Balet „Atonement” jest sceniczną adaptacją powieści Iana McEwana pod tym samym tytułem uznanej przez krytyków za arcydzieło. Na podstawie słynnej powieści w 2007 roku został również nakręcony nagrodzony Oscarem film. Narracja rozgrywa się w dwóch aktach. Dominują w niej sugestywnie ukazane motywy miłości, oszustwa i żalu. Chicagowska premiera baletu „Atonement” („Pokuta”) w scenicznej adaptacji choreografki Cathy Marston i w wykonaniu tancerzy Joffrey Ballet odbyła się 17 października w Lyric Opera House.
„Atonement” to opowiedziana tańcem przejmująca historia Briony Tallis, która na początku spektaklu tanecznego jest postacią młodej i utalentowanej choreografki. W miarę rozwoju akcji i upływu lat bohaterka zmaga się ona z powracającym i nasilającym się poczuciem winy. Jej kłamstwo sprzed wielu lat będące skutkiem dziewczęcej niedojrzałości nieodwracalnie zniszczyło życie najbliższych jej osób.
Z bolesnego doświadczenia bohaterki wynikła głęboka potrzeba zadośćuczynienia i skruchy – w balecie zilustrowana fenomenalnym tańcem odkupienia.
Akcja baletu rozpoczyna się latem 1935 roku w angielskiej posiadłości rodziny Tallisów.
Trzynastoletnia Briony Tallis jest świadkiem intymnej sceny między swoją starszą siostrą Cecelią a Robbiem Turnerem, synem służącej. Gdy Cecelia i Robbie są sami w bibliotece tańczą tango, zmysłowy taniec o wielu podtekstach seksualnych. Obserwująca ich ukradkiem Briony uwierzyła, że Robbie napadł seksualnie na jej siostrę w rodzinnej bibliotece, a później także na ich 15-letnią kuzynkę Lolę na terenie posiadłości. Choć Robbie jest niewinny, to zeznania Briony wtrącają go do więzienia.
Gdy w Europie szaleje II wojna światowa Briony zdaje sobie sprawę, że jej oskarżenia były bezpodstawne i krzywdzące. Dlatego postanawia odpokutować i naprawić sytuację.
Z posiadłości, akcja przenosi się na pola bitew II wojny światowej, plaże w Dunkierce z uwięzionymi tam żołnierzami i do londyńskich szpitali, gdzie pielęgniarki opiekują się rannymi.
Mistrzowskie opowiedzenie tańcem moralnie trudnej historii stało się możliwe dzięki współpracy choreografki Cathy Marston, kompozytorki Laury Rossi i dramaturga Edwarda Kempa. Opisowe tematy muzyczne różnią się w zależności od postaci i sceny, ponieważ zanim Laura Rossi zacznie komponować najpierw szkicuje postaci i w ten sposób dokonuje ich pełnej charakterystyki: Briony jest uporządkowana, Robbie pełen energii, a Cecilia zmysłowa. W muzyczno-tanecznym opisie wyjątkowo zaprezentowali się Amanda Assucena jako Cecilia, Alberto Velazquez jako Robbie i Yumi Kanazawa jako młoda Briony.
Wzruszający moment nastąpił w epilogu, kiedy już w starszym wieku Briony snuła refleksje nad swoimi przeszłymi czynami.
Muzyka Laury Rossi była wykonywana na żywo przez orkiestrę – Lyric Opera Orchestra. Zaprojektowane kostiumy zarówno przywołały epokę, jak i doskonale zróżnicowały postaci. Balet miał swoją światową premierę 28 kwietnia 2024 roku w Szwajcarii, w Operze w Zurychu, gdzie Marston jest dyrektorem artystycznym i głównym choreografem. W Chicago doskonałą produkcję można było zobaczyć od 17 do 27 października.
Tekst: Jola Plesiewicz
Zdjęcia: Admill Kuyler