W dniach 23-25 września 2022 odbył się IV Kongres Teatru Polskiego w Chicago.Jak co roku, Andrzej Krukowski otworzył Kongres słowami: „Kongres uważam za otwarty”.
Tegoroczna edycja potrwała trzy dni. Widzowie mogli obejrzeć dwa spektakle w dwóch dogodnych lokalizacjach, wziąć udział w niedzielnym kongresie zorganizowanym w tym roku w nowej siedzibie Akademii Muzycznej PASO. W piątek i sobotę odbyły się spektakle teatralne.W Wood Dale w Art Gallery Kafe widzowie mogli podziwiać studentkę Akademii Sztuki Teatralnej we Wrocławiu – Aldonę Karską, w dwóch monodramach; „Grze” na podstawie powieści Olgi Tokarczuk i „(Nie)Normalnej” na podstawie autobiografii Donny Williams. Aldona wraz z reżyserką monodramów Katarzyną Boroń przyjechały na Kongres z Polski. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że przed młodą artystką wielka kariera, bo Aldona ma wielki talent aktorski.Również w piątek i sobotę, ale w drugiej lokalizacji, Teatr Nasz zaprosił widzów na premierę, która odbyła się w bardzo nietypowym miejscu, a mianowicie w zakładzie mechaniki samochodowej. Widzowie zostali zaproszeni do rozświetlonej komory lakierniczej, gdzie obejrzeli instalację pt. „Proces Pana Cogito” na podstawie życia i twórczości Zbigniewa Herberta.W sobotę i niedzielę w godzinach porannych odbyły się II Warsztaty Aktorskie, które poprowadził Omar Sangare, absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie, gdzie studiował pod okiem Andrzeja Wajdy, dziekan Wydziału Sztuk Teatralnych w Williams College w Massachusetts, założyciel i dyrektor artystyczny UNITED SOLO, największego na świecie festiwalu monodramu, który odbywa się w Nowym Jorku.Gala Kongresu odbyła się w niedzielę i zgromadziła liczną publiczność, aktorów, reżyserów, charakteryzatorów, sponsorów i miłośników teatru. Jak co roku, kongres podsumował działania teatralne w minionym sezonie artystycznym oraz zapowiedział nowy sezon 2022-23.Od swojej pierwszej edycji Kongres przyznaje nagrodę za osiągnięcia dla teatru. Przypomnijmy, że w latach ubiegłych otrzymali ją Wiesław Gogacz, Lilianna i Andrzej Piekarscy oraz Tomasz Startek. W tym roku za wyobraźnię w kreowaniu kostiumów teatralnych, projekty autentyczne i integralne z charakterem postaci, statuetkę odebrała Pani Maryla Pawlina, kostiumolożka, która od wielu lat tworzy wspaniałe kostiumy teatralne dla teatrów m. in. Warsztatów Teatralnych „Little Stars”, Teatru Nasz oraz Akademii Muzyki PASO.Podczas laudacji na salę wkroczyli aktorzy i wolontariusze, prezentując ułamek kostiumów, które wyszły spod igły p. Maryli. Na scenie zrobiło się kolorowo i bajecznie, a laureatka nie kryła łez wzruszenia.Wieczór poprowadził duet Monika Kulas i Bogdan Łańko. Program artystyczny oparty o twórczość Mariana Hemara w 50 rocznicę jego śmierci i poezje Adama Mickiewicza w 200 rocznicę wydania Ballad i Romansów oraz ogłoszenia roku 2022 rokiem Polskiego Romantyzmu, wzruszył, ale i rozśmieszył.Kolejnym punktem programu była projekcja spektaklu „Bal w operze” nagranego w 1994 roku w ramach spotkań Teatru Domowego, którego inicjatorką była Anna Czerwińska. Autorzy i uczestnicy wspominali historię wspólnych przedsięwzięć teatralnych od początku lat 90.IV Kongres zakończyło losowanie wejściówki teatralnej na premiery polskich teatrów w sezonie 2022-23.W przyszłym roku we wrześniu jubileuszowa edycja Kongresu, na którą już teraz Państwa zapraszamy.(Komunikat prasowy organizatorów)
Zdjęcia: Kasia Jarosz