Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 30 września 2024 02:36
Reklama KD Market
Reklama

Muzeum Sztuki Łódź. Od zmierzchu do świtu



W "Kopciuszku", najsłynniejszej baśni świata, balowa suknia i pantofelki stają się narzędziem spełnienia najgłębszych pragnień, dokonującej się po zmroku metamorfozy od przyziemności do zniewalającego piękna. Pozwalają objawić się ideałowi, wzbudzić pożądanie, zdobyć serce księcia. Te archetypy mody balowej przemawiają do zmysłów i wyobraźni, ich istotą jest seksapil. Po zmroku, gdy sprawy dnia wydają się odległe, a prace zakończone, fantazja może dojść do głosu i przybrać materialny kształt dzięki strojom ekstrawaganckim i kunsztownym.


 


Modę balową charakteryzuje szczególna intensywność estetyczna i emocjonalna, a zarazem złożoność znaczeń związanych z wyrażaniem przez strój statusu społecznego i materialnego, atrakcyjności seksualnej, indywidualnego gustu i stosunku do reguł współżycia społecznego, odwzorowanych w nakazach etykiety. Ożywia ją napięcie między marzeniem a rzeczywistością.


 


Od rozmiłowanej w mas-karadzie dworskiej kultury XVIII wieku przez burzliwą epokę napoleońską, mieszczański biedermeier, eklektyczną drugą połowę XIX w. i wyrafinowaną Belle Epoque do pełnego sprzeczności dwudziestolecia międzywojennego aż po czasy współczesne. Wystawa ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu prezentowana w Pałacu Herbsta przedstawia historię mody balowej poprzez autentyczne ubiory kobiece i męskie oraz akcesoria mody wieczorowej: eleganckie suknie i okrycia balowe, kreacje XX-wiecznych projektantów, kostiumy maskaradowe urzekające wielością inspiracji, pantofelki i mufki, orientalne i koronkowe szale, wachlarze i pelerynki z ptasich piór, kotyliony i karnety balowe, fantazyjne kapelusze i torebki, balowe rękawiczki i biżuterię. Odsłania skomplikowany proces przygotowania do wejścia na balową scenę i instrumenty uwodzenia: gorsety, krynoliny i turniury, które nadawały kobiecemu ciału pod balową suknią aktualnie modny kształt. Portrety dokumentują końcowy efekt, dowodząc, że dama en grande toilette to dzieło sztuki.


 


Kuratorkami wystawy są Małgorzata Możdżyńska-Nawotka i Ewa Halawa z Muzeum Narodowego we Wrocławiu.


 


(Informacja prasowa)


–––––––––––––––––––


Dziennik Związkowy jest sponsorem medialnym Muzeum Sztuki w Łodzi.


 



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama