Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 15 listopada 2024 04:24
Reklama KD Market

Na początek polski „Latający Holender” – chicagowska Lyric Opera opublikowała program nowego sezonu

Na początek polski „Latający Holender” – chicagowska Lyric Opera opublikowała program nowego sezonu
Champion fot. Scott Suchman/Washington National Opera

Podczas specjalnej konferencji prasowej zorganizowanej w scenerii największej Sali prób chicagowskiej Lyric Opera Prezydent, oraz dyrektor chicagowskiej Opery Lirycznej, Anthony Freud oraz Dyrektor Muzyczny, Enrique Mazzola zaprezentowali program rozpoczynającego się jesienią nowego sezonu 2023/24. Chicagowscy melomani mogą już ostrzyć sobie uszy na dzieła Wagnera, Verdiego, Janacka, Donizettiego, Rossiniego i Mozarta. Zabraknie w tym roku musicali, ale Lyric zdołało podtrzymać tradycję prezentowania dzieł współczesnych kompozytorów.

Sezon rozpocznie się oficjalnie 6 października galowym koncertem światowej sławy sopranistki Audry McDonald. Orkiestrę Lyrik poprowadzi w nim maestro Andy Einhorn.Pierwszą dużą produkcją będzie „Latający Holender” Richarda Wagnera. Premierę dzieła zaplanowano na 23 września. To właśnie na to przedstawienie polscy fani opery czekać będą najbardziej. Wszystko za sprawą obsadzonego w tytułowej roli Holendra polskiego bas-barytonu Tomasza Koniecznego, mieszkającego na stałe w Niemczech. Będzie to jego powrót na deski Lyric, na których występował poprzednio w 2015 roku w operze „Wozzeck” austriackiego kompozytora Albana Berga.W listopadzie Lyric zaprezentuje śpiewaną po francusku komedię Gaetano Donizettiego „Córka pułku? W roli Marie wystąpi debiutująca w Chicago, 39-letnia Lisette Oropesa.Również w listopadzie będzie można obejrzeć operę „Jenufa” czeskiego kompozytora Leosa Janacka. Czeskich akcentów będzie tutaj sporo, ponieważ w rolę Lacy wcieli się czeski tenor Pavel Cernoch, a orkiestrę poprowadzi Jakub Hrůša,W styczniu na scenie Lyric zagoszczą równolegle dwie opery: „Cinderella”, czyli Kopciuszek, w interpretacji Gioacchino Rossiniego oraz „Champion” – dzieło współczesnego kompozytora Terenca Blancharda z librettem Michaela Cristofera przedstawiające historię boksera zmagającego się z licznymi kompleksami. „Champion” został okrzyknięty „jazzową operą” i zanim trafił do Chicago pokazywany był w St. Louis oraz nowojorskim Metropolitan Opera.Najbardziej oczekiwaną operą najbliższego sezonu Lyric będzie bez wątpienia majestatyczne, umiejscowione w realiach starożytnego Egiptu arcydzieło Giuseppe Verdiego „Aida”. Zaplanowano aż 10 spektakli „Aidy” od 9 marca do 7 kwietnia.Sezon zakończy wyjątkowy w ofercie opery lirycznej koncert obejmujący dwa dzieła Wolfganga Mozarta. Magnesem przyciągającym widzów na to wydarzenie będzie bez wątpienia słynne „Requiem”, czyli owiana legendą ostatnia, niedokończona kompozycja Mozarta. W drugiej części będzie można usłyszeć bardzo rzadko wykonywany utwór „Thamos, król Egiptu”. Oba dzieła wykonają orkiestra, chór i soliści Lyric Opera, którymi pokieruje Enrique Mazzola.Anthony Freud wielokrotnie podkreślał nowe podejście do budowania programu Opery Lirycznej. Sezon został podzielony na segmenty, które mają stanowić niezależne od siebie, autonomiczne części, ale stanowiące integralną całość. Wszystko po to, aby przyciągnąć do opery możliwie jak największa grupę widzów i każdemu z nich zaoferować coś innego. Elastyczność, dostępność, różnorodność i innowacyjność, oraz całkowite podporządkowanie perfekcji artystycznej to główne cele Lyric w sezonie 2023/24.

Łukasz Dudka

[email protected]


Jenufa fot. Tristram Kenton/Royal Opera House

Jenufa fot. Tristram Kenton/Royal Opera House

Audra McDonald fot. Allison Michael Orenstein

Audra McDonald fot. Allison Michael Orenstein

Mozart Requiem

Mozart Requiem

The Daughter of the Regiment fot. photo Marty Sohl/Metropolitan Opera

The Daughter of the Regiment fot. photo Marty Sohl/Metropolitan Opera

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama