Specjalna baza nagrań Wojciecha Kilara udostępniona przez NInA w sieci

kilar_ninateka

Muzyczną kolekcję poświęconą twórczości Wojciecha Kilara udostępnił w sieci na portalu ninateka.pl Narodowy Instytut Audiowizualny. W serwisie znalazło się ok. 130 utworów kompozytora, np. znane z filmów „Pan Tadeusz”, „Przypadek”, „Ziemia obiecana”, „Dracula”.

W uroczystej inauguracji kolekcji wzięła udział w środę minister kultury Małgorzata Omilanowska, która wypowiedziała się przy tej okazji na temat dostępności kultury w sieci. „Barier, które decydują o tym, że wiele grup społecznych nie ma pełnego, właściwego dostępu do kultury jest bardzo wiele. Znoszenie tych barier, czy ich minimalizowanie, musi być procesem wielowątkowym, złożonym z bardzo wielu różnych działań” – mówiła minister.

Tłumaczyła, że „jednym z istotniejszych elementów znoszenia barier dostępu do kultury jest dostęp do kultury w sieci”. „On się spotyka z bardzo wieloma problemami, bo (…) mamy ciągle jeszcze prawodawstwo, które nieszczelnie chroni rynek przekazów objętych prawami autorskimi. Polska zajmuje niestety jedno z wysokich, niechlubnych miejsc w rankingach piractwa” – zwracała uwagę Omilanowska.

Minister zaznaczyła, że nie chce „nikogo przekonywać, że kultura w sieci zastąpi kulturę żywą”. „Każdy, kto raz w życiu był w teatrze wie, że oglądanie tego spektaklu na ekranie nigdy nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z teatrem. Każdy, kto raz w życiu był na dobrym koncercie muzyki w filharmonii wie, że żadne, nawet najlepsze nagranie, nie zastąpi mu doświadczenia, przeżycia, +dotknięcia+ tej muzyki w sposób rzeczywisty” – mówiła Omilanowska.

Jak podkreśliła mimo swoich pewnych ograniczeń, „kultura w sieci jawi się jednak jako narzędzie realnego dostępu do treści kultury”.

Mówiąc o użytkownikach internetu w Polsce, w kontekście dostępności kultury w sieci, minister zwróciła uwagę: „Mam poczucie, że wielu młodych ludzi, którzy świetnie sobie radzą z surfowaniem, z wyszukiwaniem nowych rzeczy, nie ma świadomości tego, jak dużo można w sieci znaleźć i jak wielu rzeczy doświadczyć”.

Poświęcona twórczości Wojciecha Kilara kolekcja, stworzona w ramach portalu ninateka.pl, to jak informuje Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA), największa w internecie baza nagrań tego kompozytora. W kolekcji znajduje się ponad 130 utworów – od najbardziej znanych tematów muzycznych z „Draculi” Francisa Forda Coppoli czy „Portretu damy” Jane Campion, po mniej znane szerokiej publiczności wybitne utwory napisane dla estrady koncertowej i filharmonii, jak awangardowe „Riff62” i „Upstairs-Downstairs”, czy czerpiące z folkloru „Orawa”, „Krzesany” i „Kościelec 1909”.

Kolekcja ta jest, jak podkreślono, czymś więcej niż obszernym internetowym archiwum utworów kompozytora. „Jego twórczość została na nowo zbadana i opracowana przez zespół muzykologów pod kierunkiem dr hab. Iwony Lindstedt. Wykorzystano m.in. nowo odkryte materiały z archiwum prywatnego kompozytora. Kolekcja zawiera niepublikowane dotąd zdjęcia, szczegółowe omówienia utworów, wzbogacone o wypowiedzi samego twórcy, opinie krytyków i muzykologów, pochodzące najczęściej z okresu powstania dzieł.

Ważny jej element stanowi zakładka poświęcona kompozycjom napisanym przez Kilara na potrzeby kina. „Muzyka filmowa” gromadzi 50 fachowych tekstów, poświęconych najważniejszym ścieżkom dźwiękowym stworzonych przez artystę do polskich oraz zagranicznych produkcji, np. do: „Nikt nie woła” Kazimierza Kutza, „Lalki” Wojciecha Jerzego Hasa, „Struktury kryształu” Krzysztofa Zanussiego, „Ziemi obiecanej” i „Pana Tadeusza” Andrzeja Wajdy, „Dziewiątych wrót” Romana Polańskiego, a także „Draculi” Coppoli i „Portretu damy” Campion.

Tekstom towarzyszą nagrania oraz ok. 120 fragmentów filmów z motywami muzycznymi autorstwa Kilara.(PAP)

Categories: Kultura

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*