Uwaga na antydepresanty

fot.123RF Stock Photo

fot.123RF Stock Photo

U kobiet, które w celu złagodzenia symptomów menopauzy przyjmują antydepresanty dochodzi do znacznego zwiększenia ryzyka złamań kości.

Leki antydepresyjne z klasy selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI) są powszechnie stosowane w leczeniu depresji, jak również w hormonalnej terapii zastępczej (HRT). Pomagają bowiem opanować uderzenia gorąca, nocne pocenie się i inne problemy, które mogą towarzyszyć okresowi przejściowemu. Według naukowców z Northeastern University w Bostonie, którzy prowadzili badania pod kierunkiem dr. Matthew Millera, „antydepressanty z rodziny SSRI zwiększają ryzyko złamań wśród kobiet w średnim wieku, które nie cierpią na choroby psychiczne”. Stwierdzono, że stopień ryzyka uzależniony jest od długości czasu przyjmowania rzeczonych specyfików – im jest on dłuższy, tym efekt silniejszy.

Badacze wykorzystali bazę danych PharMetrics, która gromadzi informacje na temat leczenia farmakologicznego u około 61 mln pacjentów w całym kraju. W tym przypadku uwagę skoncentrowali na ponad 137 tys. kobiet w wieku od 40. do 64. roku życia, które rozpoczęły terapię SSRI w latach 1998-2010. W jej ramach pacjentki przyjmowały jeden z poniższych specyfików: citalopram (nazwa rynkowa Celexa), escitalopram (Lexapro), fluoksetynę (Sarafem, Prozac), fluwoksaminę (Luvox), paroksetynę (Paxil) lub sertralinę (Zoloft).

Grupę tę badacze porównywali z ponad 236 tys. innych kobiet, które przyjmowały leki na niestrawność. Okazało się, że u pań z grupy SSRI, po zaledwie roku przyjmowania specyfików ryzyko złamań kości wzrosło o 76 proc. w porównaniu z paniami, które nie przymowały antydepresantów. Związek między SSRI a osłabieniem kości ma podłoże biologiczne.

– Leki SSRI aktywują osteoklasty, tzw. komórki kościogubne, czyli takie, które mają zdolność rozpuszczania i resorpcji tkanki kostnej – tłumaczy dr Caroline Messer, endokrynolog z Lenox Hill Hospital w Nowym Jorku.

Uczona apeluje do pań, by w celu minimalizacji utraty tkanki kostnej, do czasu przeprowadzenia kolejnych badań, ograniczały czas terapii z wykorzystaniem SSRI i przyjmowały najniższe lecznicze dawki. Wcześniejsze badania dowiodły, że jednym z efektów ubocznych przyjmowania antydepresantów jest rozwój osteoporozy. Wyniki ostatniego badania zostały opisane szczegółowo w magazynie „Injury Prevention”.

Dorota Feluś

Categories: Zdrowie

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*