Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 3 października 2024 16:29
Reklama KD Market

Luty w Instytucie Sztuki: fotografia, książki, tekstylia


W lutym w Instytucie Sztuki zostaną zamknięte wystawy:


 


• The Three Graces.


Kiedy prywatne fotografie z uroczystości, wakacji czy spotkań rodzinnych i przyjacielskich zostają zgubione lub wyrzucone – stają się anonimowymi dokumentami, ukazującymi zmiany w sposobach prezentowania się przed obiektywem.


 


Do 5 lutego w Galeriach 3–4.


 


• Contemporary Drawings from the Irving Stenn Jr. Collection.


Chicagowski kolekcjoner w ciągu dekady zgromadził 170 rysunków ponad 90 artystów, koncentrując się na latach 1960., kiedy sztuka rysowania została ponownie doceniona.


 


Do 26 lutego w Gal. 124–127.


 


• Rough, Blurred, and Out of Focus: Provoke Magazine and Postwar Japanese Photography<

;/strong>.



Magazyn Provoke, wychodzący w roku 1968 i 69, publikując nieostre prace trójki mistrzów japońskiej fotografii (Takuma Nakahira, Yutaka Takanaski i Daido Moriyama), wprowadził istotne zmiany do dokumentacji Japonii zmieniającej się pod wpływem Zachodu i gwałtownego rozwoju gospodarczego.


 


Do 27 lutego w Ryerson and Burnham Libraries.


 


Otwarte zostaną:


 


• Entre Nous: The Art of Claude Cahun.


Urodzona jako Lucy Schwob w rodzinie francuskich intelektualistów i pisarzy, Claude Cahun (przyjęła ten męski pseudonim w wieku 22 lat) jest najbardziej znana z inscenizowanych autoportretów i fotomontaży oraz prozy, w których w latach 1920-40 eksperymentowała ze sprawami tożsamości, kwestionując zastane pojęcia przynależności i płci. Fotografowała się w maskach i kostiumach kobiety i mężczyzny, bohatera i lalki – postaci silnych bądź podatnych na zranienie. Jej partnerką życiową i artystyczną była przyrodnia siostra, Suzanne Malherbe, znana pod pseudonimem Marcel Moore.


 


Wystawę prac obu artystek zorganizowały: paryskie muzeum Jeu de Pomme i La Virreina Centre de la Imaige w Barcelonie.


 


Od 25 lutego do 3 czerwca w Galerii 1.


 


• Beauty and the Book: 19th and Early 20th-Century Folios on the Decorative Arts.


Książki o sztuce dekoracyjnej, zróżnicowanych stylistycznie i historycznie, ze zbiorów własnych.


 


Wystawa zamknięta w soboty i niedziele, czynna od 28 lutego do 7 maja w Ryerson and Burnham Libraries.


 


W dalszym ciągu można oglądać:


 


Exposure: Matt Keagan, Katie Paterson, Heather Rasmussen.


Prezentacja prac trojga młodych artystów, ukazująca rozmaite podejścia do fotografii.


 


Do 4 marca w Gal. 188.


 


The Marguerite Michaels Collection: Japanese Prints of the 1960s and 1970s.


Artyści z nurtu Sosaku Hanga (Twórcza grafika), który powstał na początku XX wieku, ale rozwinął się w latach 1960., kontynuując japońską tradycję grafiki wprowadzają współczesne techniki.


 


Do 4 marca w Galerii 107.


 


• focus: Sharon Hayes.


Od 15 lat Hayes w swoich działaniach artystycznych zajmuje się wzajemnym wpływem wypowiedzi – prywatnych i publicznych – oraz polityki, historii, osobistej tożsamości, pragnień i miłości. W latach 1990. dała się poznać jako zaangażowana politycznie feministka.


 


Jest to jej pierwsza indywidualna wystawa w amerykańskim muzeum.


 


Do 11 marca w Galeriach 182–184.


 


• Light Years: Conceptual Art and the Photograph, 1964-1977


Wystawa ukazuje związki między sztuką konceptualną i fotografią. Jest pierwszym głębokim wejrzeniem w twórczość ważnych artystów lat 1960. i 1970., którzy używali fotografii w sposób wychodzący poza jej tradycyjne definicje, i przełamali granice między różnymi gatunkami sztuki.


 


Do 11 marca w Regenstein Hall.


 


• Spencer Finch: Lunar.


Amerykański artysta, zainteresowany ideami pamięci i postrzegania, często używa kalorymetru, urządzenia mierzącego barwę i temperaturę naturalnego światła w dokładnym miejscu i momencie. Do obecnej instalacji Finch stworzył zasilany energią słoneczną "moduł lądowania na księżycu" (lunar landing module), który po zmierzchu jarzy się kolorem, jaki miało światło księżycowe nad Chicago w lipcu 2011.


 


Do 8 kwietnia na Bluhm Family Terrace.


 


• Alfredo Jaar: Muxima


Zaangażowany w problemy społeczne na skalę globalną Jaar fotografuje i filmuje brazylijskich robotników w kopalniach złota, rzezie Tutsi dokonane przez Hutu w Ruandzie czy aresztowanie wietnamskich uciekinierów na łodziach przez władze Hongkongu. Film "Muxima" jest poświęcony narodowi Angoli i jego historii obejmującej kolonizację, komunizm, wojnę domową, epidemię AIDS, przemysł naftowy i skrajną nędzę.


 


Do 15 kwietnia w Galerii 186.


 


• The Last Harvest: The Paintings of Rabindranath Tagore.


Wielka postać indyjskiej kultury, Rabindranath Tagore – powieściopisarz, poeta, muzyk i filozof, pierwszy spoza Europy laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury – był również malarzem samoukiem, o czym na ogół mało się wie. Jego twórczość wywarła również silny wpływ na współczesną sztukę Indii. Na wystawie zgromadzono ponad 60 jego obrazów.


 


Do 15 kwietnia w Galerii 50.


 


Animals Around the World: Picture Books by Steve Jenkins.


Artysta plastyk Steve Jenkins łączy kolaże z papierowych wycinanek i zadziwiające informacje o życiu zwierząt, tworząc dynamiczne książki z obrazkami, interesujące dla czytelników w każdym wieku.


 


Do 22 kwietnia w Ryan Education Center.


 


Traditional Japanese Musical Instruments.


Tradycyjna muzyka japońska powstała z obcych elementów muzycznych i instrumentów (głównie chińskich), które przekształciły się w specyficznie japońską sztukę. Najstarszy rodzaj tej muzyki to gagaku (dworska muzyka na orkiestrę), graną przez artystów z dziedzicznych stowarzyszeń (VII-XII wiek), których potomkowie dziś stanowią większość Wydziału Muzyki Pałacu Cesarskiego.


 


Do 3 maja w Galerii 109.


 


Fabric of a New Nation: American Needlework and Textiles, 1776-1840.


Złożona z tradycyjnych tekstyliów – tkanych, haftowanych, drukowanych itp.,  wystawa pokazuje ewolucję amerykańskich sposobów ich wytwarzania – od ręcznych prac domowych, przez produkcję wiejską do przemysłowej. Drogę od wytwórczości domowej do komercyjnej dobrze ilustrują tkane narzuty.


 


Do 13 maja w Gal. 57–59.


 


Stałe wystawy:


• BIGsmall. Odwrócenie skali – wielkie przedmioty w miniaturze i małe w powiększeniu.


Galeria 10.


 


• The Touch Gallery. Jak zmysł dotyku pomaga w odbiorze dzieła sztuki.


Galeria 10.


 


• Neither Man Nor Beast. Wizerunki zwierząt na starożytnych monetach.


Galeria 155.


 


What's Greek About Roman Copy? Rzymskie kopie greckich oryginałów – m.in. Fidiasza, Praksytelesa i Lizyppa – wykonane przez utalentowanych rzeźbiarzy.


Galeria 156.


 


• Chagall's America Windows. Witrażowe arcydzieła Marca Chagalla po pięcioletniej konserwacji.


Galeria 144.


 


• Arms and Armor: High-lights of the Permanent Collection.


Galeria 236.


•       •       •


The Art Institute of Chicago znajduje się przy 111 S. Michigan Avenue.


 


Godziny otwarcia:


• od poniedziałku do środy oraz w piątki i soboty 10:30–5 po południu,


• w czwartki 10:30–8 wieczorem.


 


Wstęp: dorośli $18, dzieci od 14 lat, studenci i seniorzy (od 65 lat) $12. Dzieci poniżej 14 lat wchodzą bezpłatnie. Mieszkańcy Chicago (z dowodem zamieszkania) płacą o $2 mniej.


Cena biletu obejmuje wystawy specjalne i szatnię.


 


Dla mieszkańców Illinois wstęp wolny w pierwszą i drugą środę każdego miesiąca.


 


Inf.: tel. (312) 443-3600 i www.artic.edu.


Oprac.: K. Cygielska




Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama