Media: panie Blatter, gra zakończona, spadł pan z tronu

A jeszcze kilka dni temu triumfował...fot.Patrick Kramer/EPA

A jeszcze kilka dni temu triumfował…fot.Patrick Kramer/EPA

„Panie Blatter, gra zakończona” – napisał w środowym wydaniu holenderski dziennik „De Telegraaf”. Zdaniem gazety „Cesarz Joseph Blatter, który uważał się za niezniszczalnego, w końcu spadł z tronu”.

„De Volkskrant” uważa, że za rządów Blattera FIFA stała się wyłącznie maszyną do zarabiania pieniędzy, gdzie ideały sportowe przestały się liczyć.

„Tam są miliardy, których pochodzenia nie można ustalić” – pisze gazeta i zastanawia się, dlaczego Blatter wiedząc o aferze korupcyjnej i aresztowaniu kilku prominentnych działaczy zażarcie walczył o piątą kadencję. „De Volkskrant” zastanawia się, czy zapowiedź odejścia z FIFA jaką złożył Blatter nie jest grą mającą na celu „oczyszczenie” atmosfery w organizacji, do nadzwyczajnego, wyborczego kongresu FIFA planowanego na przełomie 2015 i 2016 roku.

Francuski „Liberation” uważa, że Blatter ośmieszył swoich przeciwników, którzy przed piątkowymi wyborami sugerowali mu, aby zrezygnował z kandydowania na kolejną kadencję. „Jak się teraz będą czuli szefowie 133 federacji narodowych, którzy mu uwierzyli i na niego głosowali?” – pyta gazeta.

„Le Figaro” zastanawia się, dlaczego Blatter zdecydował się złożyć broń, choć jeszcze kilka dni wcześniej, po wyborze na piątą kadencję zapowiadał pracę nad poprawieniem nadszarpniętego wizerunku FIFA.

Londyński „Times” stwierdza, że rezygnacja Blattera była od dawna oczekiwana. Zdaniem gazety dowody przedstawione przez amerykańskich prokuratorów są jednoznaczne i wskazują na poważny kryzys, jaki pod kierownictwem Blattera przechodzi światowa piłkarska centrala.

Hiszpański „El Pais” przewiduje, że dopiero po faktycznym odejściu Blattera z FIFA będzie można rozpocząć w organizacji proces naprawczy. Budowa nowego fundamentu piłkarskiej federacji może być bardzo trudna i skomplikowana, trzeba będzie walczyć z przejawami korupcji, która „na stałe” ma miejsce w FIFA.

„El Peridico de Catalunya” jest przekonana, że Blatter nie wytrzymał presji i nacisków na FIFA, jakie pojawiły się po aresztowaniu w środę w Genewie grupy działaczy. Dziennik sugeruje, że być może amerykańskie organa ścigania mają także w ręku dowody na to, że Blatter wiedział o korupcji w FIFA. Teraz, gdy mogą one zostać ujawnione, podjął decyzję o rezygnacji.

Szwajcarski dziennik „Neue Zuercher Zeitung” sądzi, że zapowiedź odejścia Blattera to zasłona, która ma wprowadzić wokół FIFA „święty spokój”. W tym czasie, do nadzwyczajnego kongresu wyborczego, uda się atmosferę uspokoić. Gazeta przypomina, że decyzja Blattera o rezygnacji ze stanowiska była ogromnym zaskoczeniem, gdyż szefowi FIFA nadal nie przedstawiono żadnych zarzutów.

Rosyjski „Kommiersant” przyznaje, że decyzja Blattera była dla Rosji ogromnym zaskoczeniem. Gazeta pisze, że nie znane są powody rezygnacji szefa FIFA, ma jednak nadzieję, że odejście Blattera nie będzie miało wpływu na organizację w Rosji mistrzostw świata w 2018 roku.

(PAP)

Categories: Sport

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*