We wrześniu w Instytucie Sztuki rozpocznie się całoroczny program, ukazujący znaczenie terminu „nowoczesność”:
• 500 Ways of Looking at Modern. Program został stworzony w oparciu o współpracę Art Institute, Chicago Symphony Orchestra, Hubbard Street Dance Chicago i Poetry Foundation i obejmie wystawy, przedstawienia, odczyty i inne imprezy, prezentują nowoczesność z perspektywy artystów, kuratorów, tancerzy, dyrektorów muzeów, muzyków, poetów i naukowców.
Od 1 września do 30 czerwca 2010.
Muzeum planuje na wrzesień otwarcie wystawy:
• On the Scene: Jason Lazarus, Wolfgang Plöger, Zoe Strauss. To już trzecia wystawa Działu Fotografii Instytutu Sztuki z cyklu „On the Scene”, pokazującego nowe prace interesujących młodych artystów. Nowa wystawa obejmie prace Lazarusa (ur. 1975), Plögera (1972) i Straussa (1970).
Od 19 września do 24 stycznia 2010 w galerii 188.
Zamknięte zostaną wystawy:
• Cy Twombly: The Natural World, Selected Works 2000–2007. Improwizowany zapis Twombly’ego łączy rysunek, malarstwo i symboliczne gesty w poszukiwaniu bezpośredniej, intuicyjnej ekspresji.
Do 13 września w Abbott Galleries (Modern Wing).
• Modern and Contemporary Work on Paper. Wystawa, obejmująca około 80 prac, rzadko pokazywanych ze względu na ich wrażliwość na światło, zorganizowana z okazji otwarcia Modern Wing.
Do 13 września w galeriach 124–127.
• A case of Wine: From King Tut to Today. Dzieła sztuki i wyroby artystyczne związane tematycznie z winem, m.in. europejskie dzbany, puchary i kielichy do wina od starożytności do XIX wieku oraz obrazy mistrzów holenderskich, przedstawiające sceny biesiadne; łącznie prawie 300 eksponatów, w tym wypożyczone z muzeów i prywatnych kolekcji.
Do 20 września po wschodniej stronie Regenstein Hall.
• Beyond Golden Clouds: Japanese Screens from the Art Institute of Chicago and the Saint Louis Art Museum. Należące i do sztuki użytkowej, i do sztuk pięknych, japońskie malowane parawany zachwyciły zachód w XVI wieku. Wystawa oferuje rzadką możliwość oglądania ich wielu rozmaitych stylów, formatów, rozmiarów i materiałów (jedwab, papier, glina, lakier).
Do 27 września w Regenstein Hall.
W dalszym ciągu można oglądać:
• Arts of 17-th Century China. Malarstwo, grafika, ceramika i rzeźby ujawniają różnice w estetyce – jedne w tradycyjnym stylu, inne zaskakująco nowatorskie.
Do 25 października w galerii 108.
• Picture Perfect: Art from Caldecott Award Books, 2006-2009. Association for Library Service to Children przyznaje co roku najlepszym ilustrowanym książkom dla dzieci Caldecott Medal, nazwany od XIX-wiecznego angielskiego ilustratora, Randolpha Caldecotta. Na wystawie znalazło się 17 odznaczonych książek.
Do 8 listopada w Ryan Education Center i galerii 10.
• Zarina Bhimji: Out of Blue. Film „Out of Blue” Zariny Bhimji to abstrakcyjna narracja o poczuciu winy, żałobie i stracie, oparta na specyficznych faktach geopolitycznych, historycznych i autobiograficznych. Artystka pochodzenia indyjskiego w 1972 roku jako ośmioletnie dziecko mieszkała z rodziną w Ugandzie. Wtedy to generał Idi Amin wydalił z kraju tysiące południowych Azjatów. Bhimji poprzez światło, kolor i fakturę rejestruje na filmie obecną Ugandę, aby dać świadectwo niedawnej przeszłości.
Do 15 listopada w galerii 186.
• Daniel Burnham’s Plan of Chicago. Monumentalny plan Chicago, sporządzony w 1909 roku, bezprecedensowy projekt urbanistyczny, promujący wiele przestrzeni publicznej, w dużym stopniu zrealizowany. Mapy, wykresy, rysunki i akwarele.
Do 15 grudnia w gal. 24.
• Deft Hands, Discerning Eyes: Chinese and Korean Ceramics from the Harry B. and Bessy K. Braude Memorial Collection.
Najważniejsze eksponaty pochodzą z okresu chińskiej dynastii Tang (VII i VIII w.) i dynastii Song (X-XIII w.). Pokazana jest też inspirowana nimi współczesna ceramika koreańska.
Do 10 stycznia 2010 w galerii 106.
Stałe wystawy:
• The New Alsdorf Galleries. Sztuka Indii, Azji południowo-wschodniej, Himalajów i islamu.
Galerie 140–142.
• Impressionist and Post-Impressionist Collection. Po półrocznej nieobecności zbiory wracają do muzeum Instytutu Sztuki.
Galerie 201, 230 i 240–249.
• Big, Small. Odwrócenie skali – wielkie przedmioty w miniaturze i małe w powiększeniu.
Galeria 10.
• Death on the Nile. Rzeźbione wizerunki Antinousa, młodego towarzysza podróży cesarza Hadriana.
Galeria 153.
• Zero Gravity: The Art Institute, Renzo Piano, and Building for a New Century.
Galeria 50.
• Faces, Places, and Inner Spaces. Edukacyjna ekspozycja dzieł sztuki z różnych kultur, okresów i regionów.
Galeria 14 (Kraft Center).
• The Touch Gallery. Jak zmysł dotyku pomaga w odbiorze dzieła sztuki.
Galeria 10.
• Ruling Families. Wizerunki władców na rzymskich monetach. Galeria 15.
• • •
The Art Institute of Chicago znajduje się przy 111 S. Michigan Avenue.
Godziny otwarcia:
• od poniedziałku do środy 10:30 rano – 5 po południu,
• w czwartki i piątki 10:30 – 9 wieczorem,
• w soboty i niedziele 10 rano – 5 po południu.
Wstęp: dorośli $18, dzieci od 15 lat, studenci i seniorzy (od 65 lat) $12. Dzieci poniżej 14 lat wchodzą bezpłatnie. Mieszkańcy Chicago (z dowodem zamieszkania) płacą o $2 mniej.
W czwartki i piątki w godz. 5 po południu – 9 wieczorem wstęp bezpłatny.
Cena biletu obejmuje wystawy specjalne i szatnię.
Inf.: tel. (312) 443-3600 i www.artic.edu.
Oprac.: K. Cygielska
Mieszkańcy Chicago należący do Chicagowskiej Biblioteki Publicznej mogą wypożyczyć w dowolnym oddziale biblioteki kartę „Check Us Out”, zapewniającą bezpłatny wstęp do dziewięciu muzeów, w tym do Art Institute.