Czy Watykan zmieni decyzję ws. kościoła św. Wojciecha? Polonia nie daje za wygraną

fot.Dariusz Piłka

fot.Dariusz Piłka

 

„Ten kościół jest czymś więcej niż tylko gmachem, ale w tym wypadku jest to gmach niezwykły. Jego zamknięcie będzie ogromną stratą dla parafian, społeczności dzielnicy Pilsen, dla katolików w Chicago i dla całego miasta” – tak na portalu change.org napisał Steven Wojcik, który wraz z prawnikiem Brodym Hale’em przygotowuje petycję do Watykanu z apelem o zmianę decyzji ws. kościoła św. Wojciecha. Świątynia ma być zamknięta 30 czerwca.

Społeczność polonijna nie daje za wygraną. Postanowienie o zamknięciu najstarszego polonijnego kościoła w Chicago arcybiskup Cupich wydał 24 maja 2016 r. Już 7 czerwca do archidiecezji wpłynęło pismo podpisane przez 9 członków spontanicznie zawiązanego Komitetu Ratowania Kościoła św. Wojciecha. Mimo odwołania do historii i zapewnienia o gromadzeniu niezbędnych funduszy na utrzymanie świątyni w odpowiedzi datowanej na 13 czerwca archidiecezja utrzymała swoją decyzję w mocy. Ostatnią furtką jest Watykan, gdzie apelacja musi być złożona do 28 czerwca.

W przygotowanie niezbędnych dokumentów zaangażował się m.in. nowojorski prawnik Brody Hale ze stowarzyszenia ratującego kościoły katolickie w USA przed zamknięciem (The Catholic Church Preservation Society). Według Hale’a istnieje realna szansa na zmianę decyzji abpa Cupicha, bowiem świątynia nie grozi zawaleniem, a poza tym ma zaplecze finansowe na funkcjonowanie. A te dwa kryteria w świetle prawa kanonicznego warunkują utrzymanie kościoła.

− Moim zdaniem szanse na zmianę decyzji Archidiecezji Chicagowskiej są realne. Watykan powinien wziąć pod uwagę fakt, że ocalenia świątyni domaga się znacząca liczba osób oraz że zgromadzono odpowiednie fundusze. Ważnym argumentem jest również to, że nie ma poważnych powodów do zamknięcia kościoła, takich jak nienadające się do naprawy poważne uszkodzenia gmachu oraz brak źródeł finansowania na utrzymanie posesji. Aktywiści ratujący kościół św. Wojciecha udowodnili, że przeprowadzenie reperacji jest możliwe dzięki prywatnym funduszom nawet wtedy, gdy archidiecezja nie może tego zrobić. Jeśli arcybiskup Cupich nie chce podjąć dialogu z parafianami i aktywistami na rzecz ratowania świątyni, to jest to dodatkowa okoliczność zwiększająca szanse na powodzenie w Watykanie – mówi nam prawnik, który pomagał grupie obrońców kościoła św. Wojciecha złożyć petycję u arcybiskupa Cupicha, a teraz pomaga wnieść petycję do Watykanu.

− Jeśli odniesiemy zwycięstwo, to nie będziemy pierwsi, którym się to udało. Pięć lat temu w podobny sposób został ocalony polski kościół św. Stanisława Kostki w Adams w Massachusetts wybudowany przez polskich imigrantów w 1902 roku. Inne polskie kościoły w USA też zostały uratowane przez Watykan, gdy biskupi chcieli je zamknąć – dodaje Hale.

Warto spojrzeć na kosztorysy. Według wyliczeń roczne utrzymanie kościoła św. Wojciecha to kwota w wysokości 57 tys. dolarów. Archidiecezja twierdzi, że na konieczne naprawy i remont potrzebnych jest w sumie 2,3 mln dolarów. Według niezależnej wyceny uzyskanej przez komitet ten koszt może zostać zredukowany do miliona. Dzięki apelom i zbiórkom komitetowi udało się dotychczas zabezpieczyć na ten cel 1,5 mln dol., co oznacza, że do sprostania oczekiwaniom archidiecezji brakuje 800 tys. dolarów.

To kwota, której część z pewnością uda się uzbierać, choćby w zaplanowanym radiotonie. Taką nadzieją żyją członkowie Komitetu Ratowania Kościoła, który jest na etapie formalnego zarejestrowania w urzędzie skarbowym. Niezależnie od tego starają się nagłośnić sprawę. Stąd pomysł założenia profilu na portalu change.org, gdzie zbierane są podpisy pod społeczną petycją do abpa Cupicha, stąd też zapowiadany na najbliższą niedzielę 26 czerwca w godzinach od 10.00 do 12.00 protest przed chicagowską Katedrą Najświętszego Imienia Jezusa. Ma on zwrócić uwagę na sprawę kościoła św. Wojciecha najwyższych rangą duchownych.

Spotkanie w sprawie parafii św. Wojciecha w siedzibie ZNP fot.arch. red.

Spotkanie w sprawie parafii św. Wojciecha w siedzibie ZNP fot.arch. red.

21 czerwca komitet zebrał się w siedzibie Związku Narodowego Polskiego, by ustalić plan działań. Prezes ZNP Frank Spula nie kryje swojego zaangażowania w ratowanie świątyni; z gronem swoich współpracowników stara się wesprzeć komitet. Do zebranych dołączył konsul RP Robert Rusiecki, a także grono osób, którym bliski jest los kościoła. Łącznie blisko 20 osób. W trakcie telekonferencji, która odbyła się w ramach spotkania, Brody Hale i Steven Wojcik przedstawili scenariusz najbliższych posunięć prawnych. Niezależnie od tych działań w najbliższy poniedziałek w siedzibie ZNP ma dojść do spotkania przedstawicieli organizacji polonijnych, którzy mają podpisać list intencyjny do abpa Cupicha ws. ratowania świątyni.

Zdaniem Broda Hale’a jest o co walczyć. − Według mnie niezwykle ważny dla polskiej społeczności powinien być fakt, że takich kościołów już nie buduje się nigdzie w Stanach Zjednoczonych. Kościół św. Wojciecha jest obiektem historycznym pod wieloma względami, m.in. architektury, wystroju wnętrza, obrazów. Jest też kartą historii polskich katolików w Ameryce. Należy do kościołów zbudowanych przez przodków obecnej polsko-amerykańskiej społeczności. Jest wyrazem ich wiary i oddania Bogu. Polscy imigranci nie byli bogaci, ale dali wszystko z siebie, by wybudować kościoły, ponieważ były wyrazem ich głębokiej wiary. Myślę, że dziś, sto lat później, jest bardzo ważne, nawet dla tych, którzy nie są wierzący, by zabytki te przetrwały jako świadectwo historii polskiej społeczności dla następnych pokoleń Amerykanów polskiego pochodzenia.

Tymczasem zgodnie z decyzją archidiecezji kościół św. Wojciecha (St. Adalbert) ma zostać zamknięty 30 czerwca. U podstaw tej decyzji leżą koszty związane z koniecznością gruntownego, kosztownego remontu. Wierni uczęszczający do kościoła św. Wojciecha − których znakomitą większość stanowi ludność latynoska − będą mogli modlić się w pozostałych pięciu kościołach katolickich w Pilsen: św. Pawła (St. Paul), św. Anny (St. Ann), św. Piusa V (St. Pius V), św. Prokopa (St. Procopius) i Opatrzności Bożej (Providence of God). Nabyciem kościoła zainteresowana jest akademia muzyczna Chicago Academy of Music Conservatory, która na swojej stronie internetowej adres kościoła św. Wojciecha już podaje jako jedną ze swoich trzech lokalizacji.

Parafia św. Wojciecha powstała około 140 lat temu. Proces organizacji parafii skupiającej polskich imigrantów zlecił w 1874 r. bp Thomas Foley nowo przybyłemu z kraju nad Wisłą ks. Janowi Klimeckiemu − podaje Polskie Towarzystwo Genealogiczne w Ameryce. Budowa murowanego kościoła rozpoczęła się jesienią 1874 r., a dziesięć lat później został on oddany do użytku. Obok świątyni powstała też szkoła katolicka. W 1904 r. proboszczem został ks. Kazimierz Gronkowski, z którego inicjatywy rozbudowany został kompleks parafialny i powstał obecny, bardziej okazały i większy gmach kościoła św. Wojciecha pod adresem 1650 W. 17th Street. Budowa świątyni w stylu neoromańskim, zwieńczonej dwiema wieżami i wzorowanej na rzymskiej Bazylice Świętego Pawła za Murami, trwała około dziesięciu lat. Autorem projektu architektonicznego był Henry J. Schlacks. Na początku XX w. parafia św. Wojciecha była głównym ośrodkiem aktywności społecznej i kulturalnej Polaków licznie zamieszkujących chicagowską dzielnicę Pilsen. W okresie największego rozkwitu należało do niej około 4 tys. rodzin, a ponad 2 tys. dzieci uczęszczało do szkoły katolickiej przy parafii św. Wojciecha.

Małgorzata Błaszczuk, Alicja Otap

fot.Dariusz Piłka

fot.Dariusz Piłka

Categories: Polonia, Religia

Comments

  1. zza kałuży
    zza kałuży 26 czerwca, 2016, 15:01

    Opisane kłopoty z zamykaniem kościoła można rozwiązać na wiele sposobów, a każdy łatwiejszy od poprzedniego.
    *
    1. Należy oddać ten kościół ojcu biznesmanowi czyli Tadeuszowi R. z Torunia, Poland.
    Jak znam ojca biznesmana to od dawna musi się on czuć bardzo ograniczony w polskich warunkach. Z pewnością marzy mu się imperium globalne i ucieszyłby się na ofertę przejęcia kościoła w Ameryce. Najpierw jeden budynek a za dwa, trzy latka cały majatek archidiecezji chicagowskiej będzie należał do niego. To znaczy do zakonu, oczywiście, że do zakoniu,- każdy wie, że do ojca biznesamana nic nie należy, miałem na myśli jako żywo zakon redemptorystów. 😉
    *
    2. Należy rozpocząć tam intensywne biegi dookoła budynku kościoła. Wytyczyć trasę o długosci 1968 metrów (albo jardów?) i kazać zamieszkałym tam Latynosom i Afroamerykanom biegać w kółko kościoła.
    Dlaczego i po co?
    Aby uczcić pamieć wyklętego sierżanta Rabusia Prostaczka, który jak wiadomo chował się przed Sowietami w lasach pod Mońkami aż do 1968-go roku.
    Latynosi oraz Afroamerykanie z pewnością umierają z ochoty biegania dookoła kościoła nawet jeśli do tej pory nigdy nie słyszeli o wykletym sierżancie Rabusiu Prostaczku i jego niewątpliwie bohaterskich czynach.
    Do boju prawdziwie patriotyczna Polonio! Do boju!!!!! Nuże uczyć naszych latynoskich i afroamerykańskich braci w wierze o NKWD, o Stalinie, o żydokomunie, o UB i SB, o Bohaterskim Nadprezaydencie I Jego Małżónce Zamordowanych przez Putina z Tuskiem Nad Smoleńskiem! Oraz O 95 Najważniejszych Osobach w Galaktyce! No i o zdradzieckim agencie Bolku! O Bohaterskim Macierewiczu i Pani Walentynowicz! Na co czekacie!?
    Moim zdaniem parafii św. Wojciecha najbardziej brakuje Prawdziwie Polskiego Patriotyzmu. Oraz marszocelebracji ze sztandarami na cmentarz, w kierpcach, w górniczym czaku, z opaską NSZ na ramieniu, z karabinem przez pierś i w łowickiej spódnicy.
    No i z Turoniem! Turonia nie wolno pominąć!
    *
    3. Trzeba spróbować przehandlować problemu budynku kościoła św. Wojciecha za Uroczyste Łoświadczenie.
    Kużden jeden Hamerykaniec ma wynijść przed swojo chałupę, przeżegnać się i uroczyście łoświadczyć, że Polacy to som najwienksze poniska, najmundrzejsze, najpikniejsze i najhonorniejsze. I że to te parchy przeklente, żydy znaczy siem, som winne wszystkiemu złu na świecie.
    I że Niemce som winne Holokausta a Sowiety – Katynia i że my nijakiego żyda nie zabili tylko ratowali. Że domu mu nie wzieni ani żadnego złota.
    I jak tak siem te 320 milionów Hamerykanów przeżegna i oświadczy i przysiegnie no to może wtedy Polonia zgodzi się kościół św. Wojciecha z fundamentami z ty ziemi wykopać, na statek wsadzić i do siebie zawieść i na przykład na Olczy postawić. Albo w Nowym Targu. A co!

    Reply this comment
    • Rysiu
      Rysiu 26 czerwca, 2016, 15:35

      LOL!
      Kazdy z pomyslow dobry i popieram.
      W koncu prowadzenie kosciola to najprostszy sposob na kase:
      1, Nigdy nie placisz podatkow
      2. Pacany, co tydzien daja cashmoney
      3. Jak ktorys z pacanow zdechnie – wiecej kasy.
      4 Pracujemy tylko w niedziele lub ewentualnie w sobote
      5, Naprawy sa za darmo, w koncu modlilem sieM za ciebie
      Jedyny problem to obowiazek ubierania czarnej sukienki ale to dla niektorych brzmi, jak makijaz…

      Reply this comment
      • zza kałuży
        zza kałuży 26 czerwca, 2016, 19:58

        „Jedyny problem to obowiazek ubierania czarnej sukienki”
        Na całe szczęście tylko na początku kariery a i to nie zawsze. Te rózniste komże i stuły przeca carne nie som. A jak awansujesz na biszkopta to róże i fiolety (wreszcie!!!) możesz wkładać. I nikt ci nie śmie w oczy powiedzieć żeś homoś albo dżender jakiś. 😉 😉

        Reply this comment
    • Takilos
      Takilos 27 czerwca, 2016, 22:06

      Do bezimiennego „zza kałuży” Żałosny jesteś…

      Reply this comment
  2. ADALBERT
    ADALBERT 27 czerwca, 2016, 08:45

    Nieodpowiedzialne komentarze dopuszczone do druku przez „chyba nieodpowiedzialna redaktor naczelna”! Bo jak mozna dopuscic do tego,aby historyczny i zabytkowy obiekt sakralny byl tak prostacko opluwany przez nieodpowiedzialny wpis tych,ktorzy wprawdzie wiedza jak nalezy skladac literki do kupy, ale zasad i sensu ich szeregowania juz nie znaja. Po stronie REDAKTOR NACZELNEJ jest to byc moze forma innego sposobu wyrazenia „KARMY’ bo trudno wyobrazic sobie,by odpowiedzialny ADMIN dopuscil w takiej sprawie do tak ordynarnych i nieodpowiedzialnych wpisow.Natomiast wpisujacych prawdopodobnie przywola do porzadku sama natura,bo zwiastowane ocieplenie zlikwiduje wszystkie kaluze, i „takie kaluze” takze. A nasladowcy nie beda mieli kogo nasladowac .Ja sam , napisalem bezposrednio do Ojca Swietego stwierdzajac, ze tylko ISIS i inne formy aktywnego teroryzmu sa za burzeniem wszelkich obiektow ludzkiej kultury -swieckich i sakralnych – i poprosilem szczerze Ojca Swietego o odpowiedzialne w tej sprawie slowa: „POLACY,JESTEM Z WAMI! ” bo dowody pozytywnego bytu czlowieka na boskiej ziemi – sakralne i swieckie – powinny pozostac ku potomnosci w nienaruszonym stanie,aby dac dowod odpowiedzialnosci,pracowitosci i wizji trwalej przyszlosci wyrazanej przez naszych poprzednikow w formie obiektow zabytkowych,dziel literatury,architektury,muzyki,plastyki i kazdej innej dowodzacej o potrzebie pozytywnego bytu CZLOWIEKA NA TEJ BOSKIEJ PLANECIE. Racja jest po stronie obroncow dorobku sakralnego i swieckiego. WATYKAN TE OCZYWISTA RACJE ZAPEWNE SWA ODPOWIEDZIALNA DECYZJA WNET POTWIERDZI!!!

    Reply this comment
    • Karmen
      Karmen 27 czerwca, 2016, 09:43

      USA to wolny kraj i wolny wybor,wolnosc slowa, DZ to nie miejsce na kazania ,czy straszenia glupich owieczek,tu nie ciemna Polska ,klecho idz do ciezkiej pracy fizycznej,zamiast sprzedawac bajki i grozby o niebie i piekle to ,ze koscioly i wiara katolicka upada ,to wasze zaslugi,nie jestescie ani wiarygodni ,ani uczciwi,dlatego ,zwykli i mali kudzie ,maja dosyc waszej obludy i przestaja byz waszymi poddanymii przestana was utrzymywac.pakujcie walizki i jazda do Polski..

      Reply this comment
      • obserwator
        obserwator 8 lipca, 2016, 01:32

        Super zgadzam się z Tobą. Nikt z polonijnych księżulków nie stanie w obronie ludzi bo arcybiskup zabierze dobrą parafię. Obłuda i tchurzostwo.
        A Cupich i tak zamknie jeszcze wiecej polonijnych kosciołow w towarzystwie polskich księży, którzy zapomnieli już polski. Zobaczcie uważnie na jego administrację. Są tam Polacy. Wyświęcono ich za nasze pieniądze. A teraz ani pieniędzy, ani księży. ZGROZA!

        Reply this comment
    • obserwator
      obserwator 8 lipca, 2016, 01:36

      A co redaktor ma do tego? Czy to jej wina, że się wszyscy nawzajem opluwacie jak zawsze i wszędzie.

      Reply this comment
    • obserwator
      obserwator 8 lipca, 2016, 01:39

      Ha Ha Ha byś się nie zdziwił jak Watykan ci odpowie. Ty chyba naprawdę nie wieżysz, gdzie jestes i do kogo napisałeś. powodzenia:))

      Reply this comment
  3. zza kałuży
    zza kałuży 27 czerwca, 2016, 10:32

    @ ADALBERT 27 June, 2016, 08:45
    >Nieodpowiedzialne komentarze dopuszczone do druku przez “chyba nieodpowiedzialna redaktor naczelna”Bo jak mozna dopuscic do tego,aby historyczny i zabytkowy obiekt sakralny byl tak prostacko opluwanypoprosilem szczerze Ojca Swietego o odpowiedzialne w tej sprawie slowa: “POLACY,JESTEM Z WAMI! ”<
    Ale jaja… nawiedzony Polonus-emeryt buntuje i podburza papieża do rasistowskiej wojny… 😉
    *
    Czy wszyscy obrońcy kościoła św. Wojciecha są tacy śmieszni jak ty?
    Czytam polonijną prasę, słucham polonijnego radia i niestety ze wszystkich "obrończych" apeli wylewa się tylko polonijna głupota i pieniactwo.
    *
    Po przyjeździe do USA trzeba było wystąpić z Kościoła katolickiego i założyć sobie swój własny Polski Kościół w Ameryce.
    Nie było by teraz tych wszystkich problemów. Polonia – ta, która się rzuca i protestuje – nie rozumie co to znaczy być katolikiem. Nie ma pojęcia do jakiego kościoła należy.
    Ot, polskie kłapouchy zderzają się z rzeczywistością i nic innego nie potrafią jak tylko zaprzeć się wszystkimi kopytkami. Jak to kłapouch. 😉

    Reply this comment
  4. ADALBERT
    ADALBERT 27 czerwca, 2016, 12:24

    Coz,jak to kaluza…niesie cokolwiek gdziekolwiek .Bo od kiedy to ochrona historycznego i zabytkowego kosciola (i kazdego innego obiektu historycznego i zabytkowego ) miesci sie w pojeciu „rasizm”!? Powtorze wiec… skladanie literek moze sie miec nijak do umiejetnosci odpowiedzialnego pisania .

    Reply this comment
    • zza kałuży
      zza kałuży 27 czerwca, 2016, 15:31

      @ADALBERT napisał:
      Nieodpowiedzialne komentarze dopuszczone do druku przez “chyba nieodpowiedzialna redaktor naczelna”!
      *
      Z czego widać, że @ADALBERT tęskni za cenzurą jak za PRLu.
      *
      @ADALBERT napisał:
      „jak mozna dopuscic do tego,aby historyczny i zabytkowy obiekt sakralny byl tak prostacko opluwany przez nieodpowiedzialny wpis tych”
      *
      Gdzie i kiedy „prostacko oplułem” ten twój „obiekt sakralny”?
      Proszę wskaż mi te moje opluwające słowa.
      *
      @ADALBERT napisał:
      poprosilem szczerze Ojca Swietego o odpowiedzialne w tej sprawie slowa: “POLACY,JESTEM Z WAMI! ”
      Właśnie to zdanie pokazuje rasizm w myśleniu @ADALBERTA. Papież ma być „razem z POLAKAMI” czyli papież ma dzielić katolików według narodowości. Takie dzielenie jest rasizmem.
      *
      Dalej nie rozumiesz niczego, z tego co dzieje się wokół kościoła św. Wojciecha wobec czego wytłumaczę ci jak przedszkolakowi.
      *
      Tak, @ADALBERCIKU, wiem, że dach w naszym pięknym domu na wsi przecieka.
      Nie, drogi @ADALBERCIKU, nie będziemy naprawiali tego cieknącego dachu, chociaż nas na to stać.
      Tak, to prawda, że wszyscy bardzo lubimy tam jeździć na wakacje aby odwiedzić babcię.
      Tak, to prawda, że jest tam też piękny ogród i krzaki malin i jabłonka ze smacznymi jabłkami.
      Widzisz drogi @ADALBERCIKU, wiele lat temu cała nasza rodzina wyprowadziła się z tamtej wsi do miasta. Została tylko babcia, ale i ona niedługo będzie musiała się wyprowadzić, bo nie da rady żyć sama.
      Tymczasem potrzebujemy pieniędzy na szkołę dla ciebie, kochany @ADALBERCIKU oraz dla twojego braciszka i twoich dwóch siostrzyczek. Oraz na opiekę nad starzejącą się babcią.
      Szkoła jest droga i wydatki będą duże. Lekarze i badania babci też będą drogie.
      *
      A zatem z bólem serca musimy sprzedać nasz stary dom z ogrodem na wsi bo potrzebujemy pieniędzy na inne cele.
      *
      Kościół to nie kolekcja martwych i pustych muzeów. Nie da się podtrzymać życia wsi skoro wszyscy chłopi wyprowadzili się do miasta. Czyli z Chicago na przedmieścia.
      *
      Topienie forsy w remonty murów jest bez sensu skoro brakuje forsy na szkoły dla dzieci.
      *
      I wychodzi wstrętne bo rasistowskie szydło z polonijnego worka.
      Polonijni rasiści NIE CHCĄ DAĆ PIENIĘDZY NA LATYNOSKIE CZY NA MURZYŃSKIE DZIECI.
      Polonijni rasiści wolą mieć kolorowe witrażyki, obrazki, cegiełki, wieżyczki i podobne pierd*łki zamiast POMÓC BIEDNIEJSZYM LATYNOSOM I MURZYNOM.
      *
      Archidiecezja chce ratować i dofinansowywać latynoskie i murzyńskie szkoły i chce budować żywe wspólnoty parafialne. Starzy Polonusi płaczą nad kupą pomalowanych cegieł. Bo to ICH CEGŁY I JUŻ.
      *
      Polonia wyprowadziła się ze wsi (z Chicago) ale domu (kościoła) na wsi (w Chicago) nie sprzeda. Tak jak setki górali wyprowadziło się do Hameryki ale stojących na Podhalu pustych domów nie sprzeda.
      *
      Arcybiskup z pewnością patrząc na to wszystko puka się w czoło.

      Reply this comment
  5. Yankes
    Yankes 27 czerwca, 2016, 23:50

    Do -zza kaluzy Oj cekaja diobly w piekle i Gorole w Hameryce na cie . Nie wim co gorse Polacy (szczegolnie na emigracji) traktuja Koscioly jak dziedzictwo narodowe – tak wiec -stul pysk

    Reply this comment
    • zza kałuży
      zza kałuży 28 czerwca, 2016, 10:31

      @Yankes
      ” tak wiec -stul pysk”
      Bardzo mi przykro, że tak ciebie wychowali: mamusia, sąsiad.i ksiądz dobrodziej. Jak rozumiem to są te wasze tradycyjne, polskie, katolickie wartości at work?

      Reply this comment
  6. HELGAJ
    HELGAJ 28 czerwca, 2016, 19:21

    jestes pusty czub!, nic ci juz nie pomoze, czytaj dale GW i plaw sie w twoje kaluzy !
    masz czlowieku kompleksy ktore cie zzeraja z nienawisci co dowodem na to sa wlasnie te tresci i wypociny ktore tu wylewasz.
    Nie jestes godny zasznurpwac butow panu Adalbertowi, bo stracil cala rodzine dzieki ludziom twojego pokroju.Bywaj !

    Reply this comment
    • parafianka
      parafianka 29 czerwca, 2016, 09:42

      Oto przyklad ile pychy ,i pogardy jest dla owieczek u kleru, jestescie z innej gliny i wasze gowno nie smierdzi????
      jakos nie slychac ,ani widac by czarna mafia oszustow powstawala zmartwych lub nie umierala . szkoda ze naiwnych dewotow i dewotek ubywa, ale to wasza wina.

      Reply this comment
  7. Tomasz
    Tomasz 29 czerwca, 2016, 06:46

    Zza kaluzy, pewnie bral udzial w paradzie rownosci gejow I lezbijek w Chicago dostal pod ogon i wglowie mu sie pomieszalo.

    Reply this comment
    • ALA
      ALA 29 czerwca, 2016, 09:45

      nastepny dewota ,co bzdury pisze, w twojej glowie .to glupota bez granic.

      Reply this comment
    • Rysiu
      Rysiu 30 czerwca, 2016, 23:01

      Alez oczywiscie, Tomasz.
      Kazdy, kto nie znosi klamstw kleru to odrazu „pedal”.
      Wiem, to musi bolec Tomasz, jesli sie tak wierzy w zydowskiego boga i tylko staje na widok meskiego czlonka…

      Reply this comment
  8. polonus
    polonus 29 czerwca, 2016, 09:53

    to moze wreszcie katolicki Bog z nieba ocali o odbuduje owy kosciol, bo wreszcie dewoty ,przestaja byc dewotami a lowy idiotow coraz mniejsze i bieda dopadnie rozwydrzony ,pyszalkowaty kler,.,takie zycie , wszystko ma swoj kres….

    Reply this comment
    • Rysiu
      Rysiu 30 czerwca, 2016, 22:57

      Ja mam tylko jedno pytanie: Dlaczego oni sie nie modla do Zeusa? W koncu do bug bogUw…

      Reply this comment
      • zza kałuży
        zza kałuży 1 lipca, 2016, 11:27

        „Dlaczego oni sie nie modla do Zeusa?”
        Po pierwsze dlatego, że 90% Polonii nigdy o nim nie słyszało.. A pozostali dawno zapomnieli.
        *
        Polacy i Polonia modlą się do siebie. Mata Boska jest Częstochowska (i broń boże nie jest Żydówką!) Pan Jezus urodził się w stajence wśród choinek. Polonia modli się do lustra. Uwielbia wielbić swoje własne, wyidealizowane odbicie w lustrze. Postaci typu Naszego Świętego Ojca Świętego służą im do dokładnie tych samych celów co Lewandowski czy Małysz, czyli do utwierdzania się w przekonaniu o własnych zaletach.
        *
        Na emigracji to zjawisko tylko się potęguje przez kompleksy, jakie polscy emigranci wywożą z Polski i jakie sami sobie hodują w USA. Przynależność do Kościoła i posiadanie pięknych budynków kościołów staje się kompensacją trudów emigracyjnego życia. Samotności, początkowej słabości ekonomicznej i braku społeczno-polityczno-kulturalnego znaczenia w nowym społeczeństwie. Polska tradycja ukształtowana w czasie zaborów,- na emigracji doznaje reinkarnacji gdyż pomaga w zmaganiu się z podobnymi problemami. Dodaje wiary w siebie co przecież na emigracji jest szczególnie ważne.
        *
        Katolickość nie ma tu żadnego znaczenia. Gdyby Zeus w jakiś sposób należał do polskich mitów formujących tradycyjny obraz polskości – modliliby się do Zeusa.

        Reply this comment

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*