Perypetii TV Polonia ciąg dalszy

Abonenci amerykańskiej telewizji satelitarnej Direct TV, odbierający za jej pośrednictwem Telewizję Polonia, są powiadamiani listownie o planowanym zakończeniu emisji TV Polonia. W zredagowanym po angielsku i po polsku liście Direct TV informuje, że od 1 kwietnia 2010 roku polskie programy na Direct TV “przestaną być dostępne” . Osobom pragnącym nadal odbierać TV Polonia Direct TV radzi skontaktować się z siecią satelitarną GlobeCast.

 

 

Direct TV to amerykański potentat telewizji satelitarnej, posiadający około 18 milionów abonentów, którzy mają do dyspozycji kilkaset kanałów transmitowanych za pośrednictwem sieci geostacjonarnych satelitów telekomunikacyjnych. Od innych sieci wyróżnia się również tym, że regularnie zwycięża w sondażach poziomu zadowolenia klientów. I dlatego, gdy w listopadzie 2006 roku Direct TV zaczęła transmitować w USA program TV Polonia, TVP3 (obecnie TVP Info), Tele 5 oraz program I i III Polskiego Radia, polonijni odbiorcy mieli powód do radości. Sądzili bowiem, że skończyła się peregrynacja TV Polonia, która uprzednio była nadawana z ciągle zmieniających się platform satelitarnych, tracąc po drodze odbiorców zmęczonych następującymi po sobie zmianami, koniecznością zakupu nowego sprzętu, instalacją wciąż nowych anten itd.

 

Przed wejściem na Direct TV Telewizja Polonia była emitowana z drugiej co do wielkości w USA sieci satelitarnej Dish Network. Oprócz tego od lat 90. TV Polonia nadaje za pośrednictwem satelitarnej sieci GlobeCast, która jednak nie ma najlepszej opinii wśród polonijnych telewidzów. Narzekają oni głównie na kłopoty z odbiorem i nieskuteczność interwencji w dziale obsługi klientów. GlobeCast, należący do francuskiego giganta telekomunikacyjnego France Telecom, emituje do odbiorców w Ameryce Północnej kanały telewizyjne, których nie kwapi się transmitować żadna licząca się amerykańska platforma satelitarna. Są to kanały irańskie, afgańskie, z Kambodży, Erytrei i Albanii. GlobeCast jest jedyną siecią, która transmituje do Ameryki anglojęzyczną edycję telewizji Al Jazeera często oskarżanej o wspieranie terroryzmu. Najnowsza decyzja Direct TV o zakończeniu transmisji programu TV Polonia oznacza, że od 1 kwietnia GlobeCast będzie jedynym nadawcą TV Polonia w Ameryce. W odróżnieniu od Direct TV, gdzie koszt sprzętu do odbioru programu oraz jego instalacji ponosi firma, polonijni telewidzowie, którzy będą chcieli teraz podążyć za TV Polonia do sieci GlobeCast, muszą liczyć się z wydatkiem ponad 200 dolarów na sprzęt i jego zamontowanie.

 

Prawo do rozpowszechniania w Stanach Zjednoczonych sygnału TV Polonia posiada – w oparciu o wieloletnią umowę z Telewizją Polską S.A. – amerykański biznesman polskiego pochodzenia Robert Spański i jego firma – Telewizja Polska USA, Inc. z siedzibą w Schaumburg, Illinois, na przedmieściach Chicago. Jak powiedział „Dziennikowi Związkowemu” R. Spański, firma Direct TV kończy współpracę z TV Polonia, gdyż zajmowane dotychczas przez polskie programy pasmo transmisyjne postanowiła przeznaczyć na emisję kanałów wysokiej rozdzielczości – HD.

 

”Telewizja Polska USA, Inc. nie była w stanie przekonać sieci Direct TV, by kontynuowała nadawanie polskich programów. Nikt nie może zmusić dystrybutora do kontynuowania emisji programów, których ten z sobie znanych powodów nie chce”. Spański jest jednak optymistą: „Teraz zależy to od samych telewidzów oraz instalatorów sprzętu odbiorczego, którzy mogą zwrócić się do swojego dytrybutora z sugestiami, jakich programów chcą. Powstała bowiem wyjątkowa okazja, aby wszystkie polskie programy znalazly się w jednym systemie satelitarnym. Jednak to Dish Network musi tego chcieć, bo to oni podejmują decyzje, czy i na jakich warunkach będą oferowali takie a nie inne programy.”

 

“Dziennik Związkowy” skontaktował się też z Direct TV, pytając o przyczyny zakończenia emisji polskich programów.  ”Było to podyktowane względami biznesowymi” – odpowiedziała firma.

 

Wszelkie zmiany w sposobie transmitowania Telewizji Polonia w Stanach Zjednoczonych zwykły budzić w środowisku polonijnym sporo emocji, bo przez szereg lat od swego debiutu w USA, przed blisko 15 laty, TV Polonia była jedynym polskim kanałem telewizyjnym docierającym do Ameryki. Była to – co więcej  telewizja znana wielu amerykańskim Polakom z czasów, gdy mieszkali w Polsce. Sytuacja uległa zmianie po tym, jak na rynek amerykański weszły prywatne telewizje z Polski: Polsat oraz TVN. Trafiły one od razu do renomowanej sieci Dish Network zaraz po tym, jak po sporze o wyłączność transmisji opuściła ją TV Polonia. W ten sposób i Polsat, i TVN zyskały wielu widzów.

 

Jednakże pod względem programowym to właśnie TV Polonia z audycjami poruszającymi sprawy istotne dla Polonii, z zasobnym archiwum polskich filmów oraz programami przybliżającymi polonijnemu odbiorcy Polskę, bardziej odpowiada zapotrzebowaniom polonijnego odbiorcy w Ameryce niż Polsat i TVN. Wraz z zakończeniem transmisji polskich programów przez Direct TV Telewizja Polonia utraci z pewnością sporą liczbę swych odbiorców w kraju z najliczniejszą Polonią – Stanach Zjednoczonych.

 

Wojciech Minicz

Categories: Komentarze

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*