Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 27 grudnia 2024 09:58
Reklama KD Market

Fenomen PaSO – geneza i historia

Pomysł zagrania koncertu muzyki polskiej dla Polonii w Chicago zrodził się naturalnie i spontanicznie, ale okazał się dużo bardziej skomplikowany w realizacji, niż pomysłodawcy przypuszczali. Był maj 1997 roku. Tak zaczęła się historia Paderewski Symphony Orchestra. Cztery lata później liderzy orkiestry zostali poproszeni o wykład pt. „Fenomen PaSO”, podczas konferencji poświęconej promocji kultury polskiej w Detroit.

Autor: Dariusz Lachowski

27 sezonów koncertowych – 312 koncertów dla ponad 320,000 słuchaczy oraz ponad 39,000 uczniów Polonijnych Szkół Sobotnich

Polsko-Amerykańska Orkiestra Symfoniczna (PASO) zadebiutowała w Chicago w październiku 1997 roku, w pięknym audytorium Biblioteki Publicznej im. Harolda Washingtona, fascynującym koncertem łączącym muzykę polską i amerykańską (Moniuszko, Karłowicz, Bernstein). Koncert pod dyrekcją Wojciecha Niewrzoła spotkał się z gorącym przyjęciem wieloetnicznej publiczności. Zespół został zarejestrowany jako organizacja not-for-profit i rozpoczął intensywną działalność koncertową.

Pod wizjonerskim, dynamicznym przewodnictwem współzałożycieli – prezesa Ariego Zweiga, dyrektor generalnej Barbary Bilszty oraz dyrektora artystycznego Wojciecha Niewrzoła – w krótkim czasie organizacja przekształciła się z kilkunastoosobowego zespołu kameralnego w prężnie działającą instytucję kulturalną, z bogatym programem koncertowym i edukacyjnym. Przy orkiestrze utworzony został chór, który aktywnie uczestniczy w wielu wydarzeniach artystycznych – od koncertów karnawałowych, po operę, operetkę, musical i koncerty oratoryjne, prezentuje też własne programy.

W 1999 roku, podczas uroczystego koncertu w Orchestra Hall at Symphony Center z udziałem wybitnego pianisty polskiego Piotra Palecznego, orkiestra przyjęła imię jednego z najwybitniejszych polskich artystów – Ignacego Jana Paderewskiego: wirtuoza fortepianu, kompozytora, patrioty, dyplomaty i pierwszego premiera odrodzonej Polski.

Wysoki poziom artystyczny i innowacyjne programy

Wysoki poziom artystyczny koncertów zapewnia starannie dobrany skład zespołu – elita utalentowanych profesjonalnych chicagowskich muzyków, wśród nich kilkoro muzyków polskich, absolwentów najlepszych polskich uczelni – pod czujnym okiem i sprawną batutą dyrygenta i dyrektora artystycznego, Wojciecha Niewrzoła. Liczba muzyków zależy od wykonywanych utworów i waha się od kilkunastu do ponad stu. Wszyscy są zatrudniani na kontraktach Federacji Muzyków Amerykańskich.

Ciekawe i innowacyjne programy koncertów, łączące muzykę klasyczną i popularną – polską i światową, w wykonaniu gościnnie występujących wybitnych artystów polskich i amerykańskich, cieszą się powodzeniem u wielopokoleniowej publiczności. Dzięki dużej frekwencji widzów, wpływy ze sprzedaży biletów pokrywają około 70% kosztów produkcji koncertów i spektakli. Pozostałe 30% wnoszą sponsorzy: Zarząd PaSO, polonijne firmy i osoby prywatne, oraz – organizowane przez Zarząd zbiórki funduszy, a także granty władz miejskich i stanowych oraz pomoc od rządu polskiego przy realizacji wybranych projektów. Bardzo ważna jest pomoc grupy zaangażowanych wolontariuszy, którym powierzona jest opieka nad widownią.

Akademia Muzyki PaSO i status „Artists in Residence at the Copernicus Center”

W roku 2000 – w odpowiedzi na zgłaszane potrzeby widzów, decyzją Zarządu powstała Akademia Muzyki, szkoła muzyczna dla polonijnych dzieci i młodzieży, działająca patronatem PaSO jako niezależna organizacja not-for-profit.

W 2008 roku Orkiestra otrzymała od Fundacji Kopernikowskiej status „Artists in Residence at the Copernicus Center”. Odtąd Fundacja wspiera najważniejsze, wysokobudżetowe wydarzenia prezentowane w teatrze. Dzięki temu, pomimo wysokich kosztów, możliwa jest realizacja trudnych projektów z dużą obsadą. 

W ciągu 27 sezonów koncertowych PaSO zrealizowała ponad 300 projektów: od koncertów kameralnych, po wielkie symfoniczne, oratoryjne i operowe, które obejrzało ponad 320 000 słuchaczy. Specjalne edycje koncertów dla młodych widzów obejrzało ponad 39 000 uczniów polonijnych szkół sobotnich. Programy te łączą dzieła dawne i współczesne, muzykę polską, amerykańską i światową. Na wszystkie koncerty PaSO oferowane są zniżki cen biletów dla dzieci, młodzieży i seniorów, a także bilety darmowe dla widzów specjalnej troski.

Prestiżowe sale koncertowe i wielkie produkcje

PaSO ma na swoim koncie koncerty w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Chicago: oprócz Copernicus Center, 17 koncertów w Orchestra Hall at Symphony Center, 5 koncertów w Rosemont Theatre, 1 w Harris Theatre, a także tydzień koncertów Chopinowskich (Chopin in the Park) w Millennium Park. 

Wśród gościnnie występujących artystów publiczność może usłyszeć najwybitniejszych wykonawców z Polski, zarówno klasycznych, jak i popowych, chóry, zespoły, a nawet duże produkcje z udziałem ponad 60 wykonawców, jak musical „Polita” Teatru Buffo z Warszawy, pierwszy na świecie musical z zastosowaniem projekcji trójwymiarowych. 

Inne multidyscyplinarne wydarzenia to „Pan Tadeusz”, „Karnawał w Wenecji”, „Tańcząc Chopina”, „Moniuszko Superstar”, „Księżniczka Czardasza” i „Warszawskie Dzieci”, oraz opera „Straszny Dwór”.

W swoich produkcjach PaSO współpracuje z najbardziej renomowanymi instytucjami w Polsce, takimi jak Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Teatr Wielki w Warszawie, Teatr Buffo, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, i innymi. Stałymi gośćmi PaSO są zarówno artyści z Polski, jak i lokalni wykonawcy polonijni i amerykańscy: śpiewacy, instrumentaliści, tancerze, a także aktorzy, chóry i zespoły.

Teatr Piosenki i koncerty kameralne 

Cykl „Teatr Piosenki” obejmuje spektakle muzyczne dedykowane wybitnym twórcom i wykonawcom: Agnieszce Osieckiej („Agnieszka”), Wojciechowi Młynarskiemu („Róbmy Swoje”), Ewie Demarczyk („Czarny Anioł”), wieczory piosenki francuskiej („Pod Niebem Paryża” 1 i 2), „Taki Cud i Miód” (walentynkowy), a także program świąteczny „Kolęda na Dobry Rok”. W najbliższym czasie planowane jest wznowienie tej serii.

W sezonie 2022-23 PaSO rozpoczęła nowy program kameralnych wydarzeń w nowo otwartej siedzibie Akademii Muzyki PaSO, w Sali Koncertowej im. Dr Jadwigi Roguskiej-Kyts. Program ten obejmuje szeroką gamę wydarzeń: od recitali solowych, koncertów zespołów klasycznych,  muzyki jazzowej i popularnej, wieczory autorskie, przez małe formy teatralne i poetyckie, po projekcje filmowe, spotkania i wykłady. Dopełniają one działania, które mają na celu promowanie artystów różnych dziedzin sztuki oraz angażowanie, inspirowanie i zaspakajanie potrzeb bliskiego kontaktu z żywą kulturą wielopokoleniowej, polonijnej publiczności.

Źródło: PaSO


Paderewski Symphony Orchestra and Academy of Music  – administracja

Barbara Bilszta – General Director
Wojciecj Niewrzoł – Music Director

Prezes PaSO Arie Zweig z małżonką Bożeną Zweig, członkiem zarządu – główni sponsorzy i darczyńcy PaSO fot. arch. PaSO

Zarząd 

Arie Zweig, President
Mario Machnicki, Treasurer
Bogna Iwanowska Solak, Secretary
Natalia Bajgrowicz
Barbara Bilszta
Grazyna Buda
Krystyna Cazares
Maria Chlanda Koziol
Joanna Dobecka Lembert
Anna Lebovitz
Adam Kamieniak
Kornelia Król
Barbara Marchwicki
Barbara Martin
Wojciech Niewrzoł
Izabela Roman
Włodzimierz Siemionow
Aneta Tomaszkiewicz
Ewa Turowski
Krystyna Wagenhejm Ciesielska
Anne Zenzer
Sylwia Wojtowicz
Bożena Zweig


Nagrody uzyskane przez PaSO i zarząd

Illinois State Treasurer
Judy Bar Topinka
Treasurer’s Outstanding Public Service Award recognizing Barbara Bilszta for her outstanding efforts of bringing Polish music to the Great State of Illinois, 2000

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Barbara Bilszta
Złota Odznaka, Zasłużony dla Klutury Polskiej, 2003

Cook County Treasurer Maria Pappas
Certificate of Excellence
for outstanding dedication and lasting contributions to the Polish Community. 2003 

Fundacja Armii Krajowej
Złota Odznaka i Honorowe Członkostwo Fundacji Armii Krajowej
W uznaniu za wybitną pomoc w propagowaniu historii Polskiego Państwa Podziemnego i Armii Krajowej, szczególnie przez wystawienie spektaklu „Warszawskie Dzieci” w 60-tą Rocznicę Powstania Warszawskiego. 2004

Ministry of Cultural Affairs of Republic of Poland
Silver Medal Gloria Artis for Arie Zweig, Barbara Bilszta, Wojciech Niewrzol. 2007

Congress of the United States
record release of premier of “Haunted Manor” to the chronicles of the U.S. Congress
at the request of Congressman Rahm Emanuel. 2007

Citibank, Illinois
“CHARISMA”
Annual Polish Heritage Award to Barbara Bilszta & Wojciech Niewrzoł, 2007

Copernicus Foundation
Copernican Award 2017
to the Paderewski Symphony Orchestra for its contribution and promotion of the musical education among children and adults and their support of the propagation of Polish culture in our community. 2017

Zrzeszenie Nauczycieli Polskich w Ameryce
HONOROWA TARCZA dla Barbary Bilszty, Dyrektor generalnej of Paderewski Symphony Orchestra
and Academy of Music. 2015

Polish American Congress, Illinois Division
Achievement in Polish Culture Award presented to Barbara Bilszta and Wojciech Niewrzoł, in recognition for their Dedication, Inspiration, and Presenting the Beauty of Music to the Community. October 2017

Wybitny Polak
Wojciech Niewrzoł
Laureat Konkursu „Wybitny Polak w USA” Edycja Chicago, w kategorii KULTURA. 2018

The Council of Educators in Polonia
Barbara Bilszta, Educator of the Year. 2018

The Polish Museum of America
The Polish Spirit Award. 2019

Nagroda Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich w Ameryce
za działalność artystyczną na rzecz Polonii. 2023

The Polish American Medical Society
The Annual recognition Award for the Paderewski Symphony Orchestra under the leadership of Barbara Bilszta, for promoting Polish Music in the Chicago Area. 2016 

Chicago Society, PNA
In recognition of generations of service and dedication to Polonia. 2024

American Council for Polish Culture
Cultural Achievement Award presented to
Barbara Bilszta, General Director and Wojciech Niewrzoł, Conductor
In recognition of distinguished achievements in the world of classical music and significant contribution to the cultural landscape of Polonia in Chicago. 2024


Artyści PaSO

Śpiewacy: Rafał Bartmiński, Matt Blancs, Daniel Borowski, Edyta Ciechomska, Agnieszka Cząstka, Robert Cieśla, Gaye Clopack, Placido Domingo Junior, Bogusław Morka, Przemyslaw Firek, Łukasz Gaj, Ewa Małas Godlewska, Jacek Jaskuła, Zofia Kilanowicz, Krzysztof Kur, Kinga Mitrowska, Danuta Nowak Połczyńska, Dariusz Ocytko, Śpiewająca Rodzina Kaczmarków: Iwona, Piotr, Wojciech i Adam, Andrzej Kostrzewski, Jacek Laszczkowski, Anna Parysz, Paweł Skałuba, Leszek Skrla, Dariusz Stachura, Marta Stachyra, Andrzej Stec, Jakub Szcześniak, Katarzyna Szymkowiak, Artur Rucińki, Romuald Tesarowicz, Tre Voci: Voytek Soko-Sokolnicki, Mikołaj Adamczak i Miłosz Gałaj, Patrick Volker, Małgorzata Walewska, Monika Węgiel, Alicja Węgorzewska, Joanna Woś, Jacek Wójcicki, Ryszard Wróblewski, Adam Zdunikowski, Witold Zołądkiewicz i inni

Aktorzy: Paweł Wawrzecki, Igor Michalski

Wokaliści: Michał Bajor, Patrizio Buanne, Andrzej Brandstater, Przemysław Branny, Halina Frąckowiak, Janusz Józefowicz, Alicja Majewska, Małgorzata Markiewicz, Maciej Miecznikowski, Mariola Napieralska, Dorota Osińska, Jasin Rammal-Rykała, Joanna Słowińska, Natasza Urbańska, Michał Szpak, Marlena Szpak,  Olga Szomańska, Janusz Radek, Zbigniew Wodecki. 

Pianiści: Ning Ann, Piotr Banasik, Michał Drewnowski, Andrzej Jagodziński, Carter Johnson, Igor Lipiński,
Waldemar Malicki, Robert Morawski, Janusz Olejniczak, Piotr Paleczny, Włodek Pawlik, Janusz Stokłosa, Daniel Szefer.

Skrzypkowie: Anna Karkowska, Mariusz Patyra, Magdalena Resler Niesiolowska, Michelle Lekas

Akordeoniści: Marcin Wyrostek, Marek Lichota

Gitarzyści: Marcin Czarnecki i Piotr Dembowski, Mateusz Kowalski.

Zespoły: Teatr Studio Buffo (46 wykonawców), Breakout, Andrzej Jagodziński Trio, Grupa MoCarta, Tu Es Petrus, Cracov Golden Quintet, Corazon 

Tancerze: Jose Serrano, Agnieszka Laska – AL Dancers
Chóry: Fermata (Kielce), Chór Katedry Warszawsko-Praskiej, Chór Non Serio (Gdańsk), Clearwater University Chorus, Chór Wydziału Wokalno-Aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie

Dyrygenci: Maciej Niesiołowski, Bernard Chmielarz, Andrzej Rozbicki, Mariusz Smolij, Janusz Stokłosa, Adam Sztaba, Mikołaj Blajda, 

Kompozytorzy: Wojciech Kilar, Janusz Stokłosa, Włodzimierz Korcz, Marta Ptaszyńska, Jarosław Gołembiowski
Reżyserzy i Realizatorzy: Wojciech Adamczyk, Ryszard Cieśla, Aleksandra Dziurosz, Zbigniew Habina, Janusz Józefowicz, Barbara Kędzierska, Tadeusz Mieczkowski, Maryla Pawlina, i inni

Jazz: Grażyna Auguścik, Agnieszka Iwańska, Marek Bałata, Ewa Uryga, Marcin Wasilewski Trio, Tom Knific, 

Artyści z Chicago: 

Wokaliści: Krzysztof Arsenowicz, Brygida Bziukiewicz, Olga Bojovic, Kathryn Hartgrove, Józef Homik, Ewa Kowcz, Jan Król, Jay Morissey, Brett Potts, Ola Rafalo, Mirosława Sojka-Topór, Anna Siwiec Sitkowska, Andrzej Piekarski, Liliana Para-Piekarska i inni 

Aktorzy: Elżbieta Kochanowska, Bogdan Łańko, Agata Paleczny, Krzysztof Arsenowicz, Andrzej Krukowski, Julitta Mroczkowska, Wojciech Malec, Ewa Staniszewska, Ewa Milde, Elżbieta i Zdzisław Feducik, Wojciech Łukianiuk, Keyra, Marek Lichota, Alicja Szymankiewicz,

Muzycy: Mieczysław Wolny, Joanna Turska, Krzysztof Pabian, Bartłomiej Ciężobka, Kamil Bundyra, Marek Lichota, Katarzyna Talar-Owsianka, 

Chóry: Chór PaSO oraz Chór Akademii Muzyki PaSO pod dyrekcją Bartłomieja Ciężobki i Kamila Bundyry

Zespoły: Góranie, Zespół Pieśni i Tańca Lajkonik, Zespół Pieśni i Tańca Polonia, Teatr Pieśni i Tańca Wici


Podziel się
Oceń

ReklamaDazzling Dentistry Inc; Małgorzata Radziszewski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama