Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 3 października 2024 10:32
Reklama KD Market

Art Institute w styczniu: Z Indii, Japonii i Księżyca

 


W styczniu w Instytucie Sztuki zostaną zamknięte wystawy:


Holiday Thorne Rooms.


Miniaturowe pokoje w historycznym świątecznym wystroju. W tym roku dodatkowo: pokoje z Nowego Orleanu i Nowego Meksyku.


 


Do 7 stycznia w Galerii 11.


 


• Bertrand Goldberg: Architecture of Invention.


Dramatyczne rzeźbiarskie formy i innowacyjna inżynieria budynków projektowanych przez Goldberga silnie wpłynęły na miejski krajobraz Chicago, zwłaszcza Marina City (1959–1967). Pierwsza retrospektywna wystawa ukazuje historyczne tło jego osiągnięć – od eksperymentalnych początków w Bauhaus do wizjonerskich planów dla powojennych miast amerykańskich.


 


Do 15 stycznia w Galeriach 283–285.


 


• Ana Mendieta.


Pochodząca z Kuby Ana Mendieta rozwinęła głęboko osobistą, eksperymentalną i efemeryczną sztukę performance, którą określa jako "rzeźby z ziemi i ciała".


 


Do 15 stycznia w Galeriach 292 i 295.


 


• Inside Marina City: A Project by Iker Gil and Andreas E.G. Larsson.


Projekt architekta Ikera Gila i fotografa Andreasa Larssona skupia się na mieszkańcach Marina City i ich personalnych przestrzeniach życiowych wewnątrz znanych z wyglądu zewnętrznego wieżowców.


 


Do 15 stycznia 2012 w Galerii 286.


 


• Timothy O'Sullivan: The King Survey Photographs.


Prace jednego z najbardziej znaczących amerykańskich fotografów XIX wieku. Fotografował wojnę secesyjną, po wojnie brał udział w trzech zleconych przez rząd wyprawach badawczych na tereny zachodnie. Jego zdjęcia z "King Survey" – geologicznej wyprawy wzdłuż 40. równoleżnika – to jedne z najwcześniejszych i najważniejszych fotografii zachodniego pogranicza.


 


Do 15 stycznia w Galeriach 1–2.


 


• Jürgen Mayer H.: Wirr -warr.


Architekt Jürgen Mayer H. kolekcjonuje koperty z wzorami pomagającymi w zachowaniu prywatności korespondencji. Jest to jeden z przejawów życia w społeczeństwie coraz bardziej obawiającym się kradzieży tożsamości. Dla Meyera wzory na kopertach są przedmiotem badania związków między  architekturą, komunikacją i technologią.


 


Do 22 stycznia w Gal. 24.


 


• The Three Graces.


Kiedy prywatne fotografie z uroczystości, wakacji czy spotkań rodzinnych i przyjacielskich zostają zgubione lub wyrzucone – stają się anonimowymi dokumentami, ukazującymi zmiany w sposobach prezentowania się przed obiektywem.


 


Do 22 stycznia w Galeriach 3–4.


 


Otwarte zostaną:


• Rough, Blurred, and Out of Focus: Provoke Magazine and Postwar Japanese Photography.


Magazyn Provoke, wychodzący w roku 1968 i 69, publikując nieostre prace trójki mistrzów japońskiej fotografii (Takuma Nakahira, Yutaka Takanaski i Daido Moriyama), wprowadził istotne zmiany do dokumentacji Japonii zmieniającej się pod wpływem Zachodu i gwałtownego rozwoju gospodarczego.


 


Od 3 stycznia do 27 lutego w Ryerson and Burnham Libraries.


 


• The Last Harvest: The Paintings of Rabindranath Tagore.


Wielka postać indyjskiej kultury, Rabindranath Tagore – powieściopisarz, poeta, muzyk i filozof, pierwszy spoza Europy laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury – był również malarzem samoukiem, o czym na ogół mało się wie. Jego twórczość wywarła również silny wpływ na współczesną sztukę Indii. Na wystawie zgromadzono ponad 60 jego obrazów.


 


Od 23 stycznia do 15 kwietnia w Galerii 50.


 


W dalszym ciągu można oglądać:


• Contemporary Drawings from the Irving Stenn Jr. Collection.


Chicagowski kolekcjoner w ciągu dekady zgromadził 170 rysunków ponad 90 artystów, koncentrując się na latach 1960., kiedy sztuka rysowania została ponownie doceniona.


 


Do 26 lutego w Gal. 124–127.


 


• Exposure: Matt Kee-gan, Katie Paterson, Hea-ther Rasmussen.


Prezentacja prac trojga młodych artystów, ukazująca rozmaite podejścia do fotografii.


 


Do 4 marca w Gal. 188.


 


• focus: Sharon Hayes.


Od 15 lat Hayes w swoich działaniach artystycznych zajmuje się wzajemnym wpływem wypowiedzi – prywatnych i publicznych – oraz polityki, historii, osobistej tożsamości, pragnień i miłości. W latach 1990. dała się poznać jako zaangażowana politycznie feministka.


Jest to jej pierwsza indywidualna wystawa w amerykańskim muzeum.


 


Do 11 marca w Galeriach 182–184.


 


• Light Years: Conceptual Art and the Photograph, 1964-1977


Wystawa ukazuje związki między sztuką konceptualną i fotografią. Jest pierwszym głębokim wejrzeniem w twórczość ważnych artystów lat 1960. i 1970., którzy używali fotografii w sposób wychodzący poza jej tradycyjne definicje, i przełamali granice między różnymi gatunkami sztuki.


 


Do 11 marca w Regenstein Hall.


 


• Spencer Finch: Lunar.


Amerykański artysta, zainteresowany ideami pamięci i postrzegania, często używa kalorymetru, urządzenia mierzącego barwę i temperaturę naturalnego światła w dokładnym miejscu i momencie. Do obecnej instalacji Finch stworzył zasilany energią słoneczną "moduł lądowania na księżycu" (lunar landing module), który po zmierzchu jarzy się kolorem, jaki miało światło księżycowe nad Chicago w lipcu 2011.


 


Do 8 kwietnia na Bluhm Family Terrace.


 


Animals Around the World: Picture Books by Steve Jenkins.


Artysta plastyk Steve Jenkins łączy kolaże z papierowych wycinanek i zadziwiające informacje o życiu zwierząt, tworząc dynamiczne książki z obrazkami, interesujące dla czytelników w każdym wieku.


 


Do 22 kwietnia w Ryan Education Center.


 


Traditional Japanese Musical Instruments.


Tradycyjna muzyka japońska powstała z obcych elementów muzycznych i instrumentów (głównie chińskich), które przekształciły się w specyficznie japońską sztukę. Najstarszy rodzaj tej muzyki to gagaku (dworska muzyka na orkiestrę), graną przez artystów z dziedzicznych stowarzyszeń (VII-XII wiek), których potomkowie dziś stanowią większość Wydziału Muzyki Pałacu Cesarskiego.


 


Do 3 maja w Galerii 109.


 


Fabric of a New Nation: American Needlework and Textiles, 1776-1840.


Złożona z tradycyjnych tekstyliów – tkanych, haftowanych, drukowanych itp.,  wystawa pokazuje ewolucję amerykańskich sposobów ich wytwarzania – od ręcznych prac domowych, przez produkcję wiejską do przemysłowej. Drogę od wytwórczości domowej do komercyjnej dobrze ilustrują tkane narzuty.


 


Do 13 maja w Gal. 57–59.


 


Stałe wystawy:


• BIGsmall. Odwrócenie skali – wielkie przedmioty w miniaturze i małe w powiększeniu.


Galeria 10.


 


• The Touch Gallery. Jak zmysł dotyku pomaga w odbiorze dzieła sztuki.


Galeria 10.


 


• Neither Man Nor Beast. Wizerunki zwierząt na starożytnych monetach.


Galeria 155.


 


What's Greek About Roman Copy? Rzymskie kopie greckich oryginałów – m.in. Fidiasza, Praksytelesa i Lizyppa – wykonane przez utalentowanych rzeźbiarzy.


Galeria 156.


 


• Chagall's America Windows. Witrażowe arcydzieła Marca Chagalla po pięcioletniej konserwacji.


Galeria 144.


 


• Arms and Armor: High-lights of the Permanent Collection.


Galeria 236.


 


•       •       •




The Art Institute of Chicago znajduje się przy 111 S. Michigan Avenue.


 


Godziny otwarcia:


• od poniedziałku do środy oraz w piątki i soboty 10:30–5 po południu,


• w czwartki 10:30–8 wieczorem.


 


Wstęp: dorośli $18, dzieci od 14 lat, studenci i seniorzy (od 65 lat) $12. Dzieci poniżej 14 lat wchodzą bezpłatnie. Mieszkańcy Chicago (z dowodem zamieszkania) płacą o $2 mniej.


 


Cena biletu obejmuje wystawy specjalne i szatnię.


 


Dla mieszkańców Illinois wstęp wolny w pierwszą i drugą środę każdego miesiąca.


 


Inf.: tel. (312) 443-3600 i www.artic.edu.


Oprac.: K. Cygielska


 




Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama