REKLAMA

REKLAMA

0,00 USD

Brak produktów w koszyku.

Ogłoszenia(773) 763-3343

Strona głównaAmeryka„Everything Everywhere All at Once” Daniela Kwana i Daniela Scheinerta faworytem w...

„Everything Everywhere All at Once” Daniela Kwana i Daniela Scheinerta faworytem w wyścigu po Oscary

-

„Everything Everywhere All at Once” („Wszystko wszędzie naraz”) Daniela Kwana i Daniela Scheinerta – z 11 nominacjami – został we wtorek faworytem wyścigu po 95. Oscary. Po 9 nominacji otrzymały „The Banshees of Inisherin” („Duchy Inisherin”) Martina McDonagha i „All Quiet on the Western Front” („Na Zachodzie bez zmian”) Edwarda Bergera. W kategorii najlepszy film międzynarodowy powalczy „IO” (ang. „EO”) Jerzego Skolimowskiego.

Nominacje do 95. Oscarów ogłoszono we wtorek na profilu nagród na YouTube. Nazwiska finalistów odczytali amerykańska aktorka Allison Williams i brytyjski aktor Riz Ahmed.

REKLAMA

Faworytem w wyścigu po nagrody – z 11 nominacjami – okazał się „Everything Everywhere All at Once”(„Wszystko wszędzie naraz”) Daniela Kwana i Daniela Scheinerta. Twórcy filmu mogą zostać docenieni w kategoriach: najlepszy film, reżyseria, scenariusz oryginalny, aktor drugoplanowy (Ke Huy Quan), aktorka pierwszoplanowa (Michelle Yeoh), aktorka drugoplanowa (Jamie Lee Curtis i Stephanie Hsu), muzyka, piosenka, kostiumy oraz montaż.

Po dziewięć nominacji trafiło do „The Banshees of Inisherin” („Duchy Inisherin”) Martina McDonagha i „All Quiet on the Western Front” („Na Zachodzie bez zmian”)
Edwarda Bergera. Nowy obraz autora “Trzech billboardów za Ebbing, Missouri” ubiega się o statuetki dla najlepszego filmu, reżysera, aktora pierwszoplanowego (Colin Farrell), aktora drugoplanowego (Brendan Gleeson i Barry Keoghan), aktorki drugoplanowej (Kerry Condon), a także za scenariusz oryginalny, montaż i muzykę. Z kolei dzieło Bergera może liczyć na nagrody za najlepszy film, pełnometrażowy film międzynarodowy, scenariusz adaptowany (Berger, Lesley Paterson i Ian Stokell), zdjęcia (James Friend), fryzury i charakteryzację, muzykę, scenografię, dźwięk oraz efekty wizualne.

Na osiem Oscarów – w kategoriach najlepszy film, zdjęcia (Mandy Walker), aktor pierwszoplanowy (Austin Butler), scenografia, dźwięk, fryzury i charakteryzacja, montaż i kostiumy – mogą liczyć twórcy “Elvisa” Buza Luhrmanna.

Maksymalnie siedem statuetek – za najlepszy film, reżyserię, scenariusz oryginalny (Steven Spielberg i Tony Kushner), muzykę, scenografię, a także dla aktorki pierwszoplanowej (Michelle Williams) i aktora drugoplanowego (Judd Hirsch) – może przypaść „The Fabelmans” Stevena Spielberga.

O sześć nagród – za najlepszy film, reżyserię, scenariusz oryginalny, zdjęcia (Florian Hoffmeister), montaż, a także dla aktorki pierwszoplanowej (Cate Blanchett) – ubiega się “Tar” Todda Fielda. Tyle samo szans na statuetki – w kategoriach najlepszy film, scenariusz adaptowany (Ehren Kruger, Eric Warren Singer i Christopher McQuarrie), montaż, piosenka, dźwięk i efekty wizualne – otrzymał “Top Gun: Maverick” Josepha Kosinskiego.

Najlepszym filmem może zostać „Avatar: The Way of Water” („Avatar: Istota wody”) Jamesa Camerona, “Women Talking” Sarah Polley lub „Triangle of Sadness”
(„W trójkącie”) Rubena Ostlunda.

Wśród finalistek w kategorii najlepsza aktorka pierwszoplanowa – obok Blanchett, Williams i Yeoh – znalazły się Ana de Armas („Blonde”) i Andrea Riseborough („To Leslie”). Oscar dla aktorki drugoplanowej może trafić m.in. do Hong Chau („The Whale”) lub Angeli Bassett („Black Panther: Wakanda Forever”).

Brendan Fraser („The Whale”), Paul Mescal („Aftersun”) i Bill Nighy („Living”) – to pozostali nominowani w kategorii najlepszy aktor pierwszoplanowy. Za rolę drugoplanową może zostać uhonorowany m.in. Brian Tyree Henry („Causeway”).

Nominację w kategorii najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy otrzymał “IO”  (ang. „EO”) Jerzego Skolimowskiego. Obraz, doceniony nagrodą jury podczas ubiegłorocznego festiwalu w Cannes, luźno nawiązuje do “Na los szczęścia, Baltazarze!” Roberta Bressona. Jego głównym bohaterem jest osiołek, który występuje w cyrku z młodą artystką o pseudonimie Kasandra (Sandra Drzymalska). Dziewczyna troskliwie się nim opiekuje, a IO darzy ją bezwarunkową miłością. Niestety, kiedy po demonstracji przeciwników wykorzystywania zwierząt do cyrku wkraczają komornicy, owa dwójka musi się rozdzielić. Osiołek trafia do stajni, a później jeszcze kilkakrotnie zmienia właścicieli. Opiekę nad nim sprawują m.in. kierowca tira (Mateusz Kościukiewicz) i włoski ksiądz (Lorenzo Zurzolo), który zabiera zwierzę do posiadłości hrabiny (Isabelle Huppert).

Współscenarzystką i współproducentką “IO” jest Ewa Piaskowska. Za zdjęcia odpowiada Michał Dymek (część z nich zrealizowali Michał Englert i Paweł Edelman), a za montaż – Agnieszka Glińska.

Z “IO” (ang. „EO”) i reprezentującym Niemcy “Na Zachodzie bez zmian” o Oscara dla filmu międzynarodowego konkurować będą: „Close” Lucasa Dhonta (Belgia), „The Quiet Girl” Colma Baireada (Irlandia) i „Argentina, 1985″ Santiago Mitrego (Argentyna).

Laureatów nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej poznamy w niedzielę 12 marca podczas gali, która odbędzie się w hollywoodzkim Dolby Theatre. Gospodarzem uroczystości będzie Jimmy Kimmel. Aktor i komik w przeszłości dwukrotnie pełnił tę funkcję – w 2017 i 2018 r. “Propozycja poprowadzenia gali oscarowej po raz trzeci to albo wielki zaszczyt albo pułapka. Tak czy inaczej, jestem wdzięczny Akademii za to, że zaprosiła mnie zaraz po tym, jak wszyscy mocni kandydaci powiedzieli ‘nie’” – zażartował artysta, cytowany przez portal US Magazine. (tos, PAP)

REKLAMA

2097917909 views

REKLAMA

REKLAMA

2097918142 views

REKLAMA

2099714534 views

REKLAMA

2097918285 views

REKLAMA

2097918386 views

REKLAMA

2097918496 views