Niepogoda dla imigrantów

 

Mężczyzna protestuje na granicy USA - Meksyk, w miejscowości Naco w Ariconie fot.Saul Loeb/EPA

Mężczyzna protestuje na granicy USA – Meksyk, w miejscowości Naco w Ariconie fot.Saul Loeb/EPA

Kilka dni temu Juan Francisco Lopez-Sanchez zastrzelił na nabrzeżu San Francisco 32-letnią kobietę spacerującą razem z ojcem. Zbrodnia, niewątpliwie godna potępienia, dała asumpt do kolejnej nagonki na imigrantów, przede wszystkim nielegalnych. 

Sprawa trafiła na czołówki serwisów informacyjnych dzięki postaci Donalda Trumpa. Miliarder i inwestor nieruchomościowy wywindował się na czoło wyścigu kandydatów Partii Republikańskiej o nominację do Białego Domu. Popularność zapewniły mu ostre ataki na konkurentów i wypowiedzi na temat nielegalnych imigrantów z Meksyku, których otwarcie i bez ogródek nazywa gwałcicielami i handlarzami narkotyków. Trump pokazał przy tym, że jeżeli fakty mówią inaczej, to tym gorzej dla faktów. Mówił na przykład o rosnącej liczbie nielegalnych imigrantów, podczas gdy ich liczba spadła w ciągu ostatnich 8 lat o około milion i dziurawej granicy, na której w rzeczywistości zatrzymuje się ostatnio proporcjonalnie dużo więcej amatorów nielegalnej imigracji do USA. Trump głośno wzywa do budowy szczelnego muru granicznego i masowych deportacji, co i z ekonomicznego, i z logistycznego punktu widzenia jest praktycznie niewykonalne.

Pomarzyć o reformie

Wypowiedzi Trumpa i innych konserwatywnych przeciwników imigracji w stawce 16 kandydatów do Białego Domu zaważyły na atmosferze otaczającej nowo przybyłych. Dodatkowego napięcia dostarcza też spór prawny o legalność ogłoszonych przez Baracka Obamę dwóch programów zawieszenia deportacji – DACA i DAPA – z których mogłoby skorzystać w sumie nawet do 5 milionów osób. Rozporządzenia Obamy zostały jednak zakwestionowane przez 26 stanów i nie weszły w życie, pozostawiając nielegalnych imigrantów w stanie zawieszenia. W tej atmosferze praktycznie nikt nie mówi już serio o czymś takim jak reforma imigracyjna, która radykalnie zmieniłaby niesprawny system. Lata 2007 i 2013, kiedy projekty ustaw pięły się po szczeblach legislacyjnych w Kongresie, są już tylko wspomnieniem. Dziś z planów „ścieżki do obywatelstwa” dla nielegalnych imigrantów (nawet obwarowanej drastycznymi warunkami) rezygnują nawet umiarkowani kandydaci Partii Republikańskiej na prezydenta, którzy jeszcze kilka lat temu popierali podobne rozwiązania. Republikanie nie słuchają nawet wielkiego biznesu i farmerów, którzy od lat mówią, że potrzebują imigrantów do pracy. Dostaje się też miastom-sanktuariom, gdzie policja nie informuje władz imigracyjnych o zatrzymaniach. To dlatego Lopez-Sanchez mógł po pięciu deportacjach i kilku wyrokach wrócić spokojnie do San Francisco.

Kto tu jest przestępcą?

Szeroko nagłaśniane przez media zbrodnie i incydenty, jak aresztowanie Meksykanina po morderstwie w San Francisco, mogą łatwo być wykorzystane do rozpowszechniania stereotypu, że imigranci, zwłaszcza nielegalni, częściej niż Amerykanie popełniają przestępstwa z użyciem przemocy. Donald Trump może też bezkarnie mówić o „setkach tysięcy” nielegalnych imigrantów popełniających różne przestępstwa. Papier, eter i internet są cierpliwe, ale media – od liberalnego CNN po konserwatywny „Wall Street Journal” Ruperta Murdocha – zgodnie przypominają, że nie jest to prawda.

Dan Russell z San Diego w Kalifornii, członek “Minuteman Project”, tropi nielegalnie przekraczających granicę USA-Meksyk w Naco w Arizonie fot.Saul Loeb/EPA

Dan Russell z San Diego w Kalifornii, członek “Minuteman Project”, tropi nielegalnie przekraczających granicę USA-Meksyk w Naco w Arizonie fot.Saul Loeb/EPA

W Kalifornii, gdzie odsetek przybyszów zza południowej granicy jest bardzo wysoki, wskaźnik osób przebywających za kratami wynosi 813 na każde 100 000 mieszkańców, ale w przypadku imigrantów – nielegalnych i legalnych – tylko 297

Wystarczy porównać badania Immigration Policy Center, z których wynika, że mimo gwałtownego wzrostu populacji nielegalnych imigrantów (obecnie ponad 11 milionów osób) w USA spada liczba przestępstw z użyciem przemocy oraz pospolitych kradzieży. Także liczba więzionych imigrantów – legalnych i nielegalnych – jest proporcjonalnie dużo niższa niż w przypadku populacji urodzonej w USA. Generalnie nowo przybyli boją się po prostu zadzierać z prawem. Według American Community Survey odsetek osób przebywających w więzieniach wynosi w USA wśród dorosłych mężczyzn 3,3 proc., a wśród urodzonych za granicą o połowę mniej – 1,6 procent. A trzeba pamiętać, że część odizolowanych imigrantów znalazła się za kratami za przestępstwa imigracyjne, za które przecież nie wsadza się obywateli. Co więcej – według „Wall Street Journal” – reguła ta dotyczy nie tylko „grzecznych” z natury Chińczyków, Hindusów i innych Azjatów, ale wszystkich grup etnicznych. Latynosów nie wyłączając. Na przykład w Kalifornii, gdzie odsetek przybyszów zza południowej granicy jest bardzo wysoki, wskaźnik osób przebywających za kratami wynosi 813 na każde 100 000 mieszkańców, ale w przypadku imigrantów – nielegalnych i legalnych – tylko 297. „Urodzeni poza USA, którzy stanowią około 35 proc. dorosłej populacji Kalifornii, stanowią jedynie 17 proc. penitencjariuszy zakładów karnych” – czytamy w raporcie Public Policy Institute of California. Z kolei „WSJ” powołuje się na badania Federal Reserve Bank of Chicago, z których wynika, że obecne pokolenie imigrantów jest jeszcze w mniejszym stopniu skłonne do popełniania przestępstw niż imigranci z lat 80.

Nie dla amnestii podczas demonstracji w Las Vegas fot.Michael Nelson/EPA

Nie dla amnestii podczas demonstracji w Las Vegas fot.Michael Nelson/EPA

Po prostu – rozmawiać

O imigracji można rozmawiać rzeczowo i sensownie. Także na prawicy. Przecież zarówno sen. Marco Rubio jak i sen. Lindsey Graham sami pracowali nad projektami reformy imigracyjnej. Jeb Bush wspierał podobne projekty, a także był współautorem książki na ten temat. Doświadczeniami z problemami imigracyjnymi może się podzielić Rick Perry, który przez długie lata rządził jako gubernator Teksasem. Tymczasem dyskusję na ten temat zdominowały niezdrowe emocje i atmosfera sprzyjająca rozpowszechnianiu stereotypów. To niebezpieczny moment dla Partii Republikańskiej, bo grozi jej alienacja od kolejnej ogromnej rzeszy potencjalnych wyborców, po Afroamerykanach. Latynosi są dziś najliczniejszą mniejszością etniczno-rasową w USA i wszystkie prognozy demograficzne wskazują, że będą rośli w siłę. Nie brak politologów twierdzących, że bez ich poparcia nie da się już w USA wygrać wyborów prezydenckich. Tymczasem po wypowiedziach Trumpa i jego pojawieniu się na wiecu w Las Vegas razem z szeryfem Maricopa County w Arizonie Joe Arpaio Latynosi zaczęli odcinać się od republikanów.

Gwiazda Donalda Trumpa zgaśnie bardzo szybko, bo jako ogólnokrajowy kandydat jest „niewybieralny” – nie ma żadnych szans na republikańską nominację. Zapewne będziemy jeszcze świadkami kilku jego fajerwerków słownych, tak jak i innych co bardziej radykalniejszych kandydatów chcących zwrócić na siebie uwagę republikańskich wyborców i utrzymać się w grze o nominację. Oby po tej fazie kampanii nie pozostał nam niesmak i wrażenie, że spora część zwolenników Partii Republikańskiej nas, imigrantów, po prostu nie lubi.

Jolanta Telega

j.telega@zwiazkowy.com

Categories: Imigracja

Comments

  1. tom
    tom 18 lipca, 2015, 17:17

    Donald ma za zadanie rozpentac emigrantow .idny kandydat powie bedzie amnestia jak mnie wybiora

    Reply this comment
  2. roman
    roman 18 lipca, 2015, 18:45

    Panstwo ktore nie potrafi albo niechce zabezpieczyc swojej granicy wczesniej czy pozniej przestanie istniec. Problem nielegalnych nalezy rozwiazac stopniowo ich legalizujac. Natomiast kryminalistow nalezy deportowac i uniemozliwic im powrot przez zielona granice. To co dzieje sie obecnie to parodia prawa. Obecna administracja jest glownym sprawca pogardy dla prawa, a DOJ powinien zmienic nazwe na Department Niesprawiedliwosci i bezprawia.

    Reply this comment
  3. Nick
    Nick 18 lipca, 2015, 20:33

    „Oby po tej fazie kampanii nie pozostał nam niesmak i wrażenie, że spora część zwolenników Partii Republikańskiej nas, imigrantów, po prostu nie lubi.”
    Redaktorce cos sie pomylilo, najwyrazniej brak wyksztalcenia jest przeszkoda w rozpoznaniu NIELEGALNYCH przybyszów którzy sa w tym kraju NIELEGALNIE.
    Kazdego imigranta który jest w tym kraju legalnie witamy z otwartymi ramionami.

    Reply this comment
  4. iwka
    iwka 19 lipca, 2015, 11:13

    A ja popieram dzialania Donalda Trumpa,to jest bardzo madry czlowiek,niech ktos wreszcie zajmie sie ta cholota ktorej sie nie chce pracowac,ktora tylko zeruje na pomocy socjalnej,ktora plodzi po osmioro dzieci nie zastanawiajac sie czy jest w stanie to wykarmic a przeciez mamy 21 wiek.Szlag mnie trafia widzac te kobiety dopasione jak spaceruja,i w dodatku wszystkie one to samotne matki ,bo takiej wszystko sie na dzieci nalezy bo tutaj urodzone.Popatrzcie w Mc Donald one sa od rana do wieczora a czlowiek po pracy spiepsza do domu aby zrobic obiad bo to taniej .

    Reply this comment
  5. SAbina
    SAbina 20 lipca, 2015, 14:43

    Amerykanskie prawo wobec nielegalnych matek ,to obraza ,rozmnazaja sie jak krolice i czekaja na zycie i utrzymywanie za darmo,sa tepe ,nie pracuja i nie ucza sie ,bo po co ?????
    LATYNOSI STANOWIA 53 PROCENT populacji ,zaraza i darmozjady
    ci co pracuja musza placic taxy na takie barchlo coz dla ncih to USA ,raj na ziemi ,nie potrzeba pracowac ,tylko sie rozmnazac ,jak w krajach 3-swiata
    potrzebny porezydent ,ktory zakonczy taka egzytencje nielegalnych emigrantow…..

    Reply this comment
  6. Polka
    Polka 21 lipca, 2015, 17:29

    Sabina wróć do szkoły

    Reply this comment
    • SAbina
      SAbina 23 lipca, 2015, 10:01

      nie wiesz ,ze na amerykanskich kaybordach ,nie ma poslkich liter ani polskiego jezyka???????
      to musisz byc z Polski ,lepiej nie przyjezdzaj do Stanow, bo nikt ciebie nie bedzie rozumial po polsku na amerykanski angielski jestes za ciemna

      Reply this comment
      • Agnes
        Agnes 23 lipca, 2015, 18:00

        Sabina Nie pograżaj się!- jak widzisz jest język polski i polskie znaki diakrytyczne na”kaybordzie”tak na marginesie keyboard!

        Reply this comment
  7. Agnes
    Agnes 22 lipca, 2015, 14:17

    Polka niestety Sabina ma racje jest coraz więcej Latynosów czasami mam wrażenie ze cześciej słyszę hiszpański aniżeli angielski… Maja po kilkoro dzieci to rownież fakt maja na dzieci ubezpieczenia i food stamps i wydaje mi sie ze to wszystko!-jestem rownież nielegalnie i jedyne co mam od państwa na dziecko to ubezpieczenie bo po prostu nie stać mnie na takowe ubezpieczenie!

    Reply this comment
    • Sabina
      Sabina 23 lipca, 2015, 19:50

      absolutnie nie na wszystkich jest polski jezyk ,moze tam gdzie jest wielu polakow ,nie tu w Californii i Arizonie
      ja mam juz swoje lata i oczy zmeczone, dlatego zdarzaja mi sie bledy, mam obywatelstwo od wielu lat ,przyjechalam do Stanow ,legalnie ,jako do meza , obywatela USA , na wizie emigracyjnej JESTEM Z NIM DO DZISIAJ ,nigdy nie zdecydowalabym sie
      na zycie nielegalnego emigranta , bo to na obczyznie jest dramatem
      dziwi mnie to ze masz tyle sily i odwagi by znosic los nielegalnego pobytu
      pozdrawiam i szczescia zycze

      Reply this comment
      • Agnes
        Agnes 24 lipca, 2015, 15:39

        Nie ma znaczenia gdzie jesteś- skoro nie masz to czas zmienić komputer na troche nowszy model- ot cała filozofia! I w CA jak i w AZ są Polacy ( mniej niż w NY czy Chicago ale są ) mi jest to bez znaczenia gdzie ja jestem będę – mam dom syna i chyba to mnie w pewnym sensie zatrzymuje- ja na prawdę nie muszę tu być „w Pl miałam Amerykę!”- jak każą sie wynosić to wsiądę w samolot sprzedam dom i tyle…

        Reply this comment
  8. olek
    olek 24 lipca, 2015, 17:01

    Agnes to po jasna cholere ty tutaj siedzisz jezeli ty w Polsce mialas Ameryke ,chyba jestes marzycielka albo niespelna rozumu osoba,nie lubie takich osob jak ty bo wyzej piszesz ze nie stac cie na ubezpieczenie , wiec zastanow sie co piszesz

    Reply this comment
    • Agaa
      Agaa 24 lipca, 2015, 17:20

      Olek wyobraź sobie masz męża który nie chce wracać..co mam sie rozwieść?zreszta nie będę swojego życiorysu pisać….zastanow sie co ty piszesz pokaz mi Polaków których jest stać na prywatne ubezpieczenie w USA ?( są baaaaardzo nieliczni moze) większość idzie do fabryk itd tam gdzie maja ubezpieczenia . Nie stać mnie bo jestem nielegalniie!!!sadze ze ciebie rownież na takowe nie stać bądź masz od państwa albo pracodawcy! Zorientuj sie ile kosztuje dom i ubezpieczenie!!!tak rodzice ciagle mi mówią po co ja tu jeszcze jestem…. Chyba głownie chodzi mi zeby tu wykształcić syna i dlatego tu jeszcze jestem !

      Reply this comment
  9. iwka
    iwka 24 lipca, 2015, 17:12

    Ha ha ha pisze do Agnes to na dom cie stac a na ubezpieczenie dla syna nie ? Wlasnie przez takich ludzi Ameryka idzie na dno ! Lepiej bedzie jak jednak siadziesz do tego samolotu!!!!

    Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 24 lipca, 2015, 17:22

      Ciebie i na dom i na ubezpieczenie nie stać! Hahahaha mogę sie założyć ze masz ubezpieczenie albo od państwa albo od pracodawcy!albo wcale i sie wymądrzasz
      ..

      Reply this comment
  10. Agnes
    Agnes 24 lipca, 2015, 17:27

    Iwka pomysl logicznie dom(znaczy kredyt)- tak czy siak musiałabym gdzieś mieszkać ) płacić rent itd wiec wole spłacać kredyt!

    Reply this comment
    • Sabina
      Sabina 24 lipca, 2015, 18:03

      ja nie potrzebuje polskiego jezyka , jestem za Amerykanami i pracuje tylko z amerykanami, zaden nielegalny emigrant nie wlascicieluje domu ,bo nie dostanie prawnie od bankow kredytu czy tzw.morgage ,wiec cyganisz z tym domem
      ja posiadam dobre ubezpieczenia z Uniwerstytetu w TUCSON, WLASCICIELUJE WIELKI DOM , mam otwarte kredyty na wielkie sumy
      i nie lubie tych co oszukuja a widac ,ze ty lubisz klamac , po co ?????
      klamstwo ma krotkie nogi ,pewnego dnia nikt ciebie nie bedzie chcial sluchac

      Reply this comment
      • Agnes
        Agnes 24 lipca, 2015, 18:30

        Tak?- nie dostanie kredytu zorientuj sie!

        Reply this comment
      • Agnes
        Agnes 24 lipca, 2015, 18:41

        Ciekawa jestem kto tu cygani być moze znów jesteś zmęczona… Nie wiem jako kto pracujesz na tym uniwersytecie ale „morgage” pisze sie mortgage! Widać mało wiesz – wiesz ilu ludzi (Polaków)ma domy kredyty będąc nielegalnie? Żyją tak jak ty płaca podatki itd…i niestety nie maja zwrotów podatków tak jak ci co maja”papiery”

        Reply this comment
  11. olek
    olek 24 lipca, 2015, 18:17

    Do Agnes. Naprawde pisze sie razem !!!!

    Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 24 lipca, 2015, 18:33

      🙂 dobrze ze chociaż niechcący zrobiłam błąd … Bo na odp. Nie mam na co liczyć pozdrawiam

      Reply this comment
  12. olek
    olek 24 lipca, 2015, 19:10

    No nie masz co liczyc bo ja lubie dyskusyje logiczne i madre a ty tylko sie przechwalasz jestes pustoglowiem i wspolczuje twojemu mezowi

    Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 24 lipca, 2015, 19:29

      Kim Ty jesteś ze mnie oceniasz???? Zastanów sie lepiej nad sobą z Tobą nie ma o czym dyskutować i nie ubliżaj !- ja tobie nie ubliżam- i ty niby uważasz sie za „mądrego” phi…logicznie i mądrze wg ciebie to ubliżanie nieznajomej osobie… Oceniłeś mnie po 2-3postach ( tyko nie pisz ze tyle wystarczy) po prostu brak ci argumentów albo prawda w oko kole…

      Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 24 lipca, 2015, 20:15

      Olek pisze sie dyskusję a nie dyskusYje!!!!!

      Reply this comment
  13. prawda
    prawda 24 lipca, 2015, 19:53

    znalazla sie klamczucha ,co wali innych w traba ,moze ma konkubina ,nie meza, gdyby ma sie meza obywatela usa, to nie jest sie nielegalna osoba,
    nielegalna nie ma pozwolenia na prace ,ani socjal security karty,
    czyli tylko prace dorywcze lub na czarno , zaden bank takim nie daje kredytow ,ani domow ,chyba ze na falszywych dokumentach
    AGNES nie wie o czym pisze ,pisze same bzdury, bajery i bajki , nie stac ja na ubezpieczenie ,ale udaje kogos kim nie jest ,wali sama byki ,ale innych krytykuje za bledy ,jak taka cwaniara jestes ,to dlaczego nawet nie umiesz zalatwic sobie legalnego pobytu??????

    Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 25 lipca, 2015, 09:00

      Prawda daje! Pójdź do Polish &osłabić..:) udziela ci wszysstkich informacji :)- cos pokręciłeś w odp.
      Odnośnie męża obywatela czytj czytj czytaj to Sabina pisała:)
      Skąd wy ludzie jesteście?- tu gdzie ja jestem dużo ludzi bez papierów ma kredyty na dom samochód!!!
      „Walić”to ty sobie możesz…….
      Prawdziwi Polacy sie pokazują:)- prawdziwe ich oblicze
      Czemu nie załatwiłam bo nie bede komuś płacić $30 tys za lewy ślub – zreszta troche sie boje bo niestety jest dużo oszustów!!

      Reply this comment
  14. basia
    basia 24 lipca, 2015, 22:28

    Agnes przeczytalam wszystkie komentarze i ty kazdemu mozesz ublizac do kazdego sie czepiasz kazdego poprawiasz ale tobie jak ktos zwrocil.uwage to juz wielkie halo jestes wyrafinowama baba bez papierow

    Reply this comment
  15. iwka
    iwka 25 lipca, 2015, 07:05

    Do Agnes …Cytuje……mam meza ktory nie chce wracac,co mam sie rozwiezc? ……chyba glownie chodzi mi zeby tu wyksztalcic syna dlatego tu jestem ….rozdwojenie jazni ? klamstwo?

    Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 25 lipca, 2015, 08:49

      Ty jesteś bezczelna baba bez bądź z papierami nikogo sie nie czepiam i nie ubliżam nie wyzywam nikogo!-

      Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 25 lipca, 2015, 08:54

      Na litość Boska!!!! Męża jakoś bym przekonała do powrotu cieżko ale przekonalabym , natomiast przed powrotem głownie powstrzymuje mnie fakt wykształcenia syna!- gdzie tu kłamstwo?

      Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 25 lipca, 2015, 09:24

      Do Iwka nie możesz sobie wyobrazic takiej sytuacji:męża z trudem ale bym przekonała do powrotu a głownie chodzi o syna…nie doszukuj sie ,nie mam podstaw ,by kłamać po co???

      Reply this comment
  16. Agnes
    Agnes 25 lipca, 2015, 09:16

    Zorientujcie sie w temacie czy to kredytów bo macie jakieś przestarzałe info i dopiero piszcie ze klame!- na ten czas dyskusje uważam za zamknięta
    Pozdrawiam „prawdziwych ” Życzliwych. Polaków 🙂

    Reply this comment
  17. Mateusz
    Mateusz 25 lipca, 2015, 13:05

    pozabijajcie sie kur…. hhahahha

    Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 26 lipca, 2015, 20:37

      Niestety prawdziwi Polacy!!!! Zazdroszczą wszystkiego albo te komentarze pisze jedna i ta sama osoba tylko nicki zmienia- jakoś w innych tematach sie nie udzielają( nie maja zdania) tylko w imigracji a przecież maja papiery chyba???- Polak jak mam papiery to juz jego nic nie interesuje (imigracja)- nie tak jak latynosi ciagle walczą itd
      Dobrze ze za pisanie donosów w moim stanie wprowadzili opłaty!!!- Polacy za dużo na siebie donosili!!!!

      Reply this comment
  18. dom
    dom 25 lipca, 2015, 15:10

    Agnes odstawila cyrk ,a maz lub konkubin to legalny???? pewnie NIE
    nikt z Toba wredna cwaniaro sie nie ozeni ,nawet za kase ,jedynie co umiesz robic to pyskowac do wszystkich ,cyganic i grac bohaterke ,tu nie POLSKA ,
    WRACAJ DO KRAJU ,jestes prymitywna baba i nic tu po tobie,

    Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 26 lipca, 2015, 20:31

      A was k…wica trafia! Ze jest nielegalnie i ma dom – żyje tak jak wy!- tyram bo nie mam tylu kart kredytowych co wy, zwrotów podatków
      Możecie nie wierzyć wasza sprawa nie bede nikomu niczego udowadniać żenić sie dla papierów nie zamierzam!!!!! Weźcie sie za robotę ! Odnośnie kredytów to Polish & slovak( tylko nie każdy otrzyma kredyt)- zapytajcie!!!!!!

      Reply this comment
      • Karmen
        Karmen 27 lipca, 2015, 13:50

        tyrasz ,gdzie????? jestes wulgarna i znizasz sie do ku====wicy, moze sie sprzedajesz ,bo tak tylko mozesz wiecej zarobic
        amerykany nie moga dostac mortgage ,jak malo zarabiaja ,mieszkaja w tanich apartamentach ,w wynajetych domach w 10 osob ,albo wiecej albo w tanich treliach a TY ;polska i nielegalna osoba ,masz dom ,chyba ze wynajety i mieszka tam conajmiej 10- osob albo wiecej ,nie osmieszaj sie……

        Reply this comment
  19. JASIO
    JASIO 27 lipca, 2015, 15:01

    Jak milo czytac wypowiedzi polskich „imigrantow” az na sercu cieplej…..,”turysci”…

    Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 27 lipca, 2015, 16:01

      Wielki Amerykanin sie odezwał Jasio:) hahaha

      Reply this comment
      • Agnes
        Agnes 27 lipca, 2015, 16:13

        Karmen nie sadź po sobie i nie ubliżaj mi – jak na razie to ty jesteś wulgarna! nie mogą czemu ?-wyjeżdżają co rusz na wakacje itd wydają kasę na głupoty a pózniej taki jeden z drugim sie zastanawia skąd ona ma…. – pewnie ze nie każdy dostanie co ty myślisz ze to ot tak wszystko mam w ciagu roku czy dwóch???każdy bank ci da kredyt jak zrobisz spory downpayment…. Popytajcie chociażby w Polish & slovak!- pózniej piszcie ubliżajcie itd jak to na Polaków przystało !

        Reply this comment
      • JASIO
        JASIO 29 lipca, 2015, 13:42

        Idz kobieto do jakiegos specjalisty od glowy bo masz ewidentny problem emocjonalny „turystko” z pretensjami do wszystkich.

        Reply this comment
        • Agnes
          Agnes 30 lipca, 2015, 06:51

          Jasio pójdź pierwszy a ja zaraz za tobą ….

          Reply this comment
          • JASIO
            JASIO 30 lipca, 2015, 14:59

            Sorry ale to Ty masz problem emocji,,,jestem dzentelmenem i panie przodem puszczam a szczegolnie takie szczegolne przypadki,ktore wymagaja pomocy fachowcow od glowy 🙂

  20. iwka
    iwka 27 lipca, 2015, 16:46

    Agnes a dlaczego ty tak wyzywasz Polakow? A ty nie jestes Polka? Zastanow sie co piszesz!!!

    Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 27 lipca, 2015, 17:16

      Iwka Wyzywam?- pisze prawdę jakcycsa Polacy w USA nie mów ze nie wiesz i nie mów ze nie spotkałaś sie sie z takowymi zachowaniami Polaków bo w to juz nie uwierzę….zastanów sie nas tym co Ty piszesz popatrz co inni piszą oni nie ubliżają nie wyzywają?- zaczynam myślec ze te komentarze pisze jedna i ta sama osoba tylko nick zmienia…

      Reply this comment
  21. iwka
    iwka 27 lipca, 2015, 17:56

    Tak wiele doznalam dobrego od Polakow wiadomo ze mozna spotkac i tych zlych ale jak ty zmienisz nastawienie do immych to i oni beda cie lepiej traktowac usmiechnij sie i nie krytykuj innych a zobaczysz ze zycie bedziesz miec o wiele latwiejsze

    Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 27 lipca, 2015, 19:18

      Nie mam problemu z ludźmi pisze ogólnie o Polakach jacy jesteśmy…odbierasz to dosłownie – Poczytaj nawet tutaj artykuł o kontraktorach oszustach o Cleaning servicach jak Polak Polaka oszukuje…. – zle to odbierasz- nie mowię ze ktoś mnie oszukuje pisze ogólnie o Polakach- na pewno jest wielu dobrych ludzi to nie podlega dyskusji…

      Reply this comment
  22. iwka
    iwka 27 lipca, 2015, 18:07

    A druga sprawa to ty sie gubisz w tym co piszesz przeczytaj swoje posty a zrozumiesz dlaczego wszyscy mowia ze klamiesz chocby te twoje ostatnie dotyczace kredytu daja nie daja

    Reply this comment
  23. Agnes
    Agnes 27 lipca, 2015, 19:09

    Iwka czytaj ze zrozumieniem dają dają nie wiem dokładnie teraz na jakich konkretnych warunkach ale jesli masz dobre zarobki i spory downpayment dostaniesz kredyt!!!- nie dostaną ci co niestety nie spełnia warunków odnośnie zarobków ( ci nie dostaną)- tak samo ci co są legalnie czasami nie otrzymują kredytu dlatego ze bank uznał ze nie maja zdolności kredytowej…ot dają czy nie dają – cieżko pomysleć o co chodzi dają nie dają????

    Reply this comment
  24. iwka
    iwka 27 lipca, 2015, 20:35

    Agnes na litosc boska jest tak jak piszesz ze zeby dostac kredyt musisz miec dobra historie kredytowa i dobre zarobki a ty ich nie masz (albo nie ujawniasz) skoro twoj syn kwalifikuje sie na stanowe ubezpieczenie wiec zastanow sie co piszesz

    Reply this comment
    • Agnes
      Agnes 28 lipca, 2015, 06:57

      Taaak?- ludzie płaca co-pay zarabiając po 80 tys rocznie i maj ubezpieczenia stanowe… to raz po dwa kredyt mam od 4 lat mialm tez inne zarobki…. Zastanów sie jak czytasz bo sie powtarzam non stop

      Reply this comment
      • Agnes
        Agnes 28 lipca, 2015, 07:35

        Koniec dyskusji bo ciagle muszę pisać to samo powtarzać sie czytacie wybiórczo …

        Reply this comment
  25. Polka
    Polka 28 lipca, 2015, 06:50

    wiekszosc polaczkow przyjechala tutaj z domow na ”kurzych nozkach” wiec nie ma sie co dziwic ze poziom tych komentarzy jest zenujacy. Poziom inteligencji przyslowiowej ”Heli” 🙂 have a good day:)

    Reply this comment
  26. Pit
    Pit 29 lipca, 2015, 19:16

    Sabrina najwieksza grupa ktora uzywa food stamps sa biali pozniej czarni a na koncu latynosi i azjaci sprawdz na Google a pozniej dyskutuj Latynosi sa w USA grupa ktora najmniej dostaje od government Przestan ogladac Fox News tylko skorzystaj z niezaleznych zrodel. Nielegalni immigranci sa kolem napedowym amerykanskiej gospodarki jesli byliby naprawde tak duzym obciazenie juz dawno zostaliby wszyscy zlapani bo to chyba nie jest az takie trudne Republikanie nie chca dopuscic do amnestii bo najwiekszymi beneficjentami byliby latynosi ktorzy zostajac obywatelami glosowali by na demokratow A w stanach takich jak Texas Arizona mogliby dostac sie do wladzy co dla bialego establishmentu byloby wieksza porazka niz czarny prezydent ktory zrobil wiecej niz Busch Bo jedynym jego sukcesem byl kryzys na rynku nieruchimosci dwie niepotrzebne wojny i Guantanamo

    Reply this comment
  27. Polka
    Polka 30 lipca, 2015, 14:03

    Pit popieram Twoja wypowiedz:) warto tez znalezcz dane o taxach placonych przez nielegalnych. Tutaj macie przykład http://www.itep.org/immigration/

    Reply this comment

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*