Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 27 września 2024 04:31
Reklama KD Market

Wigilia Bożego Narodzenia według kalendarza juliańskiego (ZOBACZ ZDJĘCIA)

Wigilia Bożego Narodzenia według kalendarza juliańskiego (ZOBACZ ZDJĘCIA)
We wtorek przypada Wigilia Bożego Narodzenia według kalendarza juliańskiego, czyli według tzw. starego stylu. W tym terminie święta obchodzą prawosławni i wierni innych obrządków wschodnich, m.in. grekokatolicy i staroobrzędowcy.

Stałe święta religijne wypadają według kalendarza juliańskiego trzynaście dni po katolickich. Duchowni prawosławni zwracają uwagę, że to kalendarz o wiele starszy od gregoriańskiego (wprowadzonego w 1582 roku reformą papieża Grzegorza XIII) i był używany w pierwszych wiekach chrześcijaństwa.

Według danych soboru biskupów Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, obecnie ponad 90 proc. cerkiewnych parafii w kraju w roku liturgicznym stosuje kalendarz juliański.

O formalnym powrocie do kalendarza juliańskiego, który i tak stosuje zdecydowana większość parafii, zdecydował w marcu ubiegłego roku sobór biskupów PAKP. Była to zmiana decyzji o przejściu na tzw. nowy styl (kalendarz gregoriański), podjętej w 1924 roku przez sobór biskupów polskiej Cerkwi, w związku z ówczesną sytuacją społeczno-polityczną w kraju.

We wtorek wigilia świętowana jest przez prawosławnych zwłaszcza w województwie podlaskim, gdzie są ich największe w kraju skupiska. Obchodzą ją w tym terminie także np. grekokatolicy z Podkarpacia, a także staroobrzędowcy, którzy żyją głównie na Suwalszczyźnie. Od 2011 roku 6 stycznia to dzień ustawowo wolny od pracy, bo przypada wtedy katolickie święto Trzech Króli.

Boże Narodzenie wschodnich chrześcijan poprzedził 40-dniowy post, bardzo ściśle przestrzegany zwłaszcza przez ostatnie dni przed świętami i w samą wigilię. W wigilię nakazuje się nawet powstrzymywanie od picia napojów, aż do spożycia uroczystej, postnej kolacji.

Wierni Kościołów wschodnich mają kilka nazw wigilii. W zależności od regionu i tradycji, mówią na nią np. nawieczerie czy soczelnik. Ta druga nazwa pochodzi od "socziwa", czyli gotowanej pszenicy polewanej miodem (według innych źródeł - soczystej kaszy), która była poprzednikiem współczesnej kutii robionej m.in. z maku i miodu, zawsze obecnej na wigilijnym stole.

Posiłek wigilijny rozpoczyna się od modlitwy i dzielenia prosforą. Prosfora (z greckiego: ofiara) to przaśny chleb używany w Kościele wschodnim do konsekracji i komunii. Ma kształt małych, mieszczących się w dłoni krążków, podobnych do malutkich chlebków.

Po południu dwa spotkania wigilijne dla tych osób, które z różnych względów nie mogły przygotować, lub nie miały z kim spożyć wigilijnej kolacji, zorganizował w Białymstoku Prawosławny Ośrodek Miłosierdzia "Eleos" wraz z cerkiewnym Bractwem św. Mikołaja. W jadłodajni Eleosu spotkać się mogły osoby bezdomne i ubogie, zaś w Centrum Kultury Prawosławnej - osoby samotne. W sumie w obu spotkaniach wzięło udział ok. 200 osób.

Dyrektor Eleosu Marek Masalski zwrócił uwagę, że na takich wigiliach pojawia się więcej osób, niż na śniadaniach wielkanocnych, które Eleos też organizuje. "Widać, że tradycja wigilii jest bardzo silna i ludzie chcą wspólnie spędzać ten czas" - dodał.

W nocy wielu wiernych uda się do cerkwi na kilkugodzinne, świąteczne nabożeństwa. W białostockiej katedrze św. Mikołaja uroczystościom będzie przewodniczyć ordynariusz prawosławnej diecezji białostocko-gdańskiej abp Jakub.

Także dla mieszkających na Podkarpaciu grekokatolików Wigilia Bożego Narodzenia jest ostatnim dniem 40-dniowego postu, czasu przygotowania się do świąt. „Wieczerza wigilijna, podobnie jak u katolików obrządku łacińskiego, składa się z dwunastu dań i zaczyna się po pojawieniu pierwszej gwiazdki na niebie” – powiedział PAP dziekan sanocki i proboszcz parafii greckokatolickiej w Komańczy w Bieszczadach ks. Andrzej Żuraw. Podkreślił, że do tradycyjnych dań wigilijnych należą m.in. kutia i ryby.

Po wieczerzy, we wtorek wieczorem oraz w nocy i wczesnym rankiem w środę, w cerkwiach na Podkarpaciu odprawione zostaną uroczyste nabożeństwa. Odbędą się m.in. w Przemyślu, Jarosławiu, Sanoku, Komańczy i Ustrzykach Dolnych.

Inaczej święta Bożego Narodzenia, które poprzedzał u nich 6-tygodniowy post, rozpoczną staroobrzędowcy. To niewielka grupa wyznaniowa, powstała w rosyjskim prawosławiu w połowie XVII wieku, w Polsce ich główne skupiska są na Suwalszczyźnie.

Jak powiedział PAP Mieczysław Kapłanow z parafii staroobrzędowej w Gabowych Grądach, święta rozpoczną się wieczornym czuwaniem w molennach, czyli świątyniach staroobrzędowców, a nie spotkaniem przy wigilijnym stole. Do wspólnego posiłku zasiądą rano pierwszego dnia świąt. Później odpoczywają, a wieczorem znowu idą modlić się do molenny. Natomiast rodzinne świętowanie ma miejsce dopiero drugiego dnia świąt Bożego Narodzenia.

Dokładnych danych co do liczby osób prawosławnych w kraju nie ma. Przedstawiciele polskiej Cerkwi szacują, że wiernych jest 450-500 tys. Według danych GUS w ostatnim spisie powszechnym przynależność do Kościoła prawosławnego w Polsce zadeklarowało 156 tys. osób. Dane te uznawane są jednak przez hierarchów za niemiarodajne.

Grekokatolików, według spisu GUS, jest w Polsce ok. 33 tys. Staroobrzędowcy zaś to jedna z najmniejszych w kraju grup religijnych. Ocenia się, że jest ich 1-2 tys. (PAP)



Zamieszczone na stronach internetowych portalu www.DziennikZwiazkowy.com materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Codziennego Serwisu Informacyjnego PAP, będącego bazą danych, którego producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Alliance Printers and Publishers na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione.

Orthodox Christmas celebrations in Bethlehem

Orthodox Christmas celebrations in Bethlehem

epa04548196 Greek Orthodox choirboys prepare inside the Church of the Nativity, accepted by Christians as the birthplace of Jesus Christ, in the West Bank town of Bethlehem, 06 January 2015, for the procession marking Orthodox Christmas. EPA/JIM HOLLANDER

Orthodox Christmas celebrations in Bethlehem

Orthodox Christmas celebrations in Bethlehem

epa04548198 Greek Orthodox choirboys in the Orthodox Christmas procession through manager Square where the Christmas tree is located, and into the Church of the Nativity (L, behind), accepted by Christians as the birthplace of Jesus Christ, in the West Bank town of Bethlehem, 06 January 2015. EPA/JIM HOLLANDER

Orthodox Christmas celebrations in Bethlehem

Orthodox Christmas celebrations in Bethlehem

epa04548200 Greek Orthodox clergy in Manager Square where the Christmas tree is located before the Orthodox procession into the Church of the Nativity (behind), accepted by Christians as the birthplace of Jesus Christ, in the West Bank town of Bethlehem, 06 January 2015. EPA/JIM HOLLANDER

Orthodox Christmas celebrations in Bethlehem

Orthodox Christmas celebrations in Bethlehem

epaselect epa04548116 A pilgrim rests by the large ancient columns in the central nave of the Church of the Nativity, accepted by Christians as the birthplace of Jesus Christ, after visiting the"Grotto' where Jesus was born in the West Bank town of Bethlehem, as Orthodox Christians celebrate their Christmas, 06 January 2015. Greek Orthodox church banners line a wall as preparations get underway for the annual Greek Orthodox procession. EPA/JIM HOLLANDER

Orthodox Christmas celebrations in Bethlehem

Orthodox Christmas celebrations in Bethlehem

epaselect epa04548183 A Palestinian bagpipe marching band is sprayed with fake snow as they perform in Manger Square in the West Bank town of Bethlehem, 06 January 2015, just before the arrival of the Greek Orthodox Patriarch of Jerusalem and the Holy Land for the Christmas procession into the Church of the Nativity, accepted by Christians as the birthplace of Jesus Christ, as Orthodox Christians celebrate Christmas, 06 January 2015. Temperatures are dropping and a major snow storm is due to hit Jerusalem and Bethlehem and higher elevations tomorrow. EPA/JIM HOLLANDER

Christmas in St. Petersburg

Christmas in St. Petersburg

epa04548264 A view of the Church of Intercession of the Mother of God outside St. Petersburg, Russia, 06 January 2015. Russians celebrate Christmas according to the Russian Orthodox' Julian Calender now 13 days after Christmas Day (25 December) on the Gregorian Calender. EPA/ANATOLY MALTSEV


Podziel się
Oceń

ReklamaDazzling Dentistry Inc; Małgorzata Radziszewski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama