Uwaga na środki przeciwbólowe

Uwaga na środki przeciwbólowe

Środki przeciwbólowe, zwłaszcza sprzedawane bez recepty – cieszą się ogromną popularnością. Wśród nich szczególnie świetnie sprzedają się te zawierające acetaminofen. Kupuje się je zarówno na ból głowy, jak i skręconą w kostce nogę, a nawet by lepiej wyspać się nocą. Acetaminofen zaleca się wrzodowcom, alergikom i osobom z zaburzeniami krzepliwości. Jednak mimo iż cieszy się opinią jednego z najbezpieczniejszych leków, może wywołać poważne efekty uboczne, a nawet doprowadzić do zgonu. Liczne badania wykazały, że jego zażywanie wiąże się z coraz większą liczbą przypadków niewydolności wątroby. Aż 7 proc. przeszczepów tego narządu wykonuje się u pacjentów, którzy nadużywali Tylenolu (najpopularniejszy środek zawierający acetaminofen).

Niedawno do listy niebezpiecznych efektów ubocznych acetaminofenu, FDA dodała reakcje alergiczne skóry wysokiego ryzyka, w tym pęcherzowy rumień wielopostaciowy i toksyczną martwicę naskórka. Obie przypadłości wymagają zazwyczaj hospitalizacji. W pewnych przypadkach mogą spowodować śmierć. Niektóre osoby przyjmujące acetaminofen mogą doświadczyć również słabszej reakcji alergicznej, tzw. osutki krostkowej (AGEP), której towarzyszy zajęcie błony śluzowej, gorączka i objawy przypominające grypę. Symptomy tego rodzaju reakcji zanikają zazwyczaj w obrębie dwóch tygodni po zaprzestaniu przyjmowania leku.

Alergiczna reakcja na acetaminofen może być natychmiastowa (po zaledwie kilku godzinach po przyjęcia leku) lub opóźniona (dwie doby po przyjęciu leku). Może pojawić się na jednym obszarze ciała, np. na klatce piersiowej, po czym przenieść się na plecy, ramiona i nogi. W przypadku osób, które zażyły acetaminofen po raz pierwszy w życiu, reakcja alergiczna może wystąpić nawet miesiąc po zaprzestaniu przyjmowania leku.

Aktualnie nie wiadomo, jakie osoby są najbardziej narażone na tego typu reakcje skórne, ale FDA podkreśla, że problemy mogą pojawić się nawet u tych, u których wcześniejsze przyjmowanie acetaminofenu nie wywoływało żadnych problemów. Ci, którzy, po zażyciu acetaminofenu, kiedykolwiek doświadczyli reakcji alergicznej, nie powinni nigdy więcej przyjmować tego leku.

Dorota Feluś

dorotafelus
Dziennikarka. W Stanach Zjednoczonych od ponad 20 lat. Rodowita krakowianka. Studiowała elektronikę na AGH. Publikowała m.in. w „Gazecie Krakowskiej”, „Tempie”, „Kobiecie i Stylu: magazynie kobiet myślących”, „A’propos”, „Chicago Forum”. Współautorka „Bożego dopingu”. Pasje: drugi człowiek, medycyna holistyczna, tenis ziemny, podróże.

 

fot.rawpixel.com/Pexels.com

Categories: Zdrowie

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*