13 września, w niedzielne popołudnie, w Art Gallery Kafe w podchicagowskim Wood Dale, odbył się II Kongres Teatru Polskiego w Chicago, podsumowujący działania rodaków na polonijnej scenie. Impreza jednoczy pracujących nad wizją teatru polonijnego w Ameryce. W tym roku nagrodę za całokształt pracy artystycznej odebrali: Lila Para-Piekarska oraz Andrzej Piekarski.
Od ostatniego spotkania w chicagowskim Muzeum Polskim w Ameryce, życie bardzo się zmieniło, dlatego II Kongres Teatru musiał i był inny od tego poprzedniego. Nie tylko z powodu restrykcji epidemicznych podczas, lecz także ze względu na tych, którzy odeszli – Bożysławy Anderson, Janusza Pliwko i Ewy Milde. Uczczono ich minutą ciszy.
Spotkanie rozpoczął Andrzej Krukowski, który oddając głos Agacie Paleczny przypomniał, ile zawdzięczamy tym, którzy na scenie i poza nią przygotowują trudną materię aktorską, prezentowaną następnie widzom. Wymienił wśród nich Warsztaty Teatralne Little Stars – Agaty Paleczny, Teatr przy stoliku im. Alicji Szymankiewicz – Moniki Kulas, Teatr Nasz – Andrzea Krukowskiego, Polish American Actors Theater – Mariusza Kotowskiego, Teatr Polskiego Radia – Ewy Figurskiej oraz Live Theater Production – Cecylii Jabłońskiej. Agata Paleczny natomiast, wyjaśniła pojęcie sezonu teatralnego i jego kryteria.
Gościem honorowym spotkania był konsul Piotr Semeniuk. Pojawili się przedstawiciele niemal wszystkich grup teatralnych obecnie działających w Chicago, dziennikarze oraz zaproszeni goście. Zjawili się m.in. reżyser Mariusz Krzysztof Kotowski, aktorzy Polish American Actors Theater – Julitta Mroczkowska, Maciej Góraj, Małgorzata Bieda, Anna Dolecki. Towarzyszyła im ekipa PAAT – Mariola Urbanek – makijaż i kostiumy, Mitch Bochnak – oświetlenie i nagrania.
Konsul Piotr Semeniuk w swojej krótkiej wypowiedzi podkreślił radość i dumę z tego, że Polacy mieszkający i tworzący poza Polską potrafią zjednoczyć się ponad podziałami, zachowując swój język i tradycje teatralne. Podzielił się także swoim marzeniem, które można by nazwać ideą Narodowego Teatru Polskiego w Chicago, za co otrzymał ogromne brawa.
Tuż przed momentem wręczenia nagrody, laureatom zgotowano niemałą niespodziankę. Na krótkim nagraniu archiwalnym zaprezentowano artystyczne dokonania pary laureatów, Lili Pary-Piekarskiej oraz Andrzeja Piekarskiego. Następnie zaproszono na scenę do wysłuchania mowy laudacyjnej, którą na ich cześć wygłosiła Julitta Mroczkowska, a zakończył odtwarzanymi z nagrania życzeniami, nieobecny Bogdan Łańko, ubiegłoroczny laureat nagrody Kongresu Teatru Polskiego.
Podobnie jak rok temu, porcelanową figurkę-nagrodę Forum Teatru Polskiego w Chicago, zaprojektowała i przygotowała polska artystka Jola Nawrocka. W tym roku tę prestiżową nagrodę z rąk prowadzących Agaty Paleczny oraz Andrzeja Krukowskiego za całokształt pracy artystycznej odebrali: Lila Para-Piekarska oraz Andrzej Piekarski, znani i lubiani aktorzy chicagowskiej sceny polonijnej, bez których zapewne serce polskiego teatru w Chicago nie biłoby w rytm polskiej kultury.
Lila zaczynała swą karierę w zespołach szkolnych, a potem na konkursach piosenki w Zielonej Górze. Zainteresował się nią Stefan Rachoń, twórca Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji, stąd trafiła do popularnego programu „Podwieczorku przy mikrofonie” gdzie święciła triumfy nie tylko jako piosenkarka, ale i aktorka w skeczach Marszelówna i Parówna do tablicy czy w kabarecie Hanki Bielickiej. Występowała w Stołecznej Estradzie i trafiła do Kapeli Czerniakowskiej, gdzie poznała swego przyszłego męża.
Andrzej rozpoczynał swoją karierę od występów w kółku teatralnym prowadzonym przez znakomitych aktorów – Nowaka i Nalberczaka. Jako nastolatek dostał się do zespołu Warszawa prowadzonego przez Tadeusza Sygietyńskiego, śpiewał w chórze warszawskiej opery. Mira Zimińska-Sygietyńska ściągnęła go do zespołu Mazowsze, ale przeniósł się do Opery Objazdowej. Kształcił się i otrzymał dyplom piosenkarza, został zaangażowany w Stołecznej Estradzie. Był jednym z odkrywców Orkiestry na Chmielnej, którą wyprowadził na szerokie wody. Konsekwencją jego działań było połączenie tej orkiestry z Kapelą Czerniakowską. Szukając solistki poznał Lilę.
II Kongres Teatru Polskiego w Chicago był oficjalnym otwarciem polonijnego sezonu teatralnego 2020/2021. Wraz z życzeniami ogromnych sukcesów podczas kolejnych premier wyrażano nadzieję na rychły koniec pandemii przekładający się na wypełnione publicznością sale teatralne. Wszyscy zebrani wraz z aktorami zaśpiewali wiersz Jonasza Kofty „Pamiętajcie o ogrodach”.
Spotkanie sfinalizowały rozmy w kuluarach, wspólne fotografie z laureatami nagrody oraz składanie im gratulacji. Kongres Teatru Polskiego, który na stałe wpisał się w kalendarz wydarzeń polonijnych, jest pięknym przykładem na to, jak można wspólnie, dzięki współpracy i porozumieniu, nie tylko podnosić własne kwalifikacje, ale także docierać do coraz większej ilości zainteresowanych teatrem, aktorów i widzów.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Lachowski
Reklama