Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 12 grudnia 2024 12:30
Reklama KD Market

Len, bawełna, wełna i więcej jako intrygujące środki wyrazu artystycznego

Polska sztuka włókiennicza w Racine Art Museum – zaproszenie dla chicagowskiej Polonii i nie tylko
Jolanta Owidzka „Marmaris”

Wystawa pt. „Collection Focus: Polish Fiber” rozpoczęła się 30 października 2024 roku i potrwa do 22 lutego 2025. Miłośnicy sztuki mogą obejrzeć w Racine Art Museum (tylko około godzina jazdy z Chicago) niezwykle rzadką kolekcję poświęconą polskim twórcom włókiennikom, obejmującą prawie ćwierć wieku i sięgającą w swych początkach do lat 80. Artefakty nawiązują genezą aż do Łodzi, największego w Polsce ośrodka przemysłu włókienniczego oraz inspiracji artystycznej w branży tekstyliów. Mają też historyczne konotacje związane z Krajem nad Wisłą.

„Sztuka włókiennicza, jako świadoma praktyka artystyczna, często rozwija się równolegle (lub czasami krzyżuje się z) bardziej tradycyjnymi sposobami produkcji tekstyliów, takimi jak przemysł i hobbystyczne rzemiosło. Od lat 70. XX wieku Łódź w Polsce — historyczne miejsce znaczącego przemysłu włókienniczego — jest domem trzyletniej wystawy prac związanych z włóknami autorstwa prawie 150 artystów z ponad 50 krajów. Ten przegląd innowacyjnych włókien z całego świata ma znaczący wpływ zarówno na artystów z kraju gospodarza, jak i tych z dalszych rejonów. Polscy artyści zainteresowani pracą z włóknami mają bezpośrednio zaprezentowane nowe sposoby produkcji i szeroką gamę pomysłów” – czytamy na stronie internetowej placówki.

Polska sztuka tekstylna zadebiutowała w Racine Art Museum w 2015 roku dzięki kilku artefaktom podarowanym przez Camille i Alexa Cooka i od tego momentu na przestrzeni lat przybywało eksponatów, podczas gdy w tym samym czasie placówka rozwijała się i wzmacniała swoją renomę jako jeden z największych ośrodków sztuki rzemiosła artystycznego w Ameryce Północnej, który usytuowany jest w pobliżu dużych skupisk ludności o polskich korzeniach w rejonie wielkich aglomeracji Milwaukee i Chicago.

„Na wystawie, na której znalazło się ponad 35 prac, polska sztuka włókiennicza została zaprezentowana zarówno w ujęciu mikroskopowym, jak i makroskopowym – ukazując dokonania artystów z określonego regionu świata, którzy z kolei odzwierciedlają globalne zainteresowania” – dowiadujemy się z portalu muzeum.

Oto nazwiska artystów, których prace można oglądać na wystawie: Grażyna Brylewska-Pędziałek, Maria Teresa Chojnacka, Włodzimierz Cygan, Emilia Cecylia Domańska, Barbara Falkowska, Kazimiera Frymark-Błaszczyk, Barbara Gałan, Anna Goebel, Bożena Kaluga, Janusz Kozikowski, Lilla Kulka, Aleksandra Mańczak, Jolanta Owidzka, Andrzej Rajch, Jolanta Rudzka-Habisiak, Antoni Starczewski, and Bolesław Tomaszkiewicz.

Wystawa ta jest w dużej mierze finansowana przez Walter S. Smolenski, Jr. and Sr. Polish History and Culture Fund (Fundusz Historii i Kultury Polskiej im. Waltera S. Smolenskiego Jr. i Sr.) działający w ramach Racine Community Foundation.

Racine Art Museum (RAM) jest siedzibą największej kolekcji współczesnego rzemiosła artystycznego w Ameryce Północnej. RAM i Charles A. Wustum Museum of Fine Arts (Wustum) znajdują się w Racine w stanie Wisconsin, historycznym mieście nad jeziorem Michigan. Placówka słynie na cały kraj z kolekcji współczesnego rzemiosła, wspaniałej architektury i ma ceniony na szczeblu krajowym program wystawienniczy. Wustum jest dumne z udostępnienia dla społeczeństwa artystycznych programów edukacyjnych, które są laureatami różnych nagród krajowych. To także jeden z największych społecznych programów sztuki studyjnej spośród wszystkich muzeów w Wisconsin.

Racine Art Museum (RAM) znajduje się pod adresem: 441 Main Street, Racine, WI 53403, telefon: 262.638.8300. Wustum znajduje się: 2519 Northwestern Avenue, Racine, WI 53404, telefon: 262.636.9177. Informacje o placówkach i wystawie na stronie: www.ramart.org.

(Informacja własna Dziennika Związkowego)


Grażyna Brylewska-Pędziałek „Taniec Życia - Drugi Cykl”

Maria Teresa Chojnacka „Untitled No. 1109 and No. 1115”

Barbara Galan „Lniana Tablica”

Andrzek Rajch „Fale”

Jolanta Rudzka-Habisiak „Aniol Nadziei”

Antoni Starczewski „Recytatyw”


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama