"Skarby z kraju Chopina. Sztuka polska XV-XX wieku" to tytuł wystawy, która 6 lutego zostanie otwarta w Chińskim Muzeum Narodowym w Pekinie. Jak powiedziała w poniedziałek minister kultury Małgorzata Omilanowska będzie to największa polska wystawa za granicą w tym roku.
W Chińskim Muzeum Narodowym, położonym przy Placu Bramy Niebiańskiego Spokoju w Pekinie (Plac Tian’anmen) w salach o powierzchni 1800 m kw., zaprezentowanych zostanie 350 obiektów – rzeźb, obrazów, przedmiotów rzemiosła artystycznego, broni, medali, plakatów. Patronat nad pierwszą tak obszerną prezentacją sztuki polskiej w Chinach objęła Małżonka Prezydenta RP Anna Komorowska.
Minister kultury Małgorzata Omilanowska podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w warszawskim Muzeum Narodowym podkreśliła, że na wystawie w Pekinie znajdzie się wiele arcydzieł sztuki polskiej i - jak dodała - scenariusz ekspozycji tych dzieł, starannie przygotowany przez prof. Marię Poprzęcką i Iwonę Danielewicz, był tak opracowany, by odpowiadał "naszym potrzebom reprezentacji sztuki polskiej, jakie chcielibyśmy wypełnić podróżując z naszymi dziełami po świecie, jak i oczekiwaniom strony chińskiej. Chcemy pokazać, to co mamy najlepszego, ale w taki sposób, aby dla publiczności chińskiej kody przekazu były czytelne".
Minister Omilanowska przypomniała, że "decyzję o tym, że w 2015 roku będziemy organizować rodzaj sezonu polskiego w Chinach, którego punktem kulminacyjnym będzie wystawa sztuki polskiej w Muzeum Narodowym w Pekinie podjął w 2012 r. minister Bogdan Zdrojewski". Dodała też, że w tym roku w Polsce odbędzie się Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, "a pianiści z Chin od lat stanowią bardzo liczną grupę uczestników tego ważnego wydarzenia muzycznego".
"Otwarcie wystawy w najbliższy piątek w Pekinie będzie dużym wydarzeniem w Chinach - powiedział uczestniczący w konferencji Ambasador Chińskiej Republiki Ludowej pan Xu Jian. - Pokaz sztuki polskiej w Chińskim Muzeum Narodowym będzie okazją dla chińskiej publiczności do poznania kultury kraju, z którym łączą Chińczyków dobre relacje w innych sferach, na przykład biznesowych".
"Wybór obiektów na wystawę podyktowany był z jednej strony ich charakterem typowym dla sztuki polskiej, z drugiej ich artystyczną klasą. Staramy się pokazać swoiste cechy sztuki polskiej, jaką jest przykładowo doniosła rola malarstwa historycznego w wieku XIX. Z drugiej strony, próbujemy zbliżyć ją chińskiemu widzowi, wskazując na pewne bliskości, których świadectwem mogą być wpływy orientalne, typowe dla czasów sarmatyzmu" – wyjaśnia profesor Maria Poprzęcka, autorka scenariusza i kuratorka wystawy.
"Sztukę polską pokazujemy chronologicznie: od XV wieku - późnego średniowiecza aż prawie do końca XX wieku - powiedziała PAP koordynatorka wystawy Iwona Danielewicz, kuratorka Zbiorów Sztuki Polskiej do roku 1914 w Muzeum Narodowym w Warszawie. - Przedstawiamy zostaną średniowieczne ołtarze, Piękne Madonny, rzeźby świętych, portrety - cały splendor kultury staropolskiej. Mocno wyeksponowany jest też czas sarmatyzmu; są to portrety polskiej szlachty, portrety trumienne, zbroje rycerskie, skrzydła husarskie, siodła, kontusze, pasy słuckie, kielichy, kufle".
Na wystawie znalazła się też - relacjonuje Danielewicz - tzw. rolka sztokholmska, czyli malowany akwarelą na papierze 16-metrowy zwój ukazujący orszak ślubny króla Zygmunta III a także okazały obraz Jana Matejki "Stefan Batory pod Pskowem".
W kolejnych przestrzeniach ukazana jest sztuka w czasach utraty niepodległości i znaczenie sztuki dla przetrwania świadomości narodowej w czasach niewoli. "Eksponowane jest wielkie malarstwo polskie: obrazy Mehoffera, Ruszczyca, Stanisławskiego oraz witraż Stanisława Wyspiańskiego +Bóg Ojciec – Stań się!", zaprezentowany w formie monumentalnego przezrocza".
Im bliżej współczesności - mówi koordynatorka wystawy - "pokazujemy symboliczną rzeźbę +Tchnienie+ Xawerego Dunikowskiego, folklorystyczne dekoracje Zofii Stryjeńskiej, przykłady polskiego art-deco. Poprzez sztukę ukazane zostały nowe cele twórczości w czasach odrodzenia państwa polskiego po 1918 roku, i później zróżnicowanie tendencji artystycznych sztuki współczesnej".
Ekspozycję zamyka pokaz cenionego na świecie polskiego plakatu. Towarzyszące wystawie informacje historyczne mają scalić ekspozycję w interesującą, spójną opowieść o sztuce polskiej.
Wystawa została zrealizowana przez Muzeum Narodowe w Warszawie we współpracy z Culture.pl, flagową marką Instytutu Adama Mickiewicza oraz Muzeami Narodowymi w Krakowie i Poznaniu. Towarzyszy jej bogato ilustrowany katalog, zawierający eseje wprowadzające w historię MNW i w dzieje sztuki polskiej od XV do XX wieku. Publikacja została wydana w chińsko-angielskiej wersji językowej.
Komisarzem wystawy jest Maria Poprzęcka, profesor Wydziału Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego, a ze strony chińskiej dr Wang Hui z Chińskiego Muzeum Narodowego. Koordynatorem jest Iwona Danielewicz. Przedsięwzięcie zostało sfinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przy wsparciu Mecenasa Wystawy KGHM Polska Miedź S.A. Wystawę zorganizowano przy wsparciu Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Pekinie.(PAP)
Na zdjęciu: Chińskie Muzeum Narodowe w Pekinie fot.Shizhao/Wikipedia
Zamieszczone na stronach internetowych portalu www.DziennikZwiazkowy.com materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Codziennego Serwisu Informacyjnego PAP, będącego bazą danych, którego producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Alliance Printers and Publishers na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione.
Reklama