Polsko-włoski koncert Liry

W niedzielę 22 marca w kościele Naszej Pani, Matki Kościoła (Our Lady Mother of the Church) przy Lawrence Avenue i East River Rd. odbył się koncert muzyki polskiej i włoskiej w wykonaniu Zespołu Lira, od ponad 20 lat promującego muzykę nie tylko polską, ale też innych grup etnicznych w metropolii chicagowskiej.

W 2001 roku Lira otrzymała nagrodę od Chicago Commission on Human Relations za współpracę z innymi grupami etnicznymi – organizowanie wspólnych koncertów z zespołem afro-amerykańskim Ngoma, z lokalnymi zespołami meksykańskimi i Komitetem Amerykańsko-Żydowskim.
Poprzez taką współpracę Lira Ensemble promuje polską muzykę i dociera z nią do różnych środowisk.

Koncert w Our Lady Mo-ther of the Church został zorganizowany po raz pierwszy, a jego celem było upamiętnienie kulturalnego dziedzictwa Włochów, którzy ten kościół ufundowali, i Polaków, stanowiących obecnie znaczący procent mieszkańców tej części Chicago. Polskim akcentem są w kościele meble, zaprojektowane i wykonane przez Jerzego Kenara.

Powitał zebranych nowy proboszcz parafii, ksiądz Richard Klajbor, który pełni tę funkcję od pół roku, a przez kilkanaście lat kierował parafią na Młodziankowie. Proboszcz wygłosił krótkie, bardzo ciepłe przemówienie po polsku, po włosku i po angielsku.

Ksiądz Klajbor, którego prapradziadkowie przyjechali do Ameryki z Polski, współpracuje od wielu lat z Lucyną Migałą, dyrektorem artystycznym Liry. W swoich dotychczasowych parafiach organizował imprezy kulturalne, także w swojej obecnej parafii założył Koło Artys-tyczne.

Koncert rozpoczął się odśpiewaniem hymnu polskiego. Lucyna Migała powiedziała o historycznych związkach polsko-włoskich. Komentowała też poszczególne utwory w programie koncertu, w którym usłyszeliśmy polskie pieśni, m.in. „Czarną Madonnę”, dwie arie z oper Moniuszki, „Polały się łzy me” Ignacego Paderewskiego oraz pieśni ludowe „Mariackie hejnały” i „Polkę lubelską”.

W programie znalazły się popularne pieśni włoskie oraz arie z oper Giacomo Pucciniego i Giuseppe Verdiego, wykonywane przy akompaniamencie fortepianowym Daniela Surmy.

Szczególny aplauz publiczności zdobyły: „Ave Maria” w wykonaniu Theresy Enright, „Czarna Madonna”, którą śpiewała Diane Busko-Bryks, „O mio bambino caro” Pucciniego w wykonaniu Judith Partipilo Marth, śpiewaczki włoskiego pochodzenia oraz aria z opery „Madama Butterfly” Pucciniego w wykonaniu Ewy Kowcz.

Następny koncert Liry z tego cyklu jest zaplanowany na niedzielę 3 maja o godz. 2 po południu w kościele Pięciu Braci Męczenników (Five Holy Martyrs) przy 4327 S. Richmond Ave. Będzie przygotowany wspólnie z meksykańskim zespołem grającym na tradycyjnych instrumentach smyczkowych.
Program ma uczcić dwa święta narodowe: polski Dzień Konstytucji 3 Maja i meksykański Cinco de Mayo oraz stulecie utworzenia parafii Pięciu Braci Męczenników.

Przewiduje się niewielką opłatę za wstęp.
Bliższe informacje w parafii, tel.  (773) 5….
Tekst i zdjęcia:
Maria Zakrzewska

Categories: Kultura i Rozrywka

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*