Otwarta w końcu lutego w Instytucie Sztuki wystawa "Kings, Queens, and Courtiers: Art in Early Renaissance France" prezentuje sztukę, w której zderzyły się i doskonale połączyły dekoracyjna obfitość późnego gotyku z harmonią i energią włoskiego renesansu.
Znakomite dzieła sztuki malarskiej, rzeźby, gobeliny, relikwiarze, przedmioty sakralne i iluminowane manuskrypty – treści przeważnie religijnej – zostały wypożyczone z muzeów francuskich, niemieckich, belgijskich, holenderskich i brytyjskich, a także amerykańskich.
Piętnasty wiek i początek szesnastego zaznaczył się w historii Francji jako okres rozkwitu gospodarczego, demograficznego i kulturalnego. Dwaj młodzi królowie – Karol VIII i Ludwik XII – kolejno obejmujący tron i żeniący się z tą samą księżniczką Anną Bretońską, prowadzili politykę ekspansji terytorialnej, ukierunkowaną na Włochy, z których kultury czerpali francuscy artyści, tworzący dla dworu i arystokracji.
Najwybitniejszym z nich był nadworny malarz królewski Jean Hey, zwany Mistrzem z Moulins, świetny portrecista i twórca obrazów o treści religijnej, których wiele znalazło się na wystawie.
Jednym z najcenniejszych obiektów, pokazanych w Art Institute, jest słynny, uderzająco piękny i bardzo rzadko wypożyczany z Luwru obraz Leonarda da Vinci i jego asystenta "Madonna z kołowrotkiem" (1501-1507).
Zwiedzający mają też rzadką sposobność zobaczyć "The Virgin in Glory" – wyjątkowej piękności fragment wielkiego witrażu, prawdopodobnie wykonany według projektu Jeana Hey, a wyjęty na czas wystawy z okna katedry w Moulins.
Poza ukazaniem, jak sztuka tworzona dla dworu królewskiego służyła podnoszeniu prestiżu i podkreślaniu uświęconej roli rządzącej dynastii, wystawa ilustruje również życie artystyczne tamtego okresu, organizację warsztatów wybitnych twórców i rozwój rynku sztuki w Paryżu, ale i w mniejszych ośrodkach, jak Moulins, Lyon i Limoges.
Chicagowski Instytut Sztuki jest jedynym miejscem w Ameryce, gdzie można zobaczyć "Kings, Queens, and Courtiers".
Kuratorami wystawy, otwartej do 30 maja, są: Martha Wolff z Art Institute, Elisabeth Tabuter-Delahaye z Narodowego Muzeum Średniowiecza w Paryżu, Thierry Crepin -Leblond z Narodowego Muzeum Renesansu w Ecouen i Genevieve Bresc-Bautier z paryskiego Luwru.
Oprac. i zdjęcia:
Krystyna Cygielska