Frida Kahlo i Yousuf Karsh – Styczeń w Art Institute of Chicago

W styczniu w Instytucie Sztuki zostaną otwarte trzy wystawy:

• The Beauty of the Beast: Artists and their Pets on 20th-Century Art. Artyści od starożytności chętnie malowali zwierzęta – stwory mityczne, alegoryczne, symboliczne, podkreślające status właściciela. Wielu współczesnych artystów, jak Frida Kahlo, przedstawiało własnych ulubieńców, dla innych, np. dla Pabla Picassa, zwierzęta były dogodnymi modelami.
Wystawa obejmuje książki ze zbiorów biblioteki muzealnej, przedstawia artystów i zwierzęta, które ich inspirowały. 
Od 7 stycznia do 16 marca w czytelni Ryerson Library.
• Soaring Peaks, Lofty Spirits. Wybór zainspirowanych górskimi krajobrazami chińskich obrazów, powstałych w ciągu czterech ostatnich stuleci. 
Od 16 stycznia do 12 kwietnia w galerii 108.
• Yousuf Karsh: Regarding Heroes. Portrety Yousufa Karsha rozpoznajemy na pierwszy rzut oka. Jego modelami byli między innymi: Ernest Hemingway, Georgia O’Keefe, Albert Einstein, Winston Churchill i Marian Anderson. Jednak wielki fotograf przeszedł długą drogę do sławy. Nastoletni Ormianin uciekł z Turcji do Syrii, a potem do Kanady, gdzie mieszkał z wujem fotografem, ucząc się od niego zawodu. Miał studio w Ottawie do 1992 r. Światową renomę zyskał mu portret Winstona Churchilla z 1941 r.
Retrospektywna wystawa, zorganizowana w stulecie urodzin Karsha, obejmie sto fotografii spośród ponad dwustu jego mistrzowskich prac, podarowanych muzeum przez wdowę, Estrellitę Karsh.
Od 22 stycznia do 26 kwietnia w galeriach 1–4.
W styczniu zamknięte zostaną dwie wystawy:
• Henri Cartier-Bresson and the Art of Photography of Paris. W stulecie urodzin wielkiego francuskiego fotografa – porównanie jego prac z rysunkami, grafiką i malarstwem Salvadora Dali, Giorgia de Chirico, Matisse’a, Mondriana i Picassa.
Do 4 stycznia 2009 w galerii 1.
• Of National Interest: Photographs from the Collection. Gustave Le Gray fotografował na zlecenie Napoleona III ćwiczenia wojskowe, August Sander z własnej inicjatywy sporządził katalog warstw społecznych w Niemczech, a Robert Frank pokazał życie w USA jako konformistyczne, płytkie i rozbite. 
Do 11 stycznia 2009 w galeriach 2-4.
W dalszym ciągu można oglądać:
• East Asian Ceramics: Then and Now. Okazy współczesnej ceramiki z Chin, Japonii i Korei są zestawione z ich dawnymi odpowiednikami. W każdym przypadku współczesny artysta tworzy całkowicie nowoczesne dzieło sztuki. 
Do 1 lutego w gal. 109.
• The Bill Peet Storybook Menagerie. Po 27 latach pracy jako główny artysta-animator Walta Disneya Bill Peet poświęcił się ilustrowaniu książek dla dzieci. Na wystawie: szkice z okresu „disneyowskiego” i ilustracje z książek. 
Do 24 maja w galeriach 15-16.
• Deft Hands, Discerning Eyes: Chinese and Korean Ceramics from the Harry B. and Bessy K. Braude Memorial Collection. 
Najważniejsze eksponaty pochodzą z okresu chińskiej dynastii Tang (VII i VIII w.) i dynastii Song (X-XIII w.). Pokazana jest też inspirowana nimi współczesna ceramika koreańska.
Do 7 czerwca w galerii 106.
• Daniel Burnham’s Plan of Chicago. Monumentalny plan Chicago, sporządzony w 1909 roku, bezprecedensowy projekt urbanistyczny, w dużym stopniu zrealizowany. Burnham promował koncepcję miasta z dużą przestrzenią publiczną. Mapy, wykresy, rysunki w perspektywie i akwarele. 
Do 15 grudnia w gal. 24.
Stałe wystawy:
• The New Alsdorf Galleries. Sztuka Indii, Azji południowo-wschodniej, Himalajów i islamu.
Galerie 140–142.
• Impressionist and Post-Impressionist Collection. Po półrocznej nieobecności zbiory wracają do muzeum Instytutu Sztuki.
Galerie 201, 230 i 240–249.
• Big, Small. Odwrócenie skali – wielkie przedmioty w miniaturze i małe w powiększeniu.
Galeria 10.
• Death on the Nile. Rzeźbione wizerunki Antinousa, młodego towarzysza podróży cesarza Hadriana. 
Galeria 153.
• Zero Gravity: The Art Institute, Renzo Piano, and Building for a New Century.
Galeria 50.
• Faces, Places, and Inner Spaces. Edukacyjna ekspozycja dzieł sztuki z różnych kultur, okresów i regionów.
Galeria 14 (Kraft Center).
• The Touch Gallery. Jak zmysł dotyku pomaga w odbiorze dzieła sztuki. 
Galeria 10.
• Ruling Families. Wizerunki władców na rzymskich monetach. Galeria 15.
• • •
The Art Institute of Chicago znajduje się przy 111 S. Michigan Avenue. 
Godziny otwarcia: 
• od poniedziałku do środy i w piątki 10:30 rano – 5 po południu,
• w czwartki 10:30 – 8 wieczorem,
• w soboty i niedziele 10 rano – 5 po południu.
Wstęp – dorośli $12, dzieci od 12 lat, studenci i seniorzy (od 65 lat) $7. Dzieci poniżej 12 lat wchodzą bezpłatnie. 
Inf.: tel. (312) 443-3600 i www.artic.edu. 
Oprac.: K. Cygielska
Mieszkańcy Chicago należący do Chicagowskiej Biblioteki Publicznej mogą wypożyczyć w dowolnym oddziale biblioteki kartę „Check Us Out”, uprawniającą do bezpłatnego wstępu do dziewięciu muzeów, w tym do Art Institute.

Categories: Kultura i Rozrywka

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*