W szczególny sposób 100. rocznicę Cudu nad Wisłą uczcił wybitny polonijny malarz z Chicago – Leszek Bajena.
Przez dwa ostatnie lata artysta gromadził materiały do swojego dzieła, by upamiętnić wojnę polsko-sowiecką. Jego praca nie nawiązuje do słynnej Bitwy o Warszawę, a do starcia pod Komarowem, które miało miejsce 31 sierpnia 1920 roku. Wybór tematu obrazu nie był przypadkowy. Jak mówił nam artysta, „w tej bitwie duży udział miała Błękitna Armia, która po części wywodziła się z Chicago. Chodziło mi o to, by uwiecznić to miejsce i ten czas. By złożyć hołd dziadom i pradziadom”.
Forma artystycznego przekazu – film, rzeźba czy obraz – swoim wykonaniem przedstawia wizję artysty na dany temat, wyraża jego emocje i przemyślenia. Panorama Leszka Bajeny zawiera jego zamiłowanie do historii i malarstwa – obraz przedstawia skłębioną masę żołnierzy i koni, sprzężonych w walce na śmierć i życie. Umiejętnie dobrane barwy i dokładne odwzorowanie terenu bitwy sprawia, że czujemy się uczestnikami tamtych wydarzeń. Obecna wersja namalowana na kartonie o rozmiarach 230 cm na 71 cm jest propozycją dzieła o większych rozmiarach na płótnie, o ile znajdą się darczyńcy, chcący wspomóc finansowo artystę.
Warto poprzeć polonijnego artystę w tworzeniu historycznego dzieła. W ten sposób upamiętnimy bitwę, która po warszawskim zwycięstwie dobiła bolszewicką armię. Tym samym przyczynimy się do utrwalenia pamięci Polaków z Chicago w szeregach Błękitnej Armii generała Hallera, którzy polegli na ojczystej ziemi.
Prezentacja prototypu obrazu odbyła się w kościele św. Stanisława Kostki w Chicago podczas uroczystości z okazji stulecia Bitwy Warszawskiej.
Tekst i zdjęcia: Artur Partyka