Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 25 września 2024 16:15
Reklama KD Market

Licealiści ze szkoły Kościuszki udali się w podróż śladami polskich emigrantów w Chicago

28 października 2023 roku grupa prawie 50 licealistów z polskiej Szkoły im. Tadeusza Kościuszki w Chicago wzięła udział w niezwykłej podróży śladami polskich emigrantów w Chicago. Wycieczka była poprzedzona spotkaniem z panem Grzegorzem Dziedzicem, który odwiedził naszą szkołę na początku października i opowiedział uczniom o historii miejsc związanych z polskimi emigrantami i o ich trudnym życiu w polskim Chicago u progu lat 20. XX wieku.

Ogromne zainteresowanie uczniów było również spowodowane przytaczanymi przez pana Grzegorza fragmentami jego niezwykłej książki „Żadnych Bogów, żadnych panów”, która ukazuje podziemia Chicago, którym rządzą Polacy, pracujący w stalowniach, ubojniach i rzeźniach. Realia życia tamtych czasów opowiadane przez pana Grzegorza były bardzo ciekawe dla uczniów, tym bardziej, że mogli być w tych miejscach, oglądać ich pozostałości w postaci murów, plansz i zdjęć przedstawiających prawdziwe obrazy stalowni czy rzeźni.

Naszą podróż rozpoczęliśmy od kościoła św. Michała Archanioła położonego na południowym brzegu jeziora Michigan, gdzie pod koniec XIX wieku powstał największy na świecie okręg produkcji stali. W sąsiedztwie hut żelaza i walcowni osiedlało się tysiące polskich emigrantów. Kolejnym punktem naszej wyprawy był Steelworkers Park, w którym oglądaliśmy pozostałości po ogromnych stalowniach, w których pracowali polscy emigranci.

Byliśmy przy zabytkowej Bramie do Chicago Union Stockyards, która była wejściem do dzielnicy pakowania mięsa w Chicago przez ponad 100 lat począwszy od 1865 roku, dzielnica była też nazywana „rzeźnią trzody chlewnej dla świata” i centrum amerykańskiego przemysłu mięsnego przez dziesięciolecia. W Chicago przetwarzano więcej mięsa niż w jakimkolwiek innym miejscu na świecie. Byliśmy również Packing Town Museum, gdzie oglądaliśmy zdjęcia z zachowaną historią Stockyards i ludzi, którzy przez nią przeszli. Mogliśmy spojrzeć na życie tych, którzy pracowali w fabrykach w Stockyards, ale i na ich opisane tam historie trudnego życia emigranta. Podróż zakończyliśmy zwiedzając przepiękny kościół św. Stanisława Kostki, który został założony w 1867 roku jako pierwsza polska parafia. Kościół św. Stanisława Kostka jest często nazywany “kościołem macierzystym” Polonii chicagowskiej.

Doskonałą rekapitulacją było wypełnienie przez uczniów Karty Pracy, w której należało wypełnić informacje o wszystkich odwiedzanych miejscach, związanych z nimi ciekawostkami opowiadanymi przez pana Dziedzica.

Na zakończenie każdy miał napisać jakie miejsce najbardziej zapadło w jego pamięć i dlaczego. O zainteresowaniu uczniów świadczyły liczne pytania kierowane do pana Grzegorza. Całość naszej podróży była utrwalona na zdjęciach, które na pewno wykorzystamy w przyszłości na naszych lekcjach historii.

Panie Grzegorzu dziękujemy za wspaniałą podróż szlakiem polskich emigrantów w Chicago i ciekawe konkursy, w których wzięliśmy udział na zakończenie naszej podróży.

Urszula Gawlik

Dyrektor szkoły Kościuszki

Zdjęcia: szkoła Kościuszki

Kościół św. Michała Archanioła

Muzeum Zakładów Mięsnych (Packingtown Museum)