Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 05:21
Reklama KD Market

Co oglądamy w kinie, a co w domu

Co oglądamy w kinie, a co w domu
fot. Pixabay.com

KILLERS OF THE FLOWER MOON

Bezsprzecznie jeden z najlepszych filmów bieżącego roku. Martin Scorsese tym razem wziął na warsztat prawdziwą, tragiczną historię z lat 20. ubiegłego wieku. W tym czasie indiańskie plemię Osage stało się bardzo bogate dzięki eksploatacji pól ropy naftowej. Ich fortuna szybko przyciągnęła białych intruzów, którzy najpierw wyłudzali i kradli pieniądze rdzennych Amerykanów, a potem zaczęli ich mordować. Reżyser skupia się nie tylko na szczegółach wydarzeń, ale i na szerszym kontekście amerykańskiego kapitalizmu, kolonializmu i rasizmu. Przekaz emocjonalny filmu jest momentami porażający. Doskonale uzupełnia go misternie skonstruowana dramaturgia i świetna — jak zwykle w dziełach tego twórcy — gra aktorska.Premiera kinowa. Reżyseria: Martin Scorsese. W rolach głównych: Leonardo DiCaprio, Robert De Niro, Lily Gladstone.

TAYLOR SWIFT: THE ERAS TOUR

Prawie trzygodzinny film muzyczny zrealizowany podczas koncertu popularnej piosenkarki jest pełen spektakularnych fajerwerków, zarówno muzycznych, jak i wizualnych. W odróżnieniu od tradycyjnych seansów, tym razem widzowie są zachęcani do czynnego udziału – mogą śpiewać, tańczyć i robić zdjęcia, czyli współtworzyć w sali kinowej interaktywny show tak jakby byli na prawdziwym koncercie. Swift jest obecnie bodaj największą gwiazdą estradową, a jej muzyka zahacza o wiele gatunków i trafia do różnych pokoleń melomanów. W filmie śpiewa nowe i stare przeboje, a także opowiada o swoim życiu — pełna charyzmy i młodzieńczego uroku.Premiera kinowa. Reżyseria: Sam Wrench. W roli głównej: Taylor Swift.

SHE CAME TO ME

Film otwarcia tegorocznego festiwalu w Berlinie jest dziwną, choć momentami intrygującą komedią z akcją w Nowym Jorku. Jedną z głównych ról gra w niej polska aktorka Joanna Kulig — i to całkiem przekonywująco. Najważniejszymi postaciami całej historii są kompozytor operowy, który zmaga się z niemocą twórczą, jego partnerka — psychiatra z wieloma własnymi problemami, oraz pani kapitan holownika — jednocześnie erotomanka. Kulig występuje jako polska sprzątaczka pracująca u bogatej terapeutki. Jej ekranowa, nastoletnia córka ma romans z synem lekarki, a zatem splot relacji międzyludzkich w tym filmie jest iście gordyjski.Premiera kinowa. Reżyseria: Rebecca Miller. W rolach głównych: Peter Dinklage, Anne Hathaway, Marisa Tomei, Joanna Kulig.

FOE

Kameralny dramat futurystyczny Gartha Davisa porusza ciekawe problemy związane z funkcjonowaniem świata, w którym roboty nie różnią się od ludzi. Większość akcji rozgrywa się na ustronnej farmie, gdzie mieszka kochająca się para. Pewnego dnia w ich życiu pojawia się nieznajomy mężczyzna, który proponuje mężowi ofertę dwuletniej pracy na stacji orbitalnej. Aby żona nie czuła się osamotniona, przez cały okres rozłąki ma mieć towarzysza — robota. Jednak wyczuwamy, że w tej sytuacji coś jest nie tak. I rzeczywiście, dochodzi do nagłego zwrotu akcji i wtedy już zupełnie nie wiemy, kto jest robotem, a kto nie. Prowokujący, a w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji, również bardzo aktualny temat.Premiera kinowa. Reżysera: Garth Davis. W rolach głównych: Saoirse Ronan, Paul Mescal.

FAIR PLAY

Mocny, trzymający w napięciu thriller erotyczny z akcją w świecie finansjery na Wall Street. Główne postacie to para narzeczonych: on – bezwzględny, dobrze zapowiadający się makler inwestycyjny i ona – pozornie mniej utalentowana i przebiegła – ale tylko pozornie. Fabuła obfituje w liczne zaskoczenia, a zagęszczająca się atmosfera filmu zapowiada mocną końcówkę. Ta niezależna produkcja była jednym z przebojów tegorocznego festiwalu Sundance.Premiera: Netflix (streaming). Reżyseria: Chloe Domont. W rolach głównych: Alden Ehrenreich, Phoebe Dynevor.

THE BURIAL

Oparty na faktach dramat prawniczy z doborową obsadą. Tommy Lee Jones gra postać właściciela małego domu pogrzebowego, który popada w konflikt prawny z wielką korporacją. Choć jest przekonany o swojej racji, to zdaje sobie sprawę z tego, że w biznesie pogrzebowym rządzą firmy z głębokimi kieszeniami. Zdesperowany, zatrudnia niekonwencjonalnie działającego prawnika, bo tylko taki może coś w tej sytuacji zdziałać. Scenariusz w dość typowy sposób rozwija temat walki przysłowiowego Dawida z Goliatem, ale ma swoje smaczki, w tym także komediowe.Premiera: Amazon Prime (streaming). Reżyseria: Maggie Betts. W rolach głównych: Tommy Lee Jones, Jamie Foxx.

Zbigniew Banaś

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama