W marcu w Instytucie Sztuki zostanie otwarta wystawa:
• Matisse: Radical Invention, 1913–1917 – prezentuje jeden z najważniejszych okresów twórczości Matisse'a – lata, w których pracował m.in. nad znajdującym się obecnie w zbiorach Art Institute monumentalnym i zagadkowym dziełem "Kąpiące się".
Powstałe w latach 1913–17 prace, pozbawione opisowych szczegółów, ciasno skomponowane i zdominowane przez kolory czarny i szary, są najbardziej eksperymentalne i enigmatyczne z całej jego twórczości. Historycy sztuki określają je jako reakcję na kubizm i na I wojnę światową.
Na wystawie znajdzie się około 120 obrazów, rzeźb, rysunków i grafik. Towarzyszący jej katalog zawiera ponad 650 ilustracji.
Od 20 marca do 20 czerwca w Regenstein Hall.
W dalszym ciągu można oglądać:
• Modern in America: Works on Paper, 1900–1950s – około 140 grafik, rysunków, kolaży i akwarel umożliwia określenie, co w różnych momentach I połowy XX wieku rozumiano jako "nowoczesne". Od akwarel Edwarda Hoppera z 1906 r., przez intensywną kolorystykę pasteli Georgii O'Keeffe, do "chlapanych" czarną emalią obrazów Willema de Kooninga z r. 1950 – widzimy, jak amerykańscy artyści odpowiadali na europejski modernizm.
Do 4 kwietnia w galeriach 124–127.
• The Books of Mikhail Karasik – Michaił Karasik jest jednym z czołowych rosyjskich artystów kierunku "Książki artystów". Obok uprawiania sztuki, skupionej na formie książki, prowadzi on wydawnictwo, jest kuratorem wystaw i intensywnie pisze na te tematy.
Na wystawie znajdą się jego książki z Bibliotek Ryersona i Burnhama oraz inne publikacje – od awangardy wczesnego XX wieku do współczesności, które miały wpływ na twórczość Karasika. Wystawa zamknięta w soboty i niedziele.
Do 12 kwietnia w Ryerson and Burnham Libraries.
• John Marin's Watercolors: A Medium for Modernism – obszerna kolekcja prac Marina jest darem Alfreda Stieglitza, przyjaciela artysty, dla Art Institute.
Do 17 kwietnia 2011 w galeriach 124–127.
• Heart and Soul: Art from Coretta Scott King Award Books, 2006-2009 – nagrodzone książki afroamerykańskich pisarzy i ilustratorów, mówiące o muzykach i poetach, o odwadze i ryzyku, o wzlotach ducha.
Do 18 kwietnia 2010 w galerii 10 i Ryan Education Center.
• William Eggleston: Democratic Camera, Photographs and Video, 1981–2008. Jeden z najbardziej wpływowych artystów amerykańskich, William Eggleston, zmienił historię kolorowej fotografii.
Jego pierwsza retrospektywna wystawa w USA ukazuje słynne kolorowe fotografie południa kraju, wczesne czarno-białe zdjęcia i prowokujące nagrania wideo. Wejście w kolor uzasadnił prosto: "Chcę widzieć wiele rzeczy w kolorze, ponieważ świat jest kolorowy".
Do 23 maja w galeriach 182–184 i 188.
• Four Followers of Caravaggio – wypożyczony z National Gallery of Art w Waszyngtonie obraz Orazia Gentileschiego "Grająca na lutni" pozwala na pokazanie, jak czterech artystów z XVII-wiecznego Rzymu tworzyło pod wpływem Michelangela da Caravaggio. Są to – obok Gentileschiego – Giovanni Baglione, Bartlomeo Manfredi i Cecco del Caravaggio.
Do 31 maja w galerii 211.
• In the Vernacular. Zwykłe, prozaiczne fotografie były przez ponad sto lat inspiracją i równocześnie antytezą fotografii artys-tycznej.
Starając się o miejsce w świecie sztuki, ambitni fotografowie dystansowali się do fotografii amatorskiej, zwyczajnej i praktycznej.
Wystawa pokazuje prace artystów, którzy wprost przeciwnie – używali codziennej fotografii jako źródła inspiracji, przyswajając sobie jej estetykę, zawartość i środki dystrybucji.
Prace Walkera Evansa, Andy'ego Warhola, Lee Friedlandera, Cindy Sherman, Martina Parra, Nikki S. Lee i innych.
Uwaga: niektóre zdjęcia mogą być niewłaściwe dla młodszych widzów.
Do 31 maja w galeriach 1 i 2.
• Iñigo Manglano-Ovalle: Always After (The Glass House) – inspiracją do konceptualnej sztuki Manglano-Ovalle jest jego działalność społeczna i poetycka medytacja nad estetyką, przyrodą i nowoczesnością. Jego instalacja "Always After" jest oparta na architekturze Miesa van der Rohe.
Do 31 maja w galerii 186.
• The Challenge of American Style: McKim, Mead, and White's 1892 Lathrop Residence – Pod koniec epoki wiktoriańskiej krytycy architektury biadali nad współczesnymi im tendencjami w projektowaniu domów, nad zapożyczeniami z różnych stylów – neoklasycznymi kolumnami, gotyckimi łukami, kakofonią cegieł, kamienia i malowanego drewna. W reakcji na te opinie architekci wschodniego wybrzeża rozwinęli bardziej konsekwentny styl, odpowiadający elitarnym klientom. Wystawa skupia się na domu wg projektu firmy McKim, Mead, and White (1892).
Do 13 czerwca w gal. 24.
• "Kindly Cable Me at the Earliest Moment": James Henry Breasted's Role in Building the Egyptian Collection – fascynująca korespondencja dyrektora Art Institute, Charlesa Hutchinsona z Jamesem Breastedem, założycielem chicagowskiego Oriental Institute, który podczas podróży do Egiptu nabywał dzieła sztuki dla Art Institute.
Do 1 września w galerii 154.
Stałe wystawy:
• BIGsmall. Odwrócenie skali – wielkie przedmioty w miniaturze i małe w powiększeniu.
Galeria 10.
• The Touch Gallery. Jak zmysł dotyku pomaga w odbiorze dzieła sztuki.
Galeria 10.
• Neither Man Nor Beast. Wizerunki zwierząt na starożytnych monetach.
Galeria 155.
• The Modern Wing.
• Scott Burton. Minimalistyczne rzeźby, przedstawiające krzesła i ławy, mogą pełnić podwójną funkcję – dzieł sztuki i mebli.
Bluhm Family Terrace.
• Photography of Judith Turner. Zdjęcia przedstawiają wybrane widoki i elementy Modern Wing.
Galeria 286.
• • •
The Art Institute of Chicago znajduje się przy 111 S. Michigan Avenue.
Godziny otwarcia:
• od poniedziałku do środy i w piątki 10:30 rano – 5 po południu,
• w czwartki 10:30 – 8 wieczorem,
• w soboty i niedziele 10 rano – 5 po południu.
Wstęp: dorośli $18, dzieci od 14 lat, studenci i seniorzy (od 65 lat) $12. Dzieci poniżej 14 lat wchodzą bezpłatnie. Mieszkańcy Chicago (z dowodem zamieszkania) płacą o $2 mniej.
W czwartki w godzinach 5 po południu – 8 wieczorem wstęp bezpłatny.
Cena biletu obejmuje wystawy specjalne i szatnię.
Inf.: tel. (312) 443-3600 i www.artic.edu.
Oprac.: K. Cygielska
Mieszkańcy Chicago należący do Chicagowskiej Biblioteki Publicznej mogą wypożyczyć w dowolnym oddziale biblioteki kartę "Check Us Out", zapewniającą bezpłatny wstęp do dziewięciu muzeów, w tym do Art Institute.