W grudniu w Instytucie Sztuki zostanie zamknięta niezwykle interesująca wystawa.
• Looking After Louis Sullivan: Photographs, Drawings, and Fragments. Fotografie Johna Szarkowskiego, Aarona Siskinda i Richarda Nickela, przedstawiające budynki i inne obiekty według projektów Louisa Sullivana oraz oryginalne rysunki architekta i fragmenty ornamentów z jego budynków.
Do 12 grudnia w galeriach 1–2 i 24.
Otwarte zostaną dwie wystawy:
• Hyperlinks: Architecture and Design. Internet zmienia świat, dając nam bezprecedensową masę informacji i możliwość ich dowolnego łączenia. Dotyczy to również architektury i wzornictwa. Tworzą się nowe postawy wobec nich i nowe ich postrzeganie. Wystawa oferuje ponad 30 projektów – od architektury i mebli do multimediów i wzornictwa – autorstwa międzynarodowej grupy architektów i projektantów.
Wystawie towarzyszy katalog.
Od 11 grudnia do 20 lipca 2011 w Galeriach 283–285.
• Real and Imagery: Three Latin American Artists. Trójka latynoskich malarzy – Raoul Colon, David Diaz i Yuyi Morales – przekazuje urodę i bogactwo swojego dziedzictwa kulturalnego w ilustracjach do książek.
Od 11 grudnia do 29 maja 2011 w Ryan Education Center i Galerii 10.
W dalszym ciągu można oglądać:
• Ancient Chinese Bronzes from the Shouyang Studio: The Katherine and George Fan Collection. Dla starożytnych władców Chin przedmioty z brązu symbolizowały potęgę polityczną, wierzenia religijne i wysoki status społeczny. Wystawa obejmuje 72 obiekty i zestaw modeli, ukazujący specyficzną technikę ich wytwarzania przez 2 tysiące lat.
Do 2 stycznia 2011 w galeriach 1–2 i 24.
• Jitish Kallat: Public Notice 3. Indyjski artysta przygotował specjalną instalację, która łączy dwa ważne momenty historyczne: I Parlament Religii Świata w 1893 roku (w obecnym budynku Instytutu Sztuki) oraz terrorystyczny zamach na World Trade Center i Pentagon równo 108 lat później.
Instalacja jest komentarzem na temat ewolucji tolerancji religijnej i fanatyzmu w XX i XXI wieku.
Do 2 stycznia na Grand Starcase.
• Gray Collection: Seven Centuries of Art. Jeden z najwybitniejszych amerykańskich właścicieli galerii, Richard Gray, i jego żona, historyk sztuki Mary Lackritz Gray, zgromadzili nieporównywalną do innych kolekcję malarstwa, rysunków i rzeźb od XV wieku do dziś. Wystawa obejmuje ponad 120 najważniejszych w ich zbiorach prac na papierze, które wyszły z pracowni takich mistrzów, jak Guercino, Tiepolo, Rubens, Delacroix, Degas, Seurat, Picasso, Matisse i Miro.
Wystawie towarzyszy ilustrowany katalog, pełen tekstów ponad 50 ekspertów o poszczególnych pracach.
Do 2 stycznia w Galeriach 124–127.
• Ballplayers, Gods, and Rainmaker Kings: Masterpieces from Ancient Mexico – ekspozycja przygotowana przez Museo Nacionalde Antropologia w Ciudad Mexico, Museo Arqueologico de la Universidad Veracruzana i Art Institute of Chicago.
Prekolumbijskie rzeźby ujawniają specyficzne style i formy sztuki społeczności, które rozwijały się w latach od 900 p.n.e. do 1521.
Do 2 stycznia w Regenstein East.
• Chicago-Scope: The Films of Tom Palazzolo, 1967–1976. Eksperymentujący chicagowski filmowiec dokumentalista, absolwent Art Institute, pokazuje społeczeństwo i politykę miasta. Jego 50 filmów pokazywano na festiwalach w różnych krajach świata.
Do 9 stycznia w Galerii 186.
• Jack Beem Collection: Emerging Japanese Print Artists of the 1960s, 70s, and Beyond. Jedna z największych w Chicago kolekcji grafiki japońskiej.
Do 9 stycznia w Galerii 107.
• focus: Richard Hawkins–Third Mind. Przez ostatnie dwudziestolecie Hawkins rozwija sztukę wymykającą się klasyfikacji. Zestawia zaskakująco różne elementy, jak starożytna rzeźba grecka, XIX-wieczna literatura francuska i seks-turystyka w Tajlandii. Wystawa obejmuje około 80 obiektów. Obszerny katalog.
Do 16 stycznia w Galeriach 182–184 i Ryerson Library.
• Chicago Cabinet: Views from the Street. Prace siedmiu artystów, fotografujących ulice Chicago od lat 1950. do 1970. Są to: Walker Evans, Yasuhiro Ishimoto, Ray K. Metzger, Arthur Siegel, David Plowden, Luis Medina i Gary Stochl.
Do 17 stycznia.
• Lewis Baltz: Prototypes/Ronde de Nuit. Tematyka fotografii Baltza z lat 1965–71 koncentruje się na dialektycznym związku między prostymi, geometrycznymi formami powojennego krajobrazu przemysłowego a zróżnicowaną kulturą, która je zrodziła.
Do 17 stycznia w Gal.188.
• Contemporary Fiber Art: A Selection from the Permanent Collection. Ponad 60 prac 52 artystów takich jak Magdalena Abakanowicz, Peter Collingwood, Lenore Tawney czy Jolanta Owidzka.
Do 7 lutego w Galeriach 55, 57–59.
• June Wayne's Narrative Tapestries: Tidal Waves, DNA, and the Cosmos. Uprawiająca litografię i wciąż badająca możliwości farby artystka z Los Angeles pokazuje dynamiczne tkaniny, stworzone na podstawie własnych litografii w latach 1970–74.
Do 7 lutego w Galerii 50.
• Ludovico Caracci: The Vision of St. Francis. Obraz włoskiego mistrza z pierwszych lat XVII wieku.
Do 18 lutego w Gal. 212A.
• Rebecca Warren. Brązowe rzeźby Warren są odlewane w glinianych formach i ręcznie malowane. Świadomie "niezgrabne", nawiązują do słynnych dzieł mistrzów, jak Rodin czy Degas.
Do 3 kwietnia na Bluhm Family Terrace.
Stałe wystawy:
• BIGsmall. Odwrócenie skali – wielkie przedmioty w miniaturze i małe w powiększeniu.
Galeria 10.
• The Touch Gallery. Jak zmysł dotyku pomaga w odbiorze dzieła sztuki.
Galeria 10.
• Neither Man Nor Beast. Wizerunki zwierząt na starożytnych monetach.
Galeria 155.
• What's Greek about a Roman Copy? Rzymskie kopie greckich oryginałów – m.in. Fidiasza, Praksytelesa i Lizyppa – wykonane przez utalentowanych rzeźbiarzy.
Galeria 156.
• Chagall's America Windows Return. Po pięcioletniej nieobecności wróciły – po konserwacji – witrażowe arcydzieła Marca Chagalla.
Galeria 144.
• Arms and Armor: High-lights of the Permanent Collection.
Galeria 236.
• • •
The Art Institute of Chicago znajduje się przy 111 S. Michigan Avenue.
Godziny otwarcia:
• od poniedziałku do środy oraz w soboty i niedziele 10:30 rano – 5 po południu,
• w czwartki i piątki 10:30 rano – 8 wieczorem.
Wstęp: dorośli $18, dzieci od 14 lat, studenci i seniorzy (od 65 lat) $12. Dzieci poniżej 14 lat wchodzą bezpłatnie. Mieszkańcy Chicago (z dowodem zamieszkania) płacą o $2 mniej.
W czwartki w godzinach 5 po południu – 8 wieczorem wstęp bezpłatny.
Cena biletu obejmuje wystawy specjalne i szatnię.
Inf.: tel. (312) 443-3600 i www.artic.edu.
Oprac.: K. Cygielska
Mieszkańcy Chicago należący do Chicagowskiej Biblioteki Publicznej mogą wypożyczyć w dowolnym oddziale biblioteki kartę "Check Us Out", zapewniającą bezpłatny wstęp do dziewięciu muzeów, w tym do Art Institute.