26 stycznia obchodziliśmy 113. urodziny Katarzyny Kobro: rzeźbiarki i teoretyka sztuki. Zrewolucjonizowała ona myślenie o rzeźbie, odrzucając jej koncepcję tylko jako bryły. Dla Kobro rzeźba była oparta o uniwersalne i obiektywne prawa, które należało odkrywać na drodze analiz i eksperymentów.
Razem z Władysławem Strzemińskim i Henrykiem Stażewskim założyła w 1929 roku grupę "a.r.". Dzięki ich staraniom powstała Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy "a.r.", stanowiąca trzon zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi. Tu także przechowywana i prezentowana jest największa kolekcja prac artystki.
Zapraszamy do obejrzenia rzeźb Katarzyny Kobro w ms2 (Ogrodowa 19) oraz zakupu książki "7 rozmów o Katarzynie Kobro" autorstwa Marzeny Bomanowskiej.
Jaką osobą była Kobro? Czy lubiła pić kawę? W co się ubierała? Czy czuła się bardziej Polką czy Rosjanką? Czy należała do partii komunistycznej?
"Ta książka powinna być traktowana jako ważne uzupełnienie, a miejscami weryfikacja, informacji zawartych w publikacjach Niki Strzemińskiej. Dzięki temu uzyskujemy zróżnicowany, a przez to bardziej wiarygodny obraz życia Katarzyny Kobro” – napisał o "7 rozmowach…" prof. Andrzej Szczerski z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bomanowska przeprowadziła wywiady z Zenobią Karnicką, Georgiem von Kobro, Ryszardem Rudawym, Juliuszem Budrynem, Agnieszką Minich, Danutą Golczyk-Nahorną i Józefem Robakowskim – świadkami życia rzeźbiarki. Ich relacje ukazują postać artystki z różnych punktów widzenia.
Dzięki temu czytelnik ma szansę odczytania postaci w pełnym wymiarze oraz przedefiniowania stereotypu Kobro tylko jako żony Strzemińskiego.
Publikacja jest mozaiką wspomnień o artystce, kobiecie, nauczycielce, matce, ilustrowaną zdjęciami i fotokopiami dokumentów. Uzupełnia obraz artystki na-kreślony przez jej córkę Nikę Strzemińską we wspomnieniowych publikacjach.
(Informacja prasowa)
–––––––––––––––––––
Dziennik Związkowy jest sponsorem medialnym Muzeum Sztuki w Łodzi.