Sezon 2022-23 w Lyric Opera
Na miesiąc przed wyczekiwaną przez chicagowskich melomanów premierą „Toski” Giacomo Pucciniego, Opera Liryczna tętni życiem. 1 lutego, na specjalnej konferencji prasowej zarząd opery ujawnił szczegóły sezonu 2022-23, a w ostatni weekend komplet widowni wysłuchał doskonałego koncertu wybranych arii i uwertur Giuseppe Verdiego – „Verdi Voices”.
„Verdi Voices” to wyjątkowe wydarzenie w Operze Lirycznej. Niezwykle rzadko zdarza się bowiem, żeby główne miejsce na operowej scenie zajęła orkiestra i jej dyrygent. Tak właśnie było 6 lutego. Maestro Enrique Mazzola wybrał kolekcję dziewięciu mniej popularnych arii Giuseppe Verdiego, oraz trzech utworów zagranych przez samą orkiestrę. Doskonale znani chicagowskiej publiczności Russell Thomas – tenor oraz fenomenalna sopranistka Tamara Wilson odśpiewali utwory pochodzące z ośmiu różnych oper Verdiego powstałych na przestrzeni sześciu dekad.
Sezon 2022/23 będzie dla Lyric Opera kolejnym etapem wychodzenia z przymusowego kryzysu związanego z pandemią koronawirusa. Liczba zaplanowanych przedstawień i koncertów wzrośnie, ale ciągle nie osiągnie pułapu, do którego widzowie byli przyzwyczajeni przed pandemią.
W przyszłorocznym repertuarze znalazło się 5 oper zaliczanych do klasycznego repertuaru, dwa musicale, które jak powiedział Anthony Freud, Prezydent oraz Dyrektor Wykonawczy Lyric Opera, doskonale nadają się do prezentacji na dużej, operowej scenie, oraz dwie światowe prapremiery dzieł współczesnych kompozytorów. Jednym słowem – dla każdego coś miłego. Szczególnie dla tych, którzy najwyżej cenią twórczość Giuseppe Verdiego.
Sezon rozpocznie się od dwóch oper „mistrza z Busetto” – „Ernani” jednej z jego pierwszych dzieł, oraz „Don Carlos”, dojrzałej opery Verdiego powstałej 23 lata później. „Don Carlos” zostanie zaprezentowany chicagowskiej publiczności w pełnej, rozłożonej aż na 5 aktów wersji napisanej specjalnie dla opery paryskiej, z myślą o specyficznych gustach dziewiętnastowiecznej francuskiej widowni.
Jeszcze w listopadzie na scenie Lyric pojawi się „Le Comte Ory” Giacomo Rossiniego, mistrza opery komicznej w wersji przygotowanej przez nowojorską Metropolitan Opera. Dyrygentem tych trzech oper będzie Enrique Mazzola nowy, pracujący w Chicago od niespełna trzech lat Dyrektor Muzyczny Lyric Opera.
Z myślą o nieco młodszej widowni, na drugą połowę stycznia zaplanowano „Hansel and Gretel”, czyli „Jasia i Małgosię” – operą napisaną przez niemieckiego kompozytora Engelberta Humperdincka na podstawie bajki braci Grimm. W tym przypadku orkiestrę poprowadzi 78-letni Sir Andrew Davis, poprzedni dyrektor muzyczny Lyric.
Nikogo nie trzeba będzie na pewno namawiać na obejrzenie „Carmen” Georgesa Bizeta. Jednaj z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych oper świata. Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że każdy z 8 przedstawień (od 11 marca do 7 kwietnia) wypełni operę liryczną po brzegi. Na „Carmen” watro wybrać się nawet, jeśli ktoś niekoniecznie przepada za operą. Już pierwsze takty uwertury sprawią, że będzie to niezapomniany wieczór.
Już we wrześniu tego roku na deski opery lirycznej trafi „Skrzypek na dachu” w wspaniałej wersji opracowanej przez berlińską „Komische Oper”, w reżyserii Barriego Kosky – tego samego który stworzył nowatorską, inspirowaną niemym kinem, wersję „Czarodziejskiego Fletu “prezentowaną w Lyric opera zaledwie kilka miesięcy temu.
Drugi musical, zaplanowany na czerwiec 2023, to „West Side Story”, czyli jak mówią eksperci najbardziej operowy musical wszechczasów. Będzie to wznowienie produkcji, która w 2019 roku porwała Chicago serią spektakli wyprzedanych do ostatniego miejsca.
Na deser dwie światowe premiery współczesnych oper. „Factotum” i „Proximity”. Doskonale zapowiada się przede wszystkim ta pierwsza produkcja, inspirowana „Cyrulikiem sewilskim” Rossiniego, ale rozgrywająca się w chicagowskim barbershopie. Ma to być mieszanka różnych stylów muzycznych – soulowa opera pełna muzyki gospel, funk, rapu, hip-hopu i muzyki klasycznej.
Lyric Opera wprowadziła w 2022 roku bardzo rygorystyczne obostrzenia związane z pandemią COVID-19. Oprócz obowiązku noszenia maseczek podczas całego pobytu w budynku opery, wszyscy widzowie proszeni są o przedstawienie dowodu przyjęcia aż trzech dawek szczepionki na koronawirusa. Jak powiedział Prezydent Lyric – Anthony Freud, na razie nie ma planów na złagodzenie tych reguł. Z resztą, Chicagowscy fani opery nie mają z nimi żadnego problemu. „Lyric Voices” szczelnie wypełnił całe audytorium. Czy tak samo będzie na zaplanowanych na kolejny sezon produkcjach? Nie możemy się doczekać, żeby się o tym przekonać.
Tekst i fot.:
Łukasz Dudka