1970–74.
Do 15 maja w Galerii 50.
• Richard Morris Hunt and the American Renaissance in Architecture.
Twórczość nowojorskiego architekta R.M. Hunta wyróżniała się eklektyczną adaptacją historycznych stylów, m.in w serii rezydencji projektowanych dla rodziny Vanderbiltów. Wystawa prezentuje jego rysunki projektu rezydencji magnata handlu nieruchomościami Williama Bordena
Do 15 maja w Galerii 24.
• Contemporary Collecting: The Judith Neisser Collection.
Judith Neisser, dziennikarka pisząca o architekturze i projektowaniu wnętrz, kolekcjonuje międzynarodową sztukę nowoczesną. – malarstwo, rzeźbę i prace na papierze od lat 1960.
Do 22 maja w gal. 182–184.
• Real and Imaginary: Three Latin American Artists. Trójka latynoskich malarzy: Raoul Colon, David Diaz i Yuyi Morales – przekazuje urodę i bogactwo swojego dziedzictwa kulturalnego w ilustracjach do książek.
Do 29 maja w Ryan Education Center i Galerii 10.
• Kings, Queens, and Courtiers: Art in Early Renaissance France.
Wystawa, stanowiąca od kilku miesięcy największą atrakcję Art Institute, ukazuje romantyczną i uduchowioną sztukę francuskiego Renesansu, a na jej tle rolę artysty i jego królewskiego mecenasa.
Do 30 maja w Regenstein Hall.
• Cezanne's Harlequin.
Arlekin, jedna z najbardziej znanych postaci włoskiej commedia dell' arte, jest bohaterem obrazu Paula Cezanne'a, wypożyczonego z Galerii Narodowej w Waszyngtonie na wystawę, obejmującą też dzieła Degasa, Maneta i Picassa.
Do 30 maja w Gal. 246.
W dalszym ciągu można oglądać:
• Altered and Adorned: Using Renaissance Prints in Daily Life.
Renesansowe grafiki, dziś zajmujące poczesne miejsce w muzeach, były niegdyś częścią codziennego życia. Obejmująca ponad sto eksponatów wystawa pokazuje, jak traktowali je ówcześni właściciele – od pisania na nich, przez wycinanie i naklejanie ich na książki, pudełka i ściany, do przekształcania ich w przedmioty trójwymiarowe.
Do 10 lipca w Galeriach 124–127.
• Hyperlinks: Architecture and Design. Internet zmienia świat, dając nam bezprecedensową masę informacji i możliwość ich dowolnego łączenia. Wystawa oferuje ponad 30 projektów – od architektury i mebli do multimediów i wzornictwa.
Do 20 lipca w Gal. 283–286.
• Jitish Kallat: Public Notice 3.
Instalacja indyjskiego artysty – łącząca I Parlament Religii Świata w 1893 roku i terrorystyczny zamach na World Trade Center i Pentagon równo 108 lat później – jest komentarzem na temat ewolucji tolerancji religijnej i fanatyzmu w XX i XXI w.
Do 12 września na Grand Staircase.
Stałe wystawy:
• BIGsmall. Odwrócenie skali – wielkie przedmioty w miniaturze i małe w powiększeniu.
Galeria 10.
• The Touch Gallery. Jak zmysł dotyku pomaga w odbiorze dzieła sztuki.
Galeria 10.
• Neither Man Nor Beast. Wizerunki zwierząt na starożytnych monetach.
Galeria 155.
• What's Greek about a Roman Copy? Rzymskie kopie greckich oryginałów – m.in. Fidiasza, Praksytelesa i Lizyppa – wykonane przez utalentowanych rzeźbiarzy.
Galeria 156.
• Chagall's America Windows Return. Po pięcioletniej nieobecności wróciły – po konserwacji – witrażowe arcydzieła Marca Chagalla.
Galeria 144.
• Arms and Armor: High-lights of the Permanent Collection.
Galeria 236.
• • •
The Art Institute of Chicago znajduje się przy 111 S. Michigan Avenue.
Godziny otwarcia:
• od poniedziałku do środy oraz w piątki i soboty 10:30 rano – 5 po południu,
• w czwartki 10:30 rano – 8 wieczorem.
Wstęp: dorośli $18, dzieci od 14 lat, studenci i seniorzy (od 65 lat) $12. Dzieci poniżej 14 lat wchodzą bezpłatnie. Mieszkańcy Chicago (z dowodem zamieszkania) płacą o $2 mniej.
Cena biletu obejmuje wystawy specjalne i szatnię.
Inf.: tel. (312) 443-3600 i www.artic.edu.
Oprac.: K. Cygielska
Mieszkańcy Chicago należący do Chicagowskiej Biblioteki Publicznej mogą wypożyczyć w dowolnym oddziale biblioteki kartę "Check Us Out", zapewniającą bezpłatny wstęp do dziewięciu muzeów, w tym do Art Institute.