Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 15 listopada 2024 22:55
Reklama KD Market

Piąta edycja festiwalu „Chopin in the City”

Piąta edycja festiwalu „Chopin in the City”

Do 1 marca słuchamy wspaniałej muzyki

Do 1 marca potrwa 5. edycja festiwalu „Chopin in the City”. Bogaty program festiwalu, przygotowany przez Grażynę Auguścik, tym razem – wzorem innych festiwali przymuszonych przez pandemię do całkowitej zmiany formuły – dostępny jest w całości online.

W programie piątego, dobrze już zadomowionego w Chicago Festiwalu „Chopin in the City”, znalazło się osiem dni festiwalowych i tyleż wydarzeń. Ze względu na obowiązujące przepisy i trwającą pandemię, Grażyna Auguścik oraz fundacja Sounds & Notes, organizatorzy wydarzenia, zdecydowali o dostępności wszystkich wydarzeń wyłącznie w formule online. „Festiwal w takiej formule to zupełnie inny festiwal” – mówi „Dziennikowi Związkowemu” artystka. „Od strony technicznej mierzymy się z nowymi wyzwaniami – każdy koncert wymagał od nas ogromnej dyscypliny i zapewnienia doskonałych warunków technicznych. Bardzo ważne jest nagranie dźwięku, obraz, wcześniej nasza uwaga była skoncentrowana na czymś innym” – dodaje.

22 lutego w Konsulacie Generalnym w Chicago odbyła się kameralna uroczystość rozpoczęcia festiwalu, w trakcie której przemawiały konsul Małgorzata Bąk-Guzik oraz Grażyna Auguścik. Wystąpiły Agnieszka Likos na skrzypcach, Patrycja Likos Nadybal na wiolonczeli i Akiko Konishi na pianinie. 23 lutego wystąpiło Trio Matt Gold Trio: na gitarze Matt Gold, na perkusji – Greg Artry, Katie Ernst – na basie.

24 lutego publiczność festiwalu wysłuchała pięknego, wyciszającego koncertu fortepianowego Freda Simona. 25 lutego wystąpili w duecie Mateusz Smoczyński na skrzypcach i Stephan Braun na wiolonczeli. 26 lutego wystąpi Lutosławski Piano Duo, czyli Emilia Sitarz i Bartek Wasik.

27 lutego przed publicznością zagra Grażyna Auguścik Group w składzie Grażyna Auguścik, John Kregor, Matt Ulery, Jon Deitemyer, Paul Bedal. „Zaśpiewam standardy jazzowe Victora Younga – kompozytora polskiego pochodzenia urodzonego w Chicago, ale – uwaga – wykształconego w Polsce, bardzo zdolnego, wybitnego” – mówi Grażyna Auguścik. „Po Akademii Muzycznej w Polsce, wrócił do Stanów Zjednoczonych i trafił do Hollywood, gdzie napisał muzykę do 330 filmów. Był nominowany do 22 Oscarów, dostał jednego, pośmiertnie, za film ‘W 80 dni dookoła świata’. Śpiewam jego standardy, bo piosenki z jego filmów zostały zaadaptowane jako standardy jazzowe. To ważny kompozytor związany z Polską” – podkreśla Auguścik.

Ostatnie dwa dni to koncert Svetlany Belsky na pianinie, a także warsztaty „Painting Chopin” z Patricia Art Studio. Festiwal zakończy się koncertem retransmitowanym z Drugiego Programu Polskiego Radia – dla słuchaczy i gości festiwalu zagrał Royal String Quartet w składzie Izabela Szałaj-Zimak, Elwira Przybyłowska, Paweł Czarny i Michał Pepol. I ten koncert dla Grażyny Auguścik ma szczególne znaczenie. „Utwory Krzysztofa Pendereckiego wybrzmią w wykonaniu kwartetu w ramach naszego festiwalu na krótko przed rocznicą jego śmierci” – mówi. „Penderecki odszedł w pandemicznej ciszy, ten koncert jest więc swoistym hołdem dla niego.”

Nowy tryb festiwalu oznacza duże zmiany także dla publiczności. „A tej najbardziej ze wszystkich części składowych festiwalu brakuje” – przyznaje Grażyna Auguścik. „Publiczność jest częścią koncertu i niepisaną częścią aranżacji utworu” – mówi. Ale organizowanie festiwalu w Internecie ma również pewne plusy. „Koncerty zostaną na stronie internetowej, pozwolimy im żyć trochę swoim życiem, można do nich wrócić i ‘na nie pójść’ w dowolnym czasie” – dodaje.

Trwający jeszcze festiwal dostępny jest nawet w najdalszych zakątkach globu, wysłuchać go mogą zarówno Polacy mieszkający w Stanach Zjednoczonych, jak i w Polsce. Niezliczone pozostają statystyki widowni, ale Grażyna Auguścik spodziewa się, że zasięg będzie zupełnie inny niż zasięg koncertów stacjonarnych. Organizatorka przyznaje również, że trudna w tym roku była organizacja koncertu od strony finansowej. „Jest to festiwal organizowany przez naprawdę małą fundację, koncerty nie są obecnie biletowane. Ale udało nam się wszystko finansowo spiąć i jesteśmy” – mówi. Ciągle na rzecz fundacji i festiwalu jest prowadzona zbiórka. „Bardzo chciałabym, żeby nasi słuchacze rozumieli, że dla nas ważna jest każda kwota, bo każda przyczyni się do tego, że sztuka ciągle istnieje, nawet w tak trudnych czasach” –  mówi artystka.

Grażyna Auguścik jest wokalistką, kompozytorką, aranżerką i producentką. Zdobyła uznanie i podziw krytyków muzycznych, entuzjastów jazzu, a nawet nie-jazzowej publiczności. Jest jedną z najbardziej intrygujących współczesnych wokalistek na światowej scenie jazzowej. Swoją profesjonalną karierę muzyczną rozpoczęła w Europie, w 1992 roku ukończyła prestiżową Berklee College of Music w Bostonie i od tego czasu stoi na scenie muzycznej. Od 1994 roku mieszka w Chicago, gdzie występuje i nagrywa. Dotąd wydała 18 albumów, z czego 10 pod własną wytwórnią GMA Records, brała udział w wielu projektach gościnnie. Festiwal „Chopin in the City” obydwa się po razy piąty.

Katarzyna Korza[email protected]


26 luty, 7.00 pmMillennium Stage at The Kennedy Center, Washington DCLutoslawski Piano DuoEmilia Sitarz-pianoBartek Wasik-piano

27 luty, 7.00 pmPiano Forte Foundation, ChicagoGrazyna Auguscik GroupGrazyna Auguscik-vocalPaul Bedal-pianoJon Deitemyer-drumsJohn Kregor-guitarMatt Ulery-bass

28 luty, 12 pmPolish Museum of America, ChicagoSvetlana Belsky- piano,“Painting Chopin”Students from Patricia Art Studio

1 marca, 7pmPolish National Radio, Warszawa, PolskaRoyal String QuartetIzabela Szałaj – Zimak (violin)Elwira Przybyłowska (violin)Paweł Czarny (viola)Michał Pepol (cello)

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama