W jubileuszowym roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości Paweł Przybyła, muzyk z Krakowa zagrał koncert organowy dedykowany Polonii amerykańskiej i pamięci budowniczych zabytkowej Bazyliki św. Jacka w Chicago.
Program koncertu obejmował muzykę dawną, począwszy od muzyki polskiej przez włoską, francuską i niemiecką. Usłyszeliśmy wybrane utwory z Tabulatury Jana z Lublina: Preambulum in F oraz dwa tańce polskie: Jeszcze Marcinie i Zakłułam się cierniem, następnie Girolamo Frescobaldiego, którego twórczość miała istotne znaczenie dla analizy przemian pomiędzy renesansem a barokiem, Francoisa Couperina – mistrza klawesynu, Dietricha Buxtehude'a, Nicolausa Bruhnsa, a także Jana Sebastiana Bacha – kompozytora i organisty, uważanego za najwybitniejszego artystę epoki baroku.
Na koniec Przybyła zagrał improwizację organową, ukazującą muzycznie klimat Chicago.
Najbliższymi muzykowi z zagranych utworów były Tabulatory Jana z Lublina – największe tabulatury klawiszowe renesansowej Europy.
Warto wspomnieć, że Paweł Przybyła na tydzień przed koncertem w bazylice św. Jacka zagrał mszę ślubną w kościele św. Wojciecha, po części na oryginalnych ponad stuletnich organach firmy Kimball i organach zastępczych, co określił jako „ważne spotkanie z historią”.
Po koncercie organowym w bazylice św. Jacka i muzycznych doświadczeniach w kościele św. Wojciecha muzyk z Krakowa mówił o towarzyszących mu refleksjach:
– Czuję, że dotknąłem historii Polonii amerykańskiej. Ubogaciło mnie to. Miałem tu okazję poznać organy. Organy to skomplikowany instrument, każdy jest inny. Moje doświadczenie wzrosło. To mnie uszlachetniło – opowiadał Przybyła o swoich przeżyciach.
Koncert z darmowym wstępem odbył się w niedzielę, 30 września w Bazylice św. Jacka. Koncert prowadził Janusz Olechny.
Tekst: Jola Plesiewicz
Zdjęcia: Dariusz Piłka
Paweł Przybyła jest studentem studiów magisterskich na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy oraz studiów licencjackich w zakresie teorii muzyki na wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Akademii Muzycznej w Krakowie. W minionym roku, w ramach programów międzynarodowej wymiany, studiował w Stuttgarcie, w niemieckiej szkole muzycznej Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst, w klasie wybitnego dyrygenta, organisty i klawesynisty prof. Jörga Halubka.
Reklama