Aż 1000 projektów artystycznych w kraju i 400 wydarzeń za granicą złożyło się na Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011.
Od 1 lipca do 31 grudnia Polska po raz pierwszy przewodniczyła pracom Unii Europejskiej. Oprócz wymiaru ściśle politycznego prezydencja była okazją do budowania wizerunku naszego kraju. Stanowiła też cywilizacyjną i niepowtarzalną szansę przedstawienia światu współczesnej Polski.
Zdaniem ministra kultury i dziedzictwa narodowego Bogdana Zdrojewskiego było to przedsięwzięcie epokowe, nie mające precedensu w naszej dotychczasowej historii.
Naczelnym przesłaniem Krajowego Programu Kulturalnego było hasło: ”Art For Social Change” – „Kultura dla zmiany społecznej”. 170 pozarządowych organizacji było zaangażowanych w projekty i wydarzenia artystyczne, które odbywały się w Sopocie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Warszawie, Lublinie, Białymstoku, Katowicach i Krasnogrudzie – w kompleksie dworskim rodziny Miłoszów.
Zainaugurował je w Warszawie transmitowany przez telewizję koncert ”Tu Warszawa” z udziałem 250 artystów. Do programu włączono też Festiwal Szekspirowski, Festiwal Sacrum Profanum, Warszawską Jesień, Jazz Jamboree i Wratislavia Cantans.
Najważniejszym punktem programu był Europejski Kongres Kultury we Wrocławiu. W jego organizację zaangażowało się blisko 100 organizacji pozarządowych z kraju i Europy. Uświetnieniem kongresu był koncert Krzysztofa Pendereckiego i Jonny’ego Greenwooda.
Zagraniczny program prezydencji pod hasłem „I, Culture” był realizowany w 10 stolicach europejskich. W 400 wydarzeniach uczestniczyło 19 mln. odbiorców. Na jego temat ukazało się 7,5 tys. prasowych informacji. Filarami tego programu były: inscenizacja opery „Król Roger” Karola Szymanowskiego, plenerowy spektakl „Planeta Lem” Stanisława Lema, audiobooki z wierszami Czesława Miłosza, czytane w 10 językach przez gwiazdy światowego filmu i teatru, prezentacja cyklu filmów dokumentalnych o polskim społeczeństwie, „I, Culture Puzzle” – interaktywny multimedialny projekt w przestrzeni publicznej i „I, Culture Orchestra”, stworzona przez 110 młodych muzyków polskich i zagranicznych.
Przyjemnie było zapoznać się z zagranicznymi opiniami na temat realizacji tego gigantycznego polskiego programu. Oto niektóre z nich: Polska Prezydencja musi się czuć bardzo dumna ze swoich osiągnięć, bo była niezwykle sprawna i twórcza (Androulla Vassiliou), Od dziś skrót PL będziemy rozumieć jako „Perfekcyjna Lokomotywa” (Ann Julie Schmitt Jensen), Ogromne podziękowania za organizację ciekawej i wielowątkowej konferencji o kompetencjach (Christina Michalke).
W podsumowaniu: był to naprawdę ogromny wkład Polski, polskiej kultury do kultury europejskiej. Wspaniała, niebywała promocja naszego kraju.
(Komunikat Agencji
Informacyjnej „Polonia”)