Koncert symfoniczny dedykowany Polonii i Niepodległej

Koncert symfoniczny dedykowany Polonii i Niepodległej

Orkiestra Filharmonii Chicagowskiej, celebrując z Polonią 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości podczas uroczystego koncertu symfonicznego, zagrała utwory wybitnych polskich kompozytorów, zasłużonych twórczością i działalnością na rzecz odbudowy wolnego kraju.

W sobotni wieczór 10 listopada orkiestra Filharmonii Chicagowskiej, w ramach festiwalu muzycznego Polska 2018, zagrała na scenie Centrum Kopernikowskiego niepodległościowy koncert symfoniczny pod dyrekcją Scotta Specka i z udziałem pianisty Łukasza Krupińskiego.

Uroczysty koncert, sponsorowany przez chicagowski Konsulat Generalny RP i Chicago Philharmonic Society poprzedziło wystąpienie konsula generalnego RP w Chicago Piotra Janickiego.

W programie nawiązującym do jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, w przededniu święta, usłyszeliśmy utwory: Karola Szymanowskiego, Fryderyka Chopina, Andrzeja Panufnika i Ignacego Jana Paderewskiego.
Koncert rozpoczął się Uwerturą koncertową E. major, op. 12 należącą do pierwszych symfonicznych kompozycji Karola Szymanowskiego, inspirowaną twórczością kompozytorów niemieckiego romantyzmu, Ryszarda Straussa i Ryszarda Wagnera oraz poezją Tadeusza Micińskiego.

Następnie usłyszeliśmy unikalny utwór z repertuaru Fryderyka Chopina – Andante spianato et grande polonaise brillante, op. 22, na który złożyły się dwa, oddzielne, kontrastujące ze sobą utwory, które zostały połączone.

W drugiej części koncertu znalazła się słynna Tragiczna uwertura Andrzeja Panufnika muzycznie nawiązującą do dramatycznych wydarzeń w Warszawie, podczas II wojny światowej i dedykowana bratu kompozytora Mirkowi, żołnierzowi AK, który zginął w powstaniu warszawskim.

Los Tragicznej uwertury podobnie jak i innych utworów kompozytora był nie mniej dramatyczny. Utraconą podczas wojny uwerturę Panufnik odtworzył z pamięci, stąd szczególna wartość utworu dla potomnych.

Na zakończenie koncertu został wykonany koncert fortepianowy a–moll op. 17 zaliczany do najpopularniejszych utworów zarówno w dorobku Ignacego Jana Paderewskiego, jak i polskiej literaturze fortepianowej.
Prawykonanie koncertu fortepianowego miało miejsce w 1889 roku, pod batutą Hansa Richtera.
Wirtuozerska gra na pianinie Łukasza Krupińskiego – laureata prestiżowych konkursów i ulubieńca krytyków muzycznych wielokrotnie nagradzana przez publiczność gromkimi brawami zaowocowała pożegnalnym bisem z repertuaru Fryderyka Chopina.
Uroczystości dedykowane Niepodległej i Polsce poprzedził występ kwartetu Lira Ensemble: sopranistki – Marlena Dziś i Ewa Kowcz-Fair, Anna Krawczyk, mezzosopran i Paula Kowalkowski, alt.
W pięknym wykonaniu artystek usłyszeliśmy polskie pieśni patriotyczne, opatrzone komentarzem Lucyny Migały – dyrektor artystycznej i generalnego menadżera zespołu. Kwartetowi akompaniował pianista Marek Rachelski.

Tekst: Jola Plesiewicz
Zdjęcia: Dariusz Piłka

Chicago Philharmonic Festival

Konsulat Generalny RP w Chicago wraz z Chicago Philharmonic Society zorganizował Chicago Philharmonic Festival: Poland 2018  dla uczczenia 100. rocznicy odzyskania niepodległości. Festiwal zaczął się 7 listopada i potrwał do 11 listopada.

W festiwaly wystąpili m.in.: Filharmonia Chicagowska z Orkiestrą Symfoniczną im. I.J. Paderewskiego, Kwartet Śląski, Andrzej Białko i Piotr Orzechowski.

Koncerty odbyły się 7 listopada w kościele prezbiteriańskim (Kwartet Śląski) i 8 listopada w kościele pw. św. Jana Kantego (Andrzej Białko) oraz 9 listopada w Muzeum Polskim (Piotr Orzechowski).

Finałowe koncerty Filharmonii Chicagowskiej odbyły się w Centrum Kopernikowskim 10 listopada („Celebrate Polonia”) i w Bazylice św. Jacka 11 listopada – „Missa Pro Pace” – „Msza za Pokój” Wojciecha Kilara w wykonaniu orkiestry Chicago Philharmonic z udziałem solistów i chóru PaSO.  (Inf. wł)

  • DAR_7020
  • DAR_7023
  • DAR_7030
  • DAR_7037
  • DAR_7044
  • DAR_7046
  • DAR_7050
  • DAR_7053
  • DAR_7054
  • DAR_7055
  • DAR_7058
  • DAR_7061
  • DAR_7077
  • DAR_7084
  • DAR_7086
  • DAR_7087
  • DAR_7090
  • DAR_7093
  • DAR_7095
  • DAR_7097
  • DAR_7099
  • DAR_7105
  • DAR_7107
  • DAR_7119
  • DAR_7126
  • DAR_7136
  • DAR_7139
  • DAR_7141
  • DAR_7145
  • DAR_7146
  • DAR_7150
  • DAR_7166
  • DAR_7177
  • DAR_7181

Comments

  1. Tom
    Tom 1 grudnia, 2018, 15:23

    na pianinie to się brzdąka w domu, natomiast w sali koncertowej koncertuje się na FORTEPIANIE

    Reply this comment

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*