W styczniu w Instytucie Sztuki zostaną zamknięte wystawy:
• Holiday Thorne Rooms.
Miniaturowe pokoje w historycznym świątecznym wystroju. W tym roku dodatkowo: pokoje z Nowego Orleanu i Nowego Meksyku.
Do 7 stycznia w Galerii 11.
• Bertrand Goldberg: Architecture of Invention.
Dramatyczne rzeźbiarskie formy i innowacyjna inżynieria budynków projektowanych przez Goldberga silnie wpłynęły na miejski krajobraz Chicago, zwłaszcza Marina City (1959–1967). Pierwsza retrospektywna wystawa ukazuje historyczne tło jego osiągnięć – od eksperymentalnych początków w Bauhaus do wizjonerskich planów dla powojennych miast amerykańskich.
Do 15 stycznia w Galeriach 283–285.
• Ana Mendieta.
Pochodząca z Kuby Ana Mendieta rozwinęła głęboko osobistą, eksperymentalną i efemeryczną sztukę performance, którą określa jako „rzeźby z ziemi i ciała”.
Do 15 stycznia w Galeriach 292 i 295.
• Inside Marina City: A Project by Iker Gil and Andreas E.G. Larsson.
Projekt architekta Ikera Gila i fotografa Andreasa Larssona skupia się na mieszkańcach Marina City i ich personalnych przestrzeniach życiowych wewnątrz znanych z wyglądu zewnętrznego wieżowców.
Do 15 stycznia 2012 w Galerii 286.
• Timothy O’Sullivan: The King Survey Photographs.
Prace jednego z najbardziej znaczących amerykańskich fotografów XIX wieku. Fotografował wojnę secesyjną, po wojnie brał udział w trzech zleconych przez rząd wyprawach badawczych na tereny zachodnie. Jego zdjęcia z „King Survey” – geologicznej wyprawy wzdłuż 40. równoleżnika – to jedne z najwcześniejszych i najważniejszych fotografii zachodniego pogranicza.
Do 15 stycznia w Galeriach 1–2.
• Jürgen Mayer H.: Wirr -warr.
Architekt Jürgen Mayer H. kolekcjonuje koperty z wzorami pomagającymi w zachowaniu prywatności korespondencji. Jest to jeden z przejawów życia w społeczeństwie coraz bardziej obawiającym się kradzieży tożsamości. Dla Meyera wzory na kopertach są przedmiotem badania związków między architekturą, komunikacją i technologią.
Do 22 stycznia w Gal. 24.
• The Three Graces.
Kiedy prywatne fotografie z uroczystości, wakacji czy spotkań rodzinnych i przyjacielskich zostają zgubione lub wyrzucone – stają się anonimowymi dokumentami, ukazującymi zmiany w sposobach prezentowania się przed obiektywem.
Do 22 stycznia w Galeriach 3–4.
Otwarte zostaną:
• Rough, Blurred, and Out of Focus: Provoke Magazine and Postwar Japanese Photography.
Magazyn Provoke, wychodzący w roku 1968 i 69, publikując nieostre prace trójki mistrzów japońskiej fotografii (Takuma Nakahira, Yutaka Takanaski i Daido Moriyama), wprowadził istotne zmiany do dokumentacji Japonii zmieniającej się pod wpływem Zachodu i gwałtownego rozwoju gospodarczego.
Od 3 stycznia do 27 lutego w Ryerson and Burnham Libraries.
• The Last Harvest: The Paintings of Rabindranath Tagore.
Wielka postać indyjskiej kultury, Rabindranath Tagore – powieściopisarz, poeta, muzyk i filozof, pierwszy spoza Europy laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury – był również malarzem samoukiem, o czym na ogół mało się wie. Jego twórczość wywarła również silny wpływ na współczesną sztukę Indii. Na wystawie zgromadzono ponad 60 jego obrazów.
Od 23 stycznia do 15 kwietnia w Galerii 50.
W dalszym ciągu można oglądać:
• Contemporary Drawings from the Irving Stenn Jr. Collection.
Chicagowski kolekcjoner w ciągu dekady zgromadził 170 rysunków ponad 90 artystów, koncentrując się na latach 1960., kiedy sztuka rysowania została ponownie doceniona.
Do 26 lutego w Gal. 124–127.
• Exposure: Matt Kee-gan, Katie Paterson, Hea-ther Rasmussen.
Prezentacja prac trojga młodych artystów, ukazująca rozmaite podejścia do fotografii.
Do 4 marca w Gal. 188.
• focus: Sharon Hayes.
Od 15 lat Hayes w swoich działaniach artystycznych zajmuje się wzajemnym wpływem wypowiedzi – prywatnych i publicznych – oraz polityki, historii, osobistej tożsamości, pragnień i miłości. W latach 1990. dała się poznać jako zaangażowana politycznie feministka.
Jest to jej pierwsza indywidualna wystawa w amerykańskim muzeum.
Do 11 marca w Galeriach 182–184.
• Light Years: Conceptual Art and the Photograph, 1964-1977
Wystawa ukazuje związki między sztuką konceptualną i fotografią. Jest pierwszym głębokim wejrzeniem w twórczość ważnych artystów lat 1960. i 1970., którzy używali fotografii w sposób wychodzący poza jej tradycyjne definicje, i przełamali granice między różnymi gatunkami sztuki.
Do 11 marca w Regenstein Hall.
• Spencer Finch: Lunar.
Amerykański artysta, zainteresowany ideami pamięci i postrzegania, często używa kalorymetru, urządzenia mierzącego barwę i temperaturę naturalnego światła w dokładnym miejscu i momencie. Do obecnej instalacji Finch stworzył zasilany energią słoneczną „moduł lądowania na księżycu” (lunar landing module), który po zmierzchu jarzy się kolorem, jaki miało światło księżycowe nad Chicago w lipcu 2011.
Do 8 kwietnia na Bluhm Family Terrace.
• Animals Around the World: Picture Books by Steve Jenkins.
Artysta plastyk Steve Jenkins łączy kolaże z papierowych wycinanek i zadziwiające informacje o życiu zwierząt, tworząc dynamiczne książki z obrazkami, interesujące dla czytelników w każdym wieku.
Do 22 kwietnia w Ryan Education Center.
• Traditional Japanese Musical Instruments.
Tradycyjna muzyka japońska powstała z obcych elementów muzycznych i instrumentów (głównie chińskich), które przekształciły się w specyficznie japońską sztukę. Najstarszy rodzaj tej muzyki to gagaku (dworska muzyka na orkiestrę), graną przez artystów z dziedzicznych stowarzyszeń (VII-XII wiek), których potomkowie dziś stanowią większość Wydziału Muzyki Pałacu Cesarskiego.
Do 3 maja w Galerii 109.
• Fabric of a New Nation: American Needlework and Textiles, 1776-1840.
Złożona z tradycyjnych tekstyliów – tkanych, haftowanych, drukowanych itp., wystawa pokazuje ewolucję amerykańskich sposobów ich wytwarzania – od ręcznych prac domowych, przez produkcję wiejską do przemysłowej. Drogę od wytwórczości domowej do komercyjnej dobrze ilustrują tkane narzuty.
Do 13 maja w Gal. 57–59.
Stałe wystawy:
• BIGsmall. Odwrócenie skali – wielkie przedmioty w miniaturze i małe w powiększeniu.
Galeria 10.
• The Touch Gallery. Jak zmysł dotyku pomaga w odbiorze dzieła sztuki.
Galeria 10.
• Neither Man Nor Beast. Wizerunki zwierząt na starożytnych monetach.
Galeria 155.
• What’s Greek About Roman Copy? Rzymskie kopie greckich oryginałów – m.in. Fidiasza, Praksytelesa i Lizyppa – wykonane przez utalentowanych rzeźbiarzy.
Galeria 156.
• Chagall’s America Windows. Witrażowe arcydzieła Marca Chagalla po pięcioletniej konserwacji.
Galeria 144.
• Arms and Armor: High-lights of the Permanent Collection.
Galeria 236.
• • •
The Art Institute of Chicago znajduje się przy 111 S. Michigan Avenue.
Godziny otwarcia:
• od poniedziałku do środy oraz w piątki i soboty 10:30–5 po południu,
• w czwartki 10:30–8 wieczorem.
Wstęp: dorośli $18, dzieci od 14 lat, studenci i seniorzy (od 65 lat) $12. Dzieci poniżej 14 lat wchodzą bezpłatnie. Mieszkańcy Chicago (z dowodem zamieszkania) płacą o $2 mniej.
Cena biletu obejmuje wystawy specjalne i szatnię.
Dla mieszkańców Illinois wstęp wolny w pierwszą i drugą środę każdego miesiąca.
Inf.: tel. (312) 443-3600 i www.artic.edu.
Oprac.: K. Cygielska